Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor lenge kan middagsrester stå på kjøkkenbenken?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 22:51   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor lenge kan middagsrester stå på kjøkkenbenken?

Jeg er alt for sløv med å ta vare på rester, men skal skjerpe meg. Jeg kaster alt for mye. Imidlertid ble jeg i dag stående og lure på hvor lenge det er OK at restene (med kjøtt) står på benken før det må inn i kjøleskap. Når har det stått for lenge?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:53   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge kan middagsrester så på kjøkkenbenken?

Det bør ihvertfall stå ute (uten lokk) til det er kaldt.

Jeg strøk på den hygienetesten som lå her en tid tilbake så jeg skal ikke gi råd. :sjuske:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:56   #3
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hvis vi har mye varme rester pleier vi å kjøle ned i kaldt vannbad for å få det kjapt i kjøleskap. Jeg liker ikke å ha kjøtt stående særlig lenge på benken. Helst ikke mer enn maks 2 timer. :hysterisk:

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:58   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det vel egentlig bare luktesansen som setter grenser? (Sorry, orket ikke komme på et seriøst svar...)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:59   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste i et blad/så på tv (eller noe) at det at man måtte vente til det ble kaldt før man satte det i kjøleskap og sånn bare var en myte, og at det ikke hadde noe innvirkning på kjøttets/matens kvalitet.

Sånn jevnt over putter jeg det i bokser (tupperware etc) når vi rydder av middagen, og putter det i kjøleskapet da. Jeg liker ikke at det har stått på benken alt for lenge, men jeg kan godt bruke mat som har stått på benken noen timer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:59   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Hvis vi har mye varme rester pleier vi å kjøle ned i kaldt vannbad for å få det kjapt i kjøleskap. Jeg liker ikke å ha kjøtt stående særlig lenge på benken. Helst ikke mer enn maks 2 timer. :hysterisk:

Jeg er nok mer hysterisk enn deg, for etter to timer hadde jeg nesten kastet det.

Gammel 09-09-08, 23:00   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Leste i et blad/så på tv (eller noe) at det at man måtte vente til det ble kaldt før man satte det i kjøleskap og sånn bare var en myte, og at det ikke hadde noe innvirkning på kjøttets/matens kvalitet.

Nei, det er kjøleskapet som blir fullt av is bakerst.

Gammel 09-09-08, 23:01   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Gammel 09-09-08, 23:01   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyere kjøleskap og?
Aldri opplevd.

Gammel 09-09-08, 23:03   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Sv: Hvor lenge kan middagsrester stå på kjøkkenbenken?

Og du "varmer opp" kjøleskapet med den varme maten/kasserollen.

Gammel 09-09-08, 23:05   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men det er jo jammen sjelden at maten er VARM når man setter den inn? Kanskje lunken, men ikke varm? Vi har jo hatt den på bordet og spist liksom.

Betyr det ikke bare at kjøleskapet evt må JOBBE litt mer for å holde seg kald? Det rekker ikke bli varmt liksom.

Gammel 09-09-08, 23:05   #12
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hvis en setter inn mye varm mat vil den kunne varme opp annen mat og det fører til bakterievekst.

Gammel 09-09-08, 23:08   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Hvis en setter inn mye varm mat vil den kunne varme opp annen mat og det fører til bakterievekst.

Jeg skjønner at man ikke skal hive masse glovarm mat inn i kjøleskapet. Men om man putter inn en boks med lunkne poteter så tror jeg ikke noen stor skade hadde skjedd.

Gammel 09-09-08, 23:12   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner at man ikke skal hive masse glovarm mat inn i kjøleskapet. Men om man putter inn en boks med lunkne poteter så tror jeg ikke noen stor skade hadde skjedd.

Jo; da er du et miljøsvin av verste sort, som dreper regnskogen og legger våre siste vassdrag i rør.

(Jeg mener det faktisk litt seriøst også. Varm mat skal avgi varmen til rommet før den settes i kjøleskap, frossen mat skal tines i kjøleskap før den has i ovnen.)

Gammel 09-09-08, 23:12   #15
AprilRyan

Standard

Ja, lunken mat putter jeg rett inn. Jeg tenker mer på hvis en for eksempel har en stor boks varm lapskaus. Den kjøler jeg litt ned først.

Gammel 09-09-08, 23:24   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette kommer fra Matportalen:

Sitat:

God varme - eller rask nedkjøling.
Skal maten holdes varm før servering, må den være rykende varm (minimum 60º). Blir maten lunken kan bakterier vokse opp og føre til matforgiftning. Er det lenge til maten skal spises, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Sett f.eks. kasserollen i kaldt vann og rør om. Deler du maten i mindre porsjoner, går nedkjølingen raskere.

Sitat:

Lær deg å lage trygg mat!
Bakterier finnes naturlig overalt, også i matvarer. Hvis du behandler maten feil, kan visse bakterier vokse og gjøre deg syk. Bakteriene stortrives og formerer seg hurtig i temperaturer fra 8º til 60º. De aller fleste bakteriene dør når du varmer maten godt nok. De vanligste årsakene til matforgiftning er: Utilstrekkelig oppvarming, sen nedkjøling, lagring ved for høy kjøletemperatur og slurv med renhold.

Mener at jeg fant mer detaljert info om tid også på Matportalen en gang tidligere? Det fant jeg ikke nå.

Jeg er som safran, har kjøttet stått to timer på kjøkkenbenken så er det klar for søpla. Nå skal det sies at jeg har en ømfindtlig mage, og kjapt blir dårlig av mat. Det å la maten stå å bli lunken og stå et par timer eller flere er vel utvilsomt langt i fra det som er anbefalt iallefall. Men jeg skjønner at man har forskjellig toleranse når det gjelder dette.

Gammel 09-09-08, 23:28   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge middagsrester kan stå på kjøkkenbenken? Det har du ikke lyst til å vite, var min første innskytelse.

Gammel 09-09-08, 23:37   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvor lenge middagsrester kan stå på kjøkkenbenken? Det har du ikke lyst til å vite, var min første innskytelse.

:sjuske-dulter på skilpadda:

Jeg har ikke vært på jobb i dag, og har greid å gå en hel dag og bare se på diverse rot, (og vite at vi om få dager har storinnrykk av bursdagsgjester), uten å gjøre noe med det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 10:45   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Betyr det ikke bare at kjøleskapet evt må JOBBE litt mer for å holde seg kald? Det rekker ikke bli varmt liksom.

Det kan rekke å få økt temperatur, som kan føre til bakterievekst. Hvorfor sjanse på sånt når det er så enkelt å kjøle det ned i kaldt vann?

Gammel 10-09-08, 10:51   #20
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kan rekke å få økt temperatur, som kan føre til bakterievekst. Hvorfor sjanse på sånt når det er så enkelt å kjøle det ned i kaldt vann?

Fordi man av og til er glemsk, og drar ut og handler før man har gjort det man skulle. For eksempel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.