Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lunsjgjester!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 18:32   #1
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lunsjgjester!

Vi får besøk av noen eldre damer i morgen (ifbm bursdag), og jeg vil ha tips til hva jeg kan servere. Dette er damer som tenker i de sunne baner, en av dem er ekstrem (slik uten å utdype hvem det er )..

Har vurdert bacon og brokkoli-grateng med salat til, men det blir sikkert aaaltfor fett. Tenkte også tacopai, men det blir vel sikkert ikke riktig det heller.. Rundstykker og salat er på en måte oppbrukt, og det hadde vært gøy å servere noe litt kreativt, som også er litt enkelt å foreberede.

Tips ønskes!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 19:22   #2
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lunsjgjester!

Thai biffsalat, ca 2 porsjoner

2 slangeagurk skrelles, deles på langs, ta ut midten og del i cm-tykke skiver
1/2 kg(??) cherrytomater deles i to eller fire eller noe deromkring
Noen stilker vårløk finsnittes
En liten bunt koriander hakkes
Frisk chilli hakkes, mengde etter smak og styrke
Biff (ytrefilet okse) stekes i grillpanne (evt stekepanne), får hvile, og skjæres i tynne skiver mens den ennå er lunken

Alt blandes sammen med saft og skall fra 3 lime og en god dæsj nam plah/thai fiskesaus (1/2-1 dl? smak deg fram). La stå og trekke en halvtime før servering.

Oppskriften er veldig omtrentelig ettersom den er egenkomponert og jeg aldri bruker mål, eller oppskrifter, men denne har gjort stor suksess opptil flere ganger. Dog ikke noe en serverer sære, gamle slektninger. Bare spør Pelle

Gammel 19-09-08, 19:31   #3
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Eldre damer? Da må det vel nesten bli kabaret.

Gammel 19-09-08, 20:32   #4
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Eldre damer? Da må det vel nesten bli kabaret.

Gammel 19-09-08, 20:35   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Eller snitter?

Gammel 19-09-08, 20:36   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pastasalat? Eller er det også oppbrukt?

Sist redigert av Turban Smukk : 19-09-08 kl 21:53. Årsak: Så plutselig at det var lunsj det var snakk om ...
Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 21:46   #7
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Lefse med Philadelfia light, laks og urter?

Grov foccacia med oliven og salat?

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 21:56   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Eller snitter?

Det er ikke tull.
Litt grove brødskiver skåret i to (du må skjære på skrå, det er viktig ), med "godt pålegg" på, er alltid suksess hos mine bestemødre og grandtanter. "Godt pålegg" er laks og eggerøre, kalverull, gräddost, reker og majones. Og salat og kjøleskapskalde tomatbåter.

Roastbeef er vanskelig for de med gebiss. Den tabben gjør man bare én gang.

Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 22:21   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snitter er også oppbrukt

Samme med foccachia og pastasalat.

Cabarèt gidder jeg ikke, synes det ikke er noe godt selv engang

Egentlig hadde jeg planer om å lage noe veldig lettvindt tapaslignende greier, men den tanken forsvant i overtiden på jobb i dag

Gammel 19-09-08, 23:54   #10
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Roastbeef er vanskelig for de med gebiss. Den tabben gjør man bare én gang.

Aner jeg en god historie her? Fortell da!

Gammel 19-09-08, 23:56   #11
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Aner jeg en god historie her? Fortell da!

Ikke annet enn at alle i selskapet ble veldig oppmerksomme på at hun hadde gebiss, lissom.

Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 00:00   #12
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Jeg ler hver gang jeg hører ordet gebiss, etter at jeg fant igjen noen tenner på tørkepapirbeholderen på herretoalettet et sted jeg jobbet for mange år siden

Gammel 20-09-08, 00:02   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med suppe og rundstykker da? Alt av gratenger og paier blir sikkert feil.
Små butterdeigspaier, eller er det også for fett? Jeg har en enkel oppskrift. Couscoussalat? Eggerøre, røkelaks og litt god skinke?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 00:05   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Terteskjell med fiskeboller, erter, gulrøtter og hvitsaus.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 00:30   #15
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Terteskjell med fiskeboller, erter, gulrøtter og hvitsaus.

Skikkelig retromat!

Snitter er forresten undervurdert...

Gammel 25-09-08, 10:33   #16
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Suppe er alltid kul - vi har en magic bullet som er perfekt til å blande tomat (eller andre grønnsaker som f.eks. spinat) med rømme med. Sett til buljongterning etter behov og du har et godt utgangspunkt.

Ellers mener jeg at snitter kan være kule - skjære på skrå som Emma skrev - og riste. Philadelphia eller pesto, grønt salat, ost, skinke eller annet kjøtt, snev mayo, paprika eller agurk (skjære på skrå!), noe salat og på toppen litt pepper og parmesan.
Går fint ved siden av en salat. Men ta en tur her: http://www.klikk.no/mat/spise/
Hm... nå er jeg sulten :/

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 11:54   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Æsj, sånne kresne damer fortjener ikke servering. Når man er på besøk er det verten som bestemmer maten.
Men, jo jeg skjønner jo at du vil være en god vertinne.

Hva med noen gode sandwhich(hvordan skrives det?)
Godt brød med salat, aioli, kylling, bacon?
Eventulet med parmaskinke, ruccola, fetaost?
Eller med tomater, mozarella, basilikum?

Da har man litt å velge i.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:57   #18
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Det ble bacon-og brokkoligrateng med salat til, og det falt i god smak hos dem. Jeg fikk som vanlig masse ros for at jeg er så flink til å lage mat. Folk i min alder med små barn pleier visst ikke det, høres det ut som (litt fordomsfulle kanskje?).

Men, tar med meg tips til neste gang. Har også planer om enkel tapas en gang de kommer

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.