Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din beste grøtoppskrift

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 15:53   #1
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Din beste grøtoppskrift

Vi er 3 av 5 i familien som elsker grøt, både risengrøt, semulegrøt og havregrøt.

Jeg kunne tenke meg litt piff i grøtutvalget mitt.
Gjerne i forhold til oppskrifter.

Så hva er din beste grøtoppskrift?
Lager du den fra bunnen av, eller bruker du 5, 10, 20 minutters, eller muligens 1 time eller 6 timers?
Eventuelt, hvilke merker grøtpulve bruker du?

Jeg lager stort sett alltid risengrøt om morgenen. Koker opp grøtpulver fra en 1 times pakke sammen med helmelk, litt sukker, litt vaniljesukker og litt smør.
Lar det koke 10 minutter, setter gryte med lokk på inn i kald stekeovn og lar det stå der i ca 6 timer (til vi er klar for middag i 17-tiden). Da varmer jeg den opp, sper på med litt mer melk og koker det opp før servering.
Det blir skikkelig deilig julegrøt!

Semulegrøt lager jeg etter oppskift på pakken.

Havregrøt etter oppsrift på pakken, varierer med å ha melk i noen ganger.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 16:24   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste grøt oppskrift

En svært mektig havregrøtvariant jeg spiser innimellom:
1 porson havregrøt kokes som vanlig, iblandet kruskakli. (Ikke hurtigkokt da, den er ikke god.)
1 egg vispes inn i ca 1,5 dl kald melk, og helles oppi den ferdige havregrøten, rør mens det koker opp.
Rør inn litt kanel og evt noe syltetøy.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 22:58   #3
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste grøt oppskrift

Jeg bruker en del hirsegrøt. Ellers kan du koke grøt av de fleste meltyper, bland gjerne litt av hvert. Her om dagen kokte jeg hirse, havre og mais grøt til barna som var på besøk, de spiste mye og synest det smakte fortreffelig.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 23:06   #4
Left
Passiv

Standard

Sv: Din beste grøtoppskrift

Lillebror og jeg elsker havregrøt med rosiner. Lar rosinene koke litt i vannet før jeg har oppe store havregryn, og lar det koke til det er ferdig. Spises med melk og bittelitt sukker på . Nam nam.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.