|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Farlige matdietter (NRK)http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1348540
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Farlige matdietterJeg kjenner jeg blir litt varm i toppen av å lese dette. Når man har et sykt barn og det hjelper å gjøre endringer i kostholdet så gjør man det. Det er for faen ikke kult å ha et sykt barn.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Farlige matdietterSkummelt det der altså. Barn kan jo ta stor skade av feilernæring. Håper rutinene på dette blir skjerpet. |
![]() |
![]() |
#4 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Farlige matdietterKasia jeg mente ikke syke barn. Det er klart at hvis et barn er sykt, må det ha sin diett. De fleste med syke barn får beskjed om å prøve seg frem, så her har dere tydeligvis vært flinke. Jeg håper at jenta di slipper flere problemer.
![]() |
#5 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Farlige matdietterDet skal bli spennende å se det programmet, jeg håper jeg klarer å huske å se det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Farlige matdietterJeg blir også litt svett av dette. Lillebror spydde hver dag i halvannet år før han fikk positive blodprøver på allergi mot melkeprotein. Legene på sykehuset gadd ikke engang ringe oss da de så resultatet.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Farlige matdietterVi fikk beskjed om å prøve melkefri diett i en periode, og det jeg virkelig savnet da var hjelp til å sette sammen et skikkelig kosthold til ungen, for jeg har virkelig ikke peiling på hvilke stoffer man går glipp av om man dropper melkeprodukter. Jeg spurte om jeg ville få oppfølging av en ernæringsveileder eller noe, men legene mente at "dette finner du ut av selv". Takket være NM og en del fantastiske mødre der fant jeg jo ut av det, men det er jo ikke alle som er på NM og som har mulighet til å få så god hjelp som jeg fikk da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Farlige matdietterNettopp det du skriver her Kasia er ganske viktig å legge merke til synes jeg.
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Farlige matdietterAnnemde; jeg forstår godt at du er bekymret for å ikke bli tatt på alvor. Og det tror jeg er en reell fare for at kan skje med flere. Generelt syns jeg at dem som aldri har opplevd allergi på kroppen i alvorlig grad, har et ganske skjødesløst syn på hva det egentlig dreier seg om.
![]() |
#10 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Farlige matdietter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Farlige matdietterDet spørs helt hva som kommer frem i programmet. Det er jo ikke sikkert det bare gjelder melk.
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() |
#13 |
VeloppDragen
|
Lillebror får melkeerstatning på blå resept, men det var ikke snakk om å få han til å drikke det i en alder av halvannet år.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Farlige matdietterVi observerte selv at vesla sitt eksem ble mye verre hvis hun fikk i seg for mye sukker. Vi tok dette opp med en barnelege, og ble nærmest ledd av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
Ja, det gjorde du. Jeg har det med å tro at alle andre kan så mye mer enn meg. Det er jo ikke alltid at det stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Til tider hjulbeint
|
Min minstemann er et slik eksempel. Han er hyperallergisk mot tomat og eneste måten vi vet det på er at han får ikke puste om han er i nærheten av tomat. Det slår ikke ut på prøver, men sykehusopphold på en uke for å få åpnet lungene igjen er god nok dokumentasjon for både legene og meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Så rart (og ufint!), legen vår sa at sukker kunne gjøre eksemet verre (og det stemmer). Vi burde også holde henne unna kunstige søtningsstoffer og e-stoffer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Javel
|
![]() Sv: Farlige matdietterAlle unger som ble satt på en eller annen diett, eller som blir bedt om å utelukke enkelte matvarer fra kostholdet burde i grunnen fått en henvisning til en ernæringsfysiolog. Slik at foreldrene iallefall kunne fått tips til hva som kunne være alternativene slik at de alikevel fikk et riktig, sunt og bra kosthold.
![]() |
#19 |
Tar en fot av gangen
Du kan nok mest om din egen situasjon, det kan ingen nekte for.
![]() |
#20 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Farlige matdietterDytter, hvis noe vil se programmet.
![]() |
|
|