Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gode kniver

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-08, 21:14   #1
Albertine
Passiv

Standard

Gode kniver

Jeg er lei av de gamle Fiskarsknivene vi har hatt i alle år og ønsker meg et sett nye, gjerne i blokk. De er vel dyre, de gode knivene? Kan dere anbefale noen gode kniver? Jeg trenger ikke fancy fileteringskniver, men vanlige kniver man klarer seg i hverdagen med. (Den setningen endte med en preposisjon, det er egentlig ikke lov.) Hvordan holder man egentlig knivene i god stand? Sånn knivjernting?

Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 21:17   #2
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode kniver

G fikk et sett med to kniver fra Rosendal i gave fra jobben, det er de beste knivene jeg har hatt noensinne. Du kan få teste de om du vil.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 21:18   #3
Albertine
Passiv

Standard

Gjerne! Er det noen du vil ha likvidert?

Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 21:24   #4
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er det noen du vil ha likvidert?

Katta til naboen som driter full hagen vår. Vil du prøve deg på den? (den digre svarte som lager hauger på nivå med en hest vet du).

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 21:29   #5
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi ønsket oss kniver til bryllupet, og fikk endel av merket Victorinox som jeg er veldig fornøyd med så langt. (Bortsett fra at jeg skjærer meg til blods hver gang jeg skal bruke dem fordi de skjærer mye lettere og fortere enn de elendige IKEA-knivene jeg er vant til. Men jeg satser på at jeg venner meg til dem. )

Vi fikk også en Fiskars knivsliper av mannens forlover, som en av de andre gjestene skrøt opp i skyene. Det var visst den beste bryllupsgaven de hadde fått den gangen de giftet seg. Den har vi ikke brukt enda (giftet oss for to uker siden), men den har som sagt fått godt skussmål.

Gammel 31-08-08, 21:35   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Victorinox er min soleklare favoritt. De er passe tunge (eller lette) og sitter godt i hånda. Jeg ville startet med 3: en broedkniv (eller egentlig en konditorkniv som du bruker som broedkniv), en kokkekniv, altså en litt stor kniv med glatt egg, og en liten kniv enten med riller eller glatt egg som er fin til å skjære gronnsaker o.l. Da har du så du klarer deg lenge, lenge.

Ved å slipe knivene med slipestål med jevne mellomrom, aldri ha de i oppvaskmaskin og oppbevare de i knivblokk eller på magnetlist så varer de for alltid, så det er en god invistering! Jeg har hatt en av mine i 10 år nå, og den er som ny fremdeles.

Gammel 31-08-08, 21:36   #7
Albertine
Passiv

Standard

*noterer flittig*

Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 21:45   #8
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Victorinox er min anbefaling også. Jeg liker de godt fordi stålet ikke er for tjukt på oversiden av kniven. Foreldrene mine har kniver som er det, og de er tunge å skjær med, syns jeg. Dessuten er prisen av de mer fornuftige.

En god brødkniv, en stor til grønnsaker og en liten skarping er en god start, deretter kan du fylle på med fler etterhvert som du innser hvor deilig det er med ordenlige kniver. Ta godt vare på dem og du har dem i evigheter!

Gammel 31-08-08, 21:49   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jernia har ofte tilbud på Victorinox. Og en liten runde med Google akkurat nå viser at Jernia har 20% på Victorinox denne uken, bl.a. broedkniv til 299! This is ment to be!

Gammel 31-08-08, 21:51   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er også veldig fornøyd med Victorinox, og har omtrent ikke brukt noe annet siden disse kom i hus for 5-6 år siden.

Gammel 31-08-08, 21:55   #11
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Gjerne! Er det noen du vil ha likvidert?

Er du edru nå? :nervos:

Vi fikk en koffert med fantastiske kniver til bryllupet.

Gammel 31-08-08, 21:58   #12
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Er du edru nå? :nervos:

Ikke så veldig.

Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:00   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

http://www.macknife.com/japanese.html disse er mine favoritter. Har og en fra Victorinox. Men den er ikke halvparten så god synes jeg. Men de er litt tunge kansje. Vi har en liten og en stor og bruker de hver dag. Mens Victorinox kniven henger der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:03   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Når jeg ser litt nøyere etter var det ikke de japanske like vel men disse 2.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:42   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Signerer Isolde ang. Mac knivene. De er fantastisk.

Vi kappet masse gulrøtter og poteter etter innkjøp av kokkekniven, fordi det gikk så lekende lett. Min eks svigerinne som er kokk anbefalte disse på det varmeste.

Vi har den lille kniven som Isolde har lagt inn bilde av, samt denne:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:45   #16
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har noen Victorinox og noen Global, og vi foretrekker Global.

Gammel 31-08-08, 22:48   #17
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Glemte forresten at jeg har brødkniven i Mac-serien også, den er ufattelig god, skjærer hattingrundstykker (nystekte) uten å "knøvle" deigen inni til ene siden.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:58   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Victorinox og Global, og jeg foretrekker helt klart Global. De ligger bedre i hånden.

Gammel 31-08-08, 23:15   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også veldig glad i mine Global kniver.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 23:47   #20
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har også Global. Det er en investering, men vel verdt pengene.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.