|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() "I don't like mondays"Dokumentaren på TvNorge, 16-åringen som skjøt mot en barneskole, drepte to voksne, såret 8 barn og 1 politimann. Motivet var at hun ikke liker mandager, og dette livnet opp dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "I don't like mondays"Synes ikke 16-åringer er barn. Men i forhold til forbrytelsen så burde det vel vært psykiatrisk behandling, ikke fengsel.
![]() |
#5 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: "I don't like mondays"Glemt hele programmet jeg (igjen)
![]() |
#6 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: "I don't like mondays"Jeg synes bare begrunnelsen er så merkelig. Alvoret i forbrytelsen, liksom. Hva med den seksåringen som skjøt, og drepte en annen seksåring, da? Veldig alvorlig det også, skal han derfor siktes som voksen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: "I don't like mondays"Jeg liker ikke at barn kan siktes som voksne!
![]() |
#8 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: "I don't like mondays"Jeg liker å tro at verden har gått fremover siden 1979. Men jeg er redd jeg tar feil.
![]() |
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: "I don't like mondays"
Fy,så grusomt. Jeg håper noen anket for ham, og at han slapp å bli revet vekk fra familien og bli sendt på forbryterskole
![]() |
![]() |
#10 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: "I don't like mondays"Soningskø er forresten noe av det jævligste i vårt samfunn. Det er bare helt bak mål. For det første så kommer du ikke videre, du må vente mens du har soningen hengende over deg. For det andre, dersom du har klart å komme på fote igjen, så røskes du tilbake til fengsel for å sone. Tenk så mange rusmisbrukere som har sprukket fordi de må tilbake til soning. Samfunnsunyttig ... Grusomt å høre om den lille gutten, Inagh.
![]() |
#11 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "I don't like mondays"Jeg så en del av dette programmet i går, og det fikk meg ikke til å bli mindre oppgitt av det amerikanske rettsystemet. Det var tydelig at det var alvorlighetsgraden av forbrytelsen og ikke det individuelle hensynet til forbryteren som sto i sentrum. Slik jeg oppfattet jenta (nå kvinnen) var hun ikke direkte smart, i tillegg til at hun vokste opp under kritikkverdige kår. Begge foreldrene hennes ble intervjuet, og moren fremsto som en kald og kynisk person som tok avstand fra datteren og sin egen rolle i situasjonen. Faren virket også helt fjern, og tok aldeles ikke selvkritikk for at han hadde kjøpt en rifle til datteren sin til jul, rett før hendelsen. (Hva, er datteren min suicidal? Ja, da kjøper jeg jammen meg en rifle til henne i gave, det vil nok muntre henne opp!).
![]() |
#12 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "I don't like mondays"En gripende og tragisk historie, Inagh. Det virker utrolig meningsløst å sette behovet for å straffe forbrytere fremfor å forebygge seinere forbrytelser.
![]() |
#13 |
Ringskrømt
|
Hvis du stryker dødsstraff biten, så er det kanskje ikke så rart. Jeg vet heller ikke om jeg hadde klart å føle empati for mine barns (eller manns) morder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Synes ærlig talt det er ganske mye forlangt at pårørende skal føle empati og forståelse for morderens situasjon.
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: "I don't like mondays"De aller fleste ville hatet en person som tok livet av ens barn, og sikkert mange som ville håpet på dødstraff i Norge også. men jeg tror det stort sett vil gjelde den første tiden.
![]() |
|
|