|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Meningsløst å lese romaner?Bare lurer på hva dere mener dere får ut av å lese romaner utenom underholdning? Eller er det kun derfor man leser romaner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Er det ikke fint å bli underholdt da? Noen romaner er jo så godt og tankevekkende skrevet at de får igang tankeprosesser man kan vokse på som menneske, men jeg synes ikke man skal kimse av underholdning. Det har verdi i seg selv.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg føler ofte jeg får mer ut av å lese romaner enn en del annen litteratur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Romaner er da så mangt, jeg hadde ei venninne på ungdomskolen som mente hun lærte masse av disse kjærlighetsromanene fra borgerkrigen i Amerika…
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?
Det er ikke helt søkt. Jeg leste en del søppelitratur som ung. Oppdaget som student at jeg hadde lært mye Engelsk (og Britisk) historie av Barbra Cartland. Jeg imponerte stadig med rare fakta.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Peppy!
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Det er ikke kun fagkunnskaper som er verdt å bruke tid på da. Innsikt i menneskesinnet og relasjoner mennesker imellom er også kunnskap. Jeg leser romaner fordi det, eh, stimulerer både intellektet mitt og bidrar til et bedre sjelssliv. :svulstig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Er underholdning meningsløst..?
![]() |
#8 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Hvorfor ser man film?
![]() |
#10 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Du har også mange romaner der forfatteren har satt seg godt inn i stoffet, og bruker fakta som ramme rundt det oppdiktede. Man kan lære mye av å lese romaner om man velger de "riktige", og det kan gjøre stoff som ellers ville vært tørt, eller vanskelig tilgjengelig spennende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sånn passe sane
|
Nei, det har du definitivt rett i. Men jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre.
![]() |
#13 |
Pauset
|
Jeg prøver ikke "disse" noen her jeg altså. Jeg prøver bare forstå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hva syns du er gøy/underholdende da?
![]() |
#15 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Hehe, jeg skjønner at du ikke prøver å "disse" noen altså
![]() |
#16 |
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Romaner har da mye mer enn en ren underholdningsverdi. Man lærer historie, filosofi, geografi, sosiologi, sosialantropologi, politikk, etikk.. ja listen er uendelig. I tillegg får man god språkforståelse. Det er gjort mange undersøkelse når det gjelder barn og lesing og man vet at lesing bedrer leseevnen, skriveevnen og rettskriving. Alt dette er gull å kunne i studietiden og kanskje senere i arbeidssammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg leser romaner fordi jeg liker å bli kjent med karakterene og drømmer meg bort. For meg er det primært underholdning.
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja for meg også. Elsker å kose meg med en roman. Samtidig har det at jeg liker å lese også bidratt til godt språk hos meg, og det fra ung alder. Jeg liker å skrive og kan formulere meg på varierte måter avhengig av formålet. Jeg har fått tilbakemeldinger på det både i studietida og på jobb. Jeg liker rett og slett å lese og skrive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Off the map.
|
samme her.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Og en viktig ting som noen etter meg har nevnt er det å få et innblikk i menneskesinnet og se ting fra andre sider. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|