Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Fikse glidelås?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-08, 09:23   #1
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Fikse glidelås?

Jeg har en vinterjakke fra HM hvor glidelåsen er ødelagt. Men det er kun den man drar opp og ned (hva i all verden kaller man den?) som er ødelagt og har ramlet helt av; selve glidelåsen er hel.
Vet at man må bytte hele når det mangler 'tenner' på glidelåsen, men går det ann å sette på en ny sånn dings på en hel glidelåse?

Satser på at mer drevne husmødre med erfaringer har peiling!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 11:05   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fikse glidelås?

Det må da gå ann? Ta den med på en sy-utstyrs-butikk!

Gammel 12-10-08, 11:09   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk fikset et sånt problem hos Mister Minit.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 16:39   #4
Superduper
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Jeg har en vinterjakke fra HM hvor glidelåsen er ødelagt. Men det er kun den man drar opp og ned (hva i all verden kaller man den?) som er ødelagt og har ramlet helt av; selve glidelåsen er hel.
Vet at man må bytte hele når det mangler 'tenner' på glidelåsen, men går det ann å sette på en ny sånn dings på en hel glidelåse?

Satser på at mer drevne husmødre med erfaringer har peiling!

Dette problemet har jeg hatt også. Kan du ikke prøve å sette glideren (tror det er det den heter) på igjen? Hvordan falt den av? Eller så kan du prøve å få tak i en glider av samme sort og feste den på.

Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 17:38   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg gjort mange ganger selv.
Det vil si på klær da jeg sydde for andre.

Jeg finner en ny glidlås med eksakt like "tenner" i sybutikken.
Spretter av den metall-låsen eller sperren nederst, Trer av hempen. Gjør det samme på den ødelagte og bruker den sperren på den nye på nytt.

Gammel 15-10-08, 10:37   #6
Superduper
Passiv

Standard

Det er jo ikke alltid så lett å finne en glidelås som er helt lik, for det finnes mange forskjellige typer. Men en kan jo være heldig. Jeg hadde en jakke med samme problem, og da fant jeg en annen glider som passet helt og tredde den på fra toppen av glidelåsen. Jeg måtte holde den litt på skrå for at den skulle gli innpå. Hvis det ikke er noen feil med taggene eller bunnstopperen så skulle det være mulig å fikse. Det spørs jo hva som gjorde at glideren falt av i utgangspunktet.

Svar med sitat
Gammel 15-10-08, 10:42   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superduper, her.

Det er jo ikke alltid så lett å finne en glidelås som er helt lik, for det finnes mange forskjellige typer. Men en kan jo være heldig. Jeg hadde en jakke med samme problem, og da fant jeg en annen glider som passet helt og tredde den på fra toppen av glidelåsen. Jeg måtte holde den litt på skrå for at den skulle gli innpå. Hvis det ikke er noen feil med taggene eller bunnstopperen så skulle det være mulig å fikse. Det spørs jo hva som gjorde at glideren falt av i utgangspunktet.

Vet ikke hvor mange slike jeg har fikset men rundt 50-60 da det var for en butikk kjede.
Har ikke opplevd å ha problemer med å finne en glidlås med like tenner.
dersom man går i en syforretning med litt utvalg, finnes det alltid en lik.

Gammel 15-10-08, 10:59   #8
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Takk for svar!
Da skal jeg prøve å finne en lik.

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.