|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vi er ikke sånne bokmenneskerDet var utsagnet jeg hørte forleden, dette i komentar til en samtale mellom meg og en annen dame om en barnebok (Lotta fra Bråkmakergata). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker:Peker på signaturen sin:
Sist redigert av Marit K : 30-09-08 kl 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok menneskerTil og med mannen min som hater å lese, og som aldri har lest en eneste bok for seg selv leser for Mathias, og håper at Mathias blir glad i å lese bøker.
![]() |
![]() |
#4 |
superbruker
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok menneskerJeg elsker bøker og leser for ungene. Mannen min leser aldri bøker og vil heller ikke lese høyt for de. Jeg har ikke klart å overbevise han om den nødvendigheten det er å lese for ungene.
![]() |
#5 |
Originala
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok menneskerJeg har aldri møtt noen som har sagt at de ikke ønsker at barna skal like å lese, men jeg har møtt en god del som aldri har nevnt temaet. Folk jeg ikke tror tenker særlig over det, og så neppe legger stor vekt på å vekke barnas interesse for litteratur. Blir barna mer glad for film enn for men bok, så kjøper man heller en film. Det er kanskje ikke så rart at folk som sjøl ikke har funnet glede i å ta del i en verden mellom to permer (det være seg fag- eller skjønnlitteratur) tenker så veldig over behovet for å lese med barna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
*_*
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker… og vi er ikke helt sånne mat-mennsker, men vi gir da barnet mat, for pokker.
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
![]() Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker
Omtrent slik tenkte jeg også. Mannen min er ikke den store leseren selv, ingen i hans familie er det, men han leser for Mazungen, kanskje ikke med så stor glede som meg, men han leser og oppmuntrer hennes leseglede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Originala
|
Jo, men er det så rart om: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker
Jeg leste akkurat dette for mannen, etter å ha forklart HI, og han knegget og synes det var et veldig bra svar. "'Nuff said."
![]() |
#10 |
*_*
|
Jeg synes ærlig talt det er litt rart, ja. Det finnes andre verdier, selvsagt, og det får være opp til hver enkelt hva de vil legge mest vekt på. Men at læring og skolegang (grunnleggende i det minste) ikke er viktig, er vel ikke en smakssak i Norge i dag?
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
For meg er det veldig rart. Nettopp om du selv er skolesvak ville jeg tro du ville gjøre alt for at barna dine skulle få en lettere skolegang. Nå tenker jeg kanskje slik pga mine egene erfaringer. Jeg har mange svake sider. F.eks var jeg ikke akkurat den beste i gym. Det er jo grunnen til at Mazungen har fått prøve seg tidlig med turn og allidrett osv. For å slippe den følelsen jeg hadde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerIkke alle foreldre er så besvisste, er min erfaring. Har man klart seg gjennom livet uten noe intenst forhold til litteratur selv, og uten å savne dette, faller det en ikke inn at en skal gjøre en voldsom innsats for at barnet skal glede seg over litteratur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker
Jaha? Skjønner at det hjelper å øve, men om man har uttalte _vansker_ så skjønner jeg ikke helt at dette kan stemme.... ? Trodde dysleksi ol ikke hadde noe med øvelse å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg blir ikke så sjokkert egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Sep 2007
Ja jeg synes det er rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg er i nær familie med noen som faktisk nesten skryter av å ikke ha lest en eneste skjønnlitterær bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerTil min store forskrekkelse finnes det faktisk folk som ikke tenker over at det finnes bøker i det hele tatt, og lesing er en aktivitet som kan bedrives. På samme måte som jeg ikke tenker over at det er en reell mulighet å dra på fisketur, f.eks.. At disse menneskene ikke tenker over at barna burde lese, synes jeg ikke er så rart. Bøker er ikke med i tankesfæren til enkelte, rett og slett.
Så hvis man har astma, bør man la være å anstrenge seg fysisk?
![]() |
|
|