Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spelt i staden for kveitemjøl?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-08, 09:44   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Spelt i staden for kveitemjøl?

Var litt uheldig her om dagen og måtte kaste 2 poser med mjøl.

Eg håper å trur at eg får kveitemjøl seinare i dag, men eg skulle gjerne kommen meg i gang med dagens brødbakst no. Har ein pose med speltmjøl ståande. Kan eg bruke denne i staden for vanlig kveitemjøl ? Har litt dårlig erfaring med speltmjølet, så eg er litt usikker.

Gammel 05-09-08, 09:49   #2
MHM
Nybegynner

MHM sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Hedmark
MHM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spelt i staden for kveitemjøl ?

Ja, det er bare å bytte ut hvetemel med speltmel. Da kan det være kjekt med en klunk appelsinjuice i deigen, for speltbakst blir saftigere og hever bedre med vitamin-C. Husk også å ikke røre/elte i hjel deigen da du bruker spelt. Vi bruker bare spelt, og jeg synes alt av pizza, rundstykker, brød osv. blir bedre med det rett og slett. Pluss at 3 av 4 i familien ikke får vondt i magen...;-)

Gammel 05-09-08, 09:55   #3
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vi har også brukt mye spelt. Mindre vondt i magen og kjempegode resultater!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 09:58   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg får teste det ut då.

Lettare å starte no med baksten. Viss eg skal vente på kveitemjølet blir eg jo aldri ferdig i dag

Gammel 05-09-08, 23:24   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Ja, det er bare å bytte ut hvetemel med speltmel. Da kan det være kjekt med en klunk appelsinjuice i deigen, for speltbakst blir saftigere og hever bedre med vitamin-C. Husk også å ikke røre/elte i hjel deigen da du bruker spelt. Vi bruker bare spelt, og jeg synes alt av pizza, rundstykker, brød osv. blir bedre med det rett og slett. Pluss at 3 av 4 i familien ikke får vondt i magen...;-)

Er du fremdeles overbevist om at det er bedre for blodsukkeret enn hvetemel?

Gammel 06-09-08, 18:33   #6
MHM
Nybegynner

MHM sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Hedmark
MHM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spelt i staden for kveitemjøl?

Heeeei, Nooria!

Skjønte ikke helt ordene "fremdeles" og "overbevist", for jeg kan ikke huske å ha ment at spelt er bedre enn hvetemel for blosukkeret?

Fint hvetemel har samme effekt som fint speltmel, helkorn hvete har samme effekt på blodsukkeret som helkorn spelt. Dessverre, får jeg vel nesten si... Hadde jo vært kjekt om spelt var superduperfantastiskbra, men vi får nøye oss med "bedre enn"...

Gammel 07-09-08, 09:25   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spelt i staden for kveitemjøl?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Heeeei, Nooria!

Skjønte ikke helt ordene "fremdeles" og "overbevist", for jeg kan ikke huske å ha ment at spelt er bedre enn hvetemel for blosukkeret?

Fint hvetemel har samme effekt som fint speltmel, helkorn hvete har samme effekt på blodsukkeret som helkorn spelt. Dessverre, får jeg vel nesten si... Hadde jo vært kjekt om spelt var superduperfantastiskbra, men vi får nøye oss med "bedre enn"...

Nei, jeg tenkte på det at formuleringen muligens var litt feil. Før mente jeg at det rådet en oppfatnig av at det er bedre for blodsukkeret fordi det inneholder mer protein. Jeg tror jeg må sjekke hva som står i bøkene mine. Kanskje det bare er jeg som har misforstått.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.