Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Litterære smaksdommere: Regnes John Irving som trash?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-08, 23:02   #1
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Litterære smaksdommere: Regnes John Irving som trash?

Her en dag diskuterte jeg bøker med en litteraturstudert bekjent med ganske høye tanker om egen kulturelle kapital (eller en skikkelig snobb om du vil ). Jeg omtalte en av John Irvings bøker i positive vendinger og da snurpet hun munnen som om jeg nettopp hadde sagt "Alkymisten er den fiiiineste boka jeg har lest". Hun så nesten flau ut på mine vegne.

Jeg ble ikke skremt fra å like John Irving altså, men begynte å lure på om det er en gjengs oppfatning blant smaksdommerne at Irving er trash, lizzom? Det overrasker meg litt, i så fall.

Gammel 27-09-08, 23:14   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litterære smaksdommer: Regnes John Irving som trash?

Jeg har lest mye John Irving. Jeg har dessverre en forkjærlighet for "enkel" litteratur, så jeg mistenker at enkelte kultursnobber vil kalle det trash.

Men nå har jeg bestemt meg for å ikke lese mer John Irving. Jeg synes at alle bøkene begynner så bra, og så blir det akkurat som en amerikansk lærebok ...... betalt pr side. Synes jeg, da.

Gammel 27-09-08, 23:31   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes absolutt ikke Irvings bøker er trash. (De gode bøkene hans, vel og merke.) Garps bok, Hotell New Hampshire, Siderhusreglene og En bønn for Owen Meany er alle sammen bøker som jeg har lest flere ganger og liker veldig godt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 23:33   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er for øvrig også "litteraturstudert", hvis du vil ha datapunkt i studien din.

Gammel 27-09-08, 23:35   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

... da snurpet hun munnen som om jeg nettopp hadde sagt "Alkymisten er den fiiiineste boka jeg har lest".

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 00:04   #6
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er tydeligvis helt ute, for jeg trodde Alkymisten var sånt som kultursnobber faktisk likte...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 00:13   #7
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes absolutt ikke Irvings bøker er trash. (De gode bøkene hans, vel og merke.) Garps bok, Hotell New Hampshire, Siderhusreglene og En bønn for Owen Meany er alle sammen bøker som jeg har lest flere ganger og liker veldig godt.

Tror ikke jeg har lest flere Irving-bøker enn disse fire. Ergo har jeg ikke lest noen dårlige. Hvilke er det?

Gammel 28-09-08, 00:18   #8
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Jo forresten, jeg leste en jeg ikke likte så godt, som jeg ikke husker tittelen på. Handlingen lagt til India, og det er med noen dverger.

Gammel 28-09-08, 00:18   #9
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Siri: Alkymisten er vel snarere boka snobbene elsker å hate. (Og her må jeg vel inkludere meg selv, kan heller ikke fordra den boka.)

Gammel 28-09-08, 00:38   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke Irving er trash, og får ofte fnatt av en viss type litteraturstudenter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 00:45   #11
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Irving er bra. Husker norsklæreren min på høgskolen og jeg var like fjetrer av Enke for et år. Og så har du alle de gode, gamle. Som Garps bok. Ingen får komme å si at den er trash!

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 00:48   #12
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Siri: Alkymisten er vel snarere boka snobbene elsker å hate. (Og her må jeg vel inkludere meg selv, kan heller ikke fordra den boka.)

Ah - jeg kan dermed definere meg selv som kultursnobb.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 01:33   #13
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jo forresten, jeg leste en jeg ikke likte så godt, som jeg ikke husker tittelen på. Handlingen lagt til India, og det er med noen dverger.

Heter den ikke Son of the circus? Men jeg er ingen kultursnobb men trodde det var "greit" å like John Irving. Favoritten min er helt klart En bønn for Owen Meany.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 08:29   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blant mine snobbevenner regnes Irving som "ikke stor forfatter", men med noen gode bøker. Tross alt, liksom. Owen Meany er den safeste å like. Og Alkymisten må man holde seg unna. Det fant jeg ut helt på egen hånd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 08:31   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er omtrent som å like Sting; man må selvsagt være helt klar på at ingenting han har gjort siden Nothing like the sun er verdt vinylen det er presset på, men det tidlige må man være påmeldt på.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 08:47   #16
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, alle disse reglene. :noterer:

Jeg er for øvrig stor Irving-fan, og liker så godt som alt han har skrevet, til og med Enke for et år (som jeg mistenker er skampletten i følge viterne). Litteraturstuderte er skumle (med unntak av Teofelia, naturligvis ) - min venninne nekter til og med å lese Harry Potter! (De er for kommersielle eller bestillingsverk eller noe i den duren.)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 10:00   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaller du meg snobb?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 11:13   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er omtrent som å like Sting; man må selvsagt være helt klar på at ingenting han har gjort siden Nothing like the sun er verdt vinylen det er presset på, men det tidlige må man være påmeldt på.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Kaller du meg snobb?

Jeg tror ikke man må være en snobb for å ikke like Alkymisten.

Gammel 28-09-08, 11:21   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scarlett: Jeg får så fnatt av kategoriske smaksregler av den typen. Jeg har vokst opp hjemme hos det inkarnerte Musikkpolitiet™, nemlig, og mistenker varig men.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 11:52   #20
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror ikke jeg har lest flere Irving-bøker enn disse fire. Ergo har jeg ikke lest noen dårlige. Hvilke er det?

Som en dårlig bok for meg, så kommer John Irving`s Til jeg finner deg høyt oppe på lista, om den ikke troner den!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.