Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva serverer jeg kinesere til middag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 07:22   #1
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva serverer jeg kinesere til middag?

Det kommer to kinesiske menn til middag i dag, det er deres første tur utenfor Kina, så vi snakker ikke bissnissmenn som har reist mye i Europa. Selvfølgelig har de svært høflig sagt at de spiser alt.

Så hva i all verden serverer jeg dem? Det er jo en del forskjeller mellom norsk og kinesisk matkultur. Prøver jeg meg på noe kinesisk (som sikkert blir feil og en blek etterligning)? Lager jeg noe norsk og tradisjonelt, som jeg risikerer at de ikke liker, men som i hvert fall blir litt eksotisk (f.eks finnbiff og potetmos)? Eller prøver jeg meg på noe veldig nøytralt, som helstekt laks og ris og salat, eller noe sånt?

Gammel 19-09-08, 07:29   #2
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serverer jeg kinesere til middag?

Synes helstekt laks hørtes safe ut jeg da...... Men kanskje poteter til? Og noen spennende grønnsaker!

Gammel 19-09-08, 07:43   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Synes helstekt laks hørtes safe ut jeg da...... Men kanskje poteter til? Og noen spennende grønnsaker!

Eller annen norsk fisk.

Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 07:53   #4
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller fårikål

Gammel 19-09-08, 08:01   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Eller fårikål

Det tror jeg kan virke rimelig sært for kinesere. Fisk er nok et sikkerstikk.

Gammel 19-09-08, 08:19   #6
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok også laget fisk.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 08:24   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes laks eller finnbiff var gode forslag. Da blir spørsmålet om du vil safe eller være eksotisk. Finnbiff er jo forøvrig et ganske trygt eksotisk valg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 08:34   #8
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde ikke vært eksotisk. Mitt møte med kinesere: Om de ikke liker det de får, spiser de ingenting. Det kan bli litt pinlig.

Min kollegas møte med kinesere: Han måtte kjøre dem til McDonalds

Og dette var forretningsfolk..

Selvfølgelig er det forskjell på kinesere også, men siden du spør: Jeg ville gått for laks

Sist redigert av Tangerine : 19-09-08 kl 08:42. Årsak: Skrev flaks i stedet for laks :D
Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 08:40   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fisk høres trygt og godt ut.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 08:46   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart laks. Og potet og agurksalat - og rømme da *ble sulten*

Gammel 19-09-08, 09:22   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har også hatt asiatiske businessfolk hjemme, og serverte finnbiff med ris.
De var kjempelykkelige over å få ris. De spiste også finnbiffen.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 09:26   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Må innrømme at tanken som datt ned i hodet mitt var: Nabokatta...

Jeg hadde gått for fisk.

Gammel 19-09-08, 09:30   #13
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Må innrømme at tanken som datt ned i hodet mitt var: Nabokatta...

Jeg hadde nok også gått for laks.

Gammel 19-09-08, 09:38   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg hadde ikke vært eksotisk. Mitt møte med kinesere: Om de ikke liker det de får, spiser de ingenting. Det kan bli litt pinlig.

Min kollegas møte med kinesere: Han måtte kjøre dem til McDonalds

Og dette var forretningsfolk..

Selvfølgelig er det forskjell på kinesere også, men siden du spør: Jeg ville gått for laks

Jepp, etter noen runder med kinabesøk i jobbsammenheng har vi begynt å dele ut kart over hvor de finner de beste kinarestaurantene, og hvis vi serverer mat selv passer vi på å få tak i noe vi vet de er vant med å spise.

Gammel 19-09-08, 09:56   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er det så vanskelig å lage en god wok da?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:25   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit, da skal jeg pelle meg ut og kjøpe laks. Får være litt grei, i stedet for å hevne meg på dem for bollen med gjæret kamelpiss de tvang Ulvefar til å drikke da han var i Kina på besøk hos samme forskningsgruppen i fjor.
Men desserten, da? De kan vel være laktoseintolerante sånn at is utgår?

Gammel 19-09-08, 09:27   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg serverer kjøttkaker i brun saus til utlendinger.

Jeg fniser fremdeles når jeg tenker på en japansk bestemor som fortvilt forsøkte å spise dette med pinner (jeg bodde hos familien hennes i Japan en sommer).

Helstekt laks høres heller ikke så dumt ut. Det er jo ordentlig norsk også, samtidig som det faktisk er kjent i utlandet.

Gammel 19-09-08, 10:33   #18
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Laks høres safe ut, ja. Jeg er glad i ovnsstekte grønnsaker til, og foretrekker poteter fremfor ris akkurat til laksen. Men kanskje ris er safere til kinesere?

Is må da gå an til dessert. Hvis de har sagt de spiser alt, så er de sikkert ikke allergiske?

Gammel 19-09-08, 10:34   #19
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Grey, jeg har dårlig erfaringer med kineseres høflighet etter et par sommere i Oslos turistindustri. Når man for å være høflig lyver om at man har forstått hvor bussen går fra, så oppgir man neppe mat man ikke liker/tåler? Eller?

Gammel 19-09-08, 10:44   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Asiater generelt kan ikke forstå at vi skal ha i oss så mye melk, så is er egentlig litt fremmed for dem.

ikke er de så opptatt av dessert heller. Jeg ville gått for en fruktsalat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.