Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 10:42   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når er det greit å sykemelde seg?

...

Sist redigert av rine : 02-12-13 kl 07:56.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:45   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Nei - ikke vanlig etter min erfaring.
Heller de få, sære unntakene som kan finne på slikt. Det var da litt av en ukultur!

Gammel 30-09-08, 10:46   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Har aldri hørt om sånt. Jobber på barneskole, og jeg tror vi har et fravær på rundt 1%...

Gammel 30-09-08, 10:47   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke om dette er vanlig, men jeg har ikke opplevd sånne ting. Men jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal bli tvunget til å dra på fjellturer og teltturer og sånt når man ikke vil. (Ja jeg er en sånn som HATER det)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:48   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er greit å sykemelde seg når man er syk.

Høres ut som en ukultur det der, samtidig kan man jo ikke vite om det er mer som ligger bak i noen av tilfellene.

Jeg er også skremt av mange kolleger som bruker egenmeldingsdagene nærmest som ekstra feriedager. Eller alltid fyller opp en tredagers (vet ikke om det har noen hensikt lenger)

Gammel 30-09-08, 10:48   #6
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nå er det vel ikke folk som sykemelder seg, det er legen som gjør det. Det sier vel mere om legen, enn om folk?

Å true med sykemelding tar jeg ikke innpå meg, ja det er opp til deg sier jeg da.
Synes det er litt barnslig sånn egentlig.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:49   #7
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde en kollega som var slik. Ikke noe irriterer meg mer på en arbeidsplass en folk som sykemelder seg fordi de ikke får viljen sin. Tror dette gjelder spesielt nå som man har hatt medgangstider på jobbmarkedet. Folk driver å "truer" med å slutte hvis de ikke får ditt og datt. Hvis arbeidsmarkedet blir dårligere, så tror jeg en del skjerper seg. Noen har så dårlig moral, at en blir flau på deres vegne.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:50   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du at det er det som er årsaken, eller kan det ligge noe annet bak. Det er ganske drøyt å beskylde kollegaer for å fuske med sykemelding, syns jeg. Det er vel en lege inne i bildet også, som vurderer det dit hen at vedkommende har behov for en sykemelding.

Det er ikke alltid man vet alt om kollegaene sine, selv om man tror man gjør det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:50   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror noen har for lav terskel for å være borte fra jobb og ta seg noen sykedager. Jeg har møtt mange som ser på egenmeldingsdagene som en slags ferie som de kan disponere som de selv vil gjennom året.

Når det gjelder sykemeldinger, er det jo en lege inne i bildet, så det er jo ikke akkurat noe man kan bare finne på selv. Dessuten er det ikke alltid vi vet hele grunnen for en sykemelding. Hvis konflikter på jobb kommer i tillegg til f.eks. samlivsproblemer, "nervetrøbbel" eller sykdom, kan det ende i en sykemelding, selv om dette kan se rart ut for verden rundt.

Hvis det er slik som du skriver at de bruker det som pressmiddel, er det en helt tragisk strutsementalitet, men det kan jo også ligge noe mer bak...

Gammel 30-09-08, 10:52   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at sykmelding er en privatsak og at det sikkert ikke er alle som deler alt de strever med i hverdagen. Jeg tenker også at det er vanskelig å jobbe i et miljø der man blir mistenkeliggjort dersom man er syk.

Også blir jeg litt flau på dine vegne som skriver dette om kollegene dine. Mulig jeg høres grinete ut nå, men det er faktisk veldig vondt å sykmelde seg i en travel jobb. Det er enda verre når man blir snakket om, når sykmeldingsårsak blir utredet av kolleger og når alle har en mening om noe som er så privat. Kanskje er dine kolleger spesielt late og konfliktsky, men jeg syns du kan holde deg for god til å utlevere dem her likevel. Ikke minst av hensyn til dem her inne som er i en situasjon der de blir uglesett fordi de er sykmeldt av årsaker som ikke er fysisk synlige.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:53   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Kasia sa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:55   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det Kasia sa.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 10:58   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vet du at det er det som er årsaken, eller kan det ligge noe annet bak. Det er ganske drøyt å beskylde kollegaer for å fuske med sykemelding, syns jeg. Det er vel en lege inne i bildet også, som vurderer det dit hen at vedkommende har behov for en sykemelding.

Det er ikke alltid man vet alt om kollegaene sine, selv om man tror man gjør det.

Jo ,er fullstendig med på den. I disse tilfellene er det jo kollegaene mine, som med den største selvfølgelighet, sier at det er det som er grunnen til sykemeldingen.

Og Zoe, du har rett, tror rett og slett det er ordet ukultur som passer best.

Sist redigert av rine : 30-09-08 kl 13:44.
Gammel 30-09-08, 11:00   #14
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jo ,er fullstendig med på den. I disse tilfellene er det jo kollegaene mine, som med den største selvfølgelighet, sier at det er det som er grunnen til sykemeldingen.

Og Zoe, du har rett, tror rett og slett det er ordet ukultur som passer best.

Jeg "klaget" litt til en kollega her om dagen fordi jeg har en dobbeltklasse i norsk som er ganske krevende. Hans svar: -Herregud- du må jo sykemelde deg! Virker som om det er løsningen på alle problemer.

Det virker nesten som dere har dårlig arbeidsmiljø der du jobber??

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 11:00   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tenker at sykmelding er en privatsak og at det sikkert ikke er alle som deler alt de strever med i hverdagen. Jeg tenker også at det er vanskelig å jobbe i et miljø der man blir mistenkeliggjort dersom man er syk.

Også blir jeg litt flau på dine vegne som skriver dette om kollegene dine. Mulig jeg høres grinete ut nå, men det er faktisk veldig vondt å sykmelde seg i en travel jobb. Det er enda verre når man blir snakket om, når sykmeldingsårsak blir utredet av kolleger og når alle har en mening om noe som er så privat. Kanskje er dine kolleger spesielt late og konfliktsky, men jeg syns du kan holde deg for god til å utlevere dem her likevel. Ikke minst av hensyn til dem her inne som er i en situasjon der de blir uglesett fordi de er sykmeldt av årsaker som ikke er fysisk synlige.

Enig med Kasia.

Jeg håper forøvrig vi ikke jobber på samme skole...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 11:03   #16
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig i at man ikke skal spekulere seg i senk om hva som er sykmeldingsgrunnalget hos andre, men kan skjønne frustrasjonen over ukultur rundt slike mennesker.
Hvis man vet selv at man har en "grunn" til å være sykmeldt synes jeg ikke man skal ta inn over seg all verdens dårlig samvittighet bare fordi noen frustreres over late menneskers dårlige holdning i arbeidslivet. For de finnes de også, som alle andre både hardtarbeidende friske og de med gode grunner til sitt fravær også gjør det.

Gammel 30-09-08, 11:06   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Men kjære Kaisa: Som jeg sa: har ikke skrevet de mest graverende episodene her, nettopp fordi jeg er redd for å utvevere noen. (Vet ikke om det var det du mente.) Ellers har jeg skrevet svar til Teofelia ang. å mistenkeliggjøre andre. Føler ikke at det er det jeg gjør, men i disse tilfellene som altså gjør meg , er det kollegaene selv som sider. -Javel, da får jeg sykemelde meg da Det er dette fenomenet jeg snakker om, jeg er ikke ute etter å mistenkeliggjøre mennesker som virkelig er syke. Får kanskje lage en kortere problemstilling: Er det greit å sykemelde seg når man ikke får viljen sin? Siden det først er sykemelde det heter. Snakker også om egenmeldinger her.

Gammel 30-09-08, 11:08   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg håper forøvrig vi ikke jobber på samme skole...

Hva skulle det bety? Tror du vi gjør det? Har jeg beskrevet deg her?

Gammel 30-09-08, 11:09   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det virker nesten som dere har dårlig arbeidsmiljø der du jobber??

. Kan nok være noe i det...

Gammel 30-09-08, 11:09   #20
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Synes Kasia er klok. Selv om du ikke har noen "graverende" eksempler, rine, skinner det jo veldig klart igjennom hva du mener om kollegaenes sykmeldinger. Noen kan vel si at årsaken er at de ikke får viljen sin, men som regel er det flere årsaker? Hvordan det hele er lagt fram fra ledelsen og hvilke årsaker de hadde for ikke å gjøre det ledelsen presser de til å gjøre, er vel også noe som har noe å si for en eventuell sykmelding?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.