Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg en oppskrift på soppsaus

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 21:22   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Gi meg en oppskrift på soppsaus

Ja overskriften sier det. Jeg vil ha en detaljert oppskrift. :sausnovise:

Den skal funke til sennepsmarinert svinefilet og gratinerte poteter.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:32   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg en oppskrift på soppsaus

En meget enkel variant er å steke sopp (i biter) i smør, krydre etter smak og helle over fløte. Om dette er "riktig" metode aner jeg ikke, men jeg liker det nå i alle fall.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:32   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg finnhakker løk og champingion i litt større biter. Freser dette på stekepannen og slår over en kartong matfløte.Peprer og salter,før jeg har i sukkerkulør til faregen er rett.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:33   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Biffkrydder (grønn kork) er veldig godt til sopp og fløte!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:38   #5
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sist jeg lagde svinefilet serverte jeg det på en seng av champignon med paprika og sukkererter:
Stek soppen, hiv over matfløte og la det surre en liten stund, og varm oppskåret paprika og sukkererter oppi det hele slik at de blir varme, men fremdeles sprø. Enkelt krydret, kun salt og pepper.
Det var godt det!

Sist redigert av Enhjørning : 29-08-08 kl 09:54.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 21:42   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Litt sherry er nydelig i soppsaus. La soppen surre i panna til all væske har fordampet, tilsett sherry, la det fordampe og tilsett fløte eller CF.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:03   #7
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stek sopp (og gjerne løk) til det er godt og gyldent. Bland inn en liten spiseskje hvetemel og la den "virke" i ca 30 sek (ikke over 1 min) for å få en tykk saus, hell over litt buljong eller stekekraft og litt fløte (melk fungerer også fint).

Litt blåmuggost (Norzola, Gorgonzola feks.) i skaper en litt mer voksen smak på sausen.

Gammel 28-08-08, 23:03   #8
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg finnhakker løk og champingion i litt større biter. Freser dette på stekepannen og slår over en kartong matfløte.Peprer og salter,før jeg har i sukkerkulør til faregen er rett.

Litt nyskjerrig bare. Skjønner ikke helt bruken av sukkerkulør. Hvorfor har du i sukkerkulør? Er det kun for fargens del eller har det noe med smak å gjøre også?

Gammel 28-08-08, 23:05   #9
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Stek sopp (og gjerne løk) til det er godt og gyldent. Bland inn en liten spiseskje hvetemel og la den "virke" i ca 30 sek (ikke over 1 min) for å få en tykk saus, hell over litt buljong eller stekekraft og litt fløte (melk fungerer også fint).

Litt blåmuggost (Norzola, Gorgonzola feks.) i skaper en litt mer voksen smak på sausen.

Blir det ikke melsmak da? Hvetemel skal vel kokes inn, mens f.eks mausenna ikke trenger å kokes inn.

Gammel 28-08-08, 23:06   #10
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Blir det ikke melsmak da? Hvetemel skal vel kokes inn, mens f.eks mausenna ikke trenger å kokes inn.

Maisenna! Gikk litt fort i svingen her

Gammel 28-08-08, 23:17   #11
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Litt nyskjerrig bare. Skjønner ikke helt bruken av sukkerkulør. Hvorfor har du i sukkerkulør? Er det kun for fargens del eller har det noe med smak å gjøre også?

Kun for fargen sin del,men man kan jo brune smør og mel istedenfor. Jeg bruker sukkerkulør ,innbiller meg at den blir mindre fetende da,men hva vet jeg. :stadig på slanker'n:

Gammel 28-08-08, 23:22   #12
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Kun for fargen sin del,men man kan jo brune smør og mel istedenfor. Jeg bruker sukkerkulør ,innbiller meg at den blir mindre fetende da,men hva vet jeg. :stadig på slanker'n:

Setter fargekuløren noe som helst smak da? Syns den ser litt "skummel" ut jeg. Foretrekker å brune smør og mel, men du har nok sikkert et poeng i forhold til kaloriene.

Gammel 28-08-08, 23:35   #13
amo

amo sin avatar

Standard

Tror ikke den setter noen smak av betyning iallefall.Har ikke merket noe.

Gammel 28-08-08, 23:37   #14
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Mye gode tips her. Skal smake meg til en blanding i morgen tenker jeg. Er det sånn at sjampiser setter lite smak?

Gammel 29-08-08, 00:17   #15
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker meg at du ikke spør om en oppskrift på en god soppsaus, som de fleste andre bruker å gjøre. Da betyr det at den helst bare skal være sånn middels eller dårligere, ikke sant?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 08:08   #16
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg merker meg at du ikke spør om en oppskrift på en god soppsaus, som de fleste andre bruker å gjøre. Da betyr det at den helst bare skal være sånn middels eller dårligere, ikke sant?

Jeg tenkte faktisk på om jeg skulle skrive god i overskriften, men fant ut at jeg kunne klare å se på oppskriften om det var noe jeg kan synes er godt. Andres subjektive mening er jo ikke alltid min. Rett som det er putter de blekksprut opp i den stakkars sausen, og da teller det jo lite for min del at de synes den er god. :avhandling:

Gammel 29-08-08, 16:15   #17
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blir ikke melsmak så lenge du lar den godgjøre seg sammen med soppen i 30 sek. til 1 min. og så lar det hele koke 2-3 min etter væsken er tilsatt.

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Er det sånn at sjampiser setter lite smak?

Vel, sjampinjongen setter ikke store smaken på sausen, men når du har stekt den vil det være smaker (karamelisert "kraft" fra soppen) igjen i pannen og den setter smak. Og så vil det være smak når du spiser det/biter igjennom soppen da selvfølgelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.