Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Er det bare meg?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-08, 14:02   #1
Left
Passiv

Standard

Er det bare meg?

Begynner å lure på om jeg er overkritisk i forhold til tøyvask, altså hva som trenger å vaskes.
Vaskemaskina går minst en gang hver dag, og vi er en voksen og to små.
Det slenger en annen voksen innom i ny og ne med litt skittentøy også.
Vasker dere klær her dag?

Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:05   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg?

Slett ikke hver dag, nei. 4-5 maskiner i uken, vil jeg tippe? Kanskje vi skulle begynne å følge med på det.

Greier dere å fylle en vaskemaskin minst én gang om dagen, altså?

Gammel 16-10-08, 14:07   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasket 4 maskiner bare i går.
I dag har jeg vasket en så langt, og når jeg gidder å henge det opp skal jeg vaske en til.
Da er det riktignok bare en maskin eller to igjen, så har vi ikke et møkkete plagg igjen i hele leiligheten. Inntil poden kommer hjem fra barnehagen, da ...

Vi har et sånnt daglig vask-program, som tar en halvtime.
Det holder til type bukse og gensere som går på 30/40 grader. Og er ypperlig til å skylle regntøy i.

Men nei. Jeg vasker ikke hver dag. Det går litt opp og ned, kommer an på om jeg gidder.

Gammel 16-10-08, 14:08   #4
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Her går vaskemaskina daglig.

Gammel 16-10-08, 14:08   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi vasker nok også i snitt en maskin om dagen. Det er ikke ofte barna kan ha på seg samme klær 2 dager etter hverandre.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 16-10-08 kl 14:40. Årsak: kremt. endret etter vennlig kommentar fra Fibi
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:09   #6
Left
Passiv

Standard

Jepp, jeg klarer nok det.
Ut fra et miljøperspektiv er det på tide med en innstramming tror jeg
Kanskje bytte vaskemaskin. Det hørtes snedig ut med halvtimes program. Det korteste programmet for vanlig tøy på min, er på 53 minutter.
Enda mer vann, og mer strøm.

Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:12   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Vi vasker nok også i snitt en maskin i uka. Det er ikke ofte barna kan ha på seg samme klær 2 dager etter hverandre.

Da har du stor maskin!

Her går det gjennomsnittlig ti maskiner i uken, inkludert håndkler og sengtøy.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:13   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det hørtes snedig ut med halvtimes program.

Det er helt genialt.
Det er jo grense for hvor møkkete en bukse jeg går med på jobb, blir. Ikke griser jeg når jeg spiser heller, så mine (og mannens) klær blir jo ikke like møkkete som podens.
Det hender jeg slenger dem på vanlig vask også, men som regel går alt slikt på 30 min. vasken.

Det er en Ariston vaskemaskin, btw.

Gammel 16-10-08, 14:20   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker også ofte hurtigprogram, på finklær og klær som egentlig ikke er skittent, men brukt.
Maskinen går minst en gang om dagen.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:28   #10
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Vi vasker nok også i snitt en maskin i uka.

Er det en feil her, eller vasker du så sjeldent?

Jeg vasker ikke hver dag, men når jeg gjør det, så blir det gjerne både 3 og 4 maskiner. I snitt blir det nok 1 om dagen, ja. Jeg prøver å være kritisk til hva jeg hiver på vask, men minsten griser sånn at der går det iallfall ett skift om dagen. 3-åringen kan, nå som de bruker dress ute i barnehagen, godt bruke samme buksa flere dager før den må vaskes.

Stort sett kjører jeg klærne på hurtigprogram (ca 40 min.), mens håndklær, sengetøy og kluter får seg en grundigere vask.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:30   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker minimum to vaskemaskiner hver dag, ofte tre eller fire. Vi er to voksne og tre barn. Jeg burde være flinkere til å sortere ut det som strengt tatt ikke trenger å vaskes, men dette er en dille jeg har. Jeg klarer ikke å bruke samme klær to dager på rad og velger også slikt for ungene.

Gammel 16-10-08, 14:32   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er det bare meg?

Jeg elsker vaskekjelleren av den grunn, svære maskiner som tar vanvittige mengder tøy, så derav kan vi vaske sjeldnere. Jeg vasker aldri mer enn en gang i uken, men da tar jeg alle maskinene etter hverandre (hvitt, farget osv.).
Den bruker 45 min. på en vask også. Vi vasker ikke rene klær, kun de som faktisk trenger det.
Jeg vil beholde vaskekjelleren for alltid.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:32   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Nå for tiden burde maskina gå hver dag for at det ikke skal hope seg opp. Hassel gulper fortsatt fælt, og da blir det opptil flere klesskift på både liten og stor i løpet av dagen. Håper det stabiliserer seg snart.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:34   #14
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har to vaskemaskiner og begge to brukes hver dag. Det blir mye vask med klær, sengetøy, håndkler osv til to voksne og tre barn.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:39   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg hadde så små barn, gjorde jeg nok det.

Nå er det sjeldnere. Så jeg kan konstatere at økt størrelse på klærne ikke kompenserer for at de holder seg rene lengre. Selv om klærne til 12-åringen snart er like store som mine.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:41   #16
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg vasker minimum to vaskemaskiner hver dag, ofte tre eller fire. Vi er to voksne og tre barn. Jeg burde være flinkere til å sortere ut det som strengt tatt ikke trenger å vaskes, men dette er en dille jeg har. Jeg klarer ikke å bruke samme klær to dager på rad og velger også slikt for ungene.

Jeg er litt der jeg også, og noe av tøyet blir nok vasket uten at det strengt tatt behøves

Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:41   #17
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har rettet over her, men jeg mente altså å skrive at vi i snitt vasker en maskin om dagen, ikke en i uka...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 14:43   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er litt der jeg også, og noe av tøyet blir nok vasket uten at det strengt tatt behøves

Jeg prøver å være litt nøye på det med å bruke tøyet flere dager. Både for miljøets skyld, og for min egen latskap. Kløvers klær går i vaskemaskina når de har flekker, ellers ikke. Men det begrenser seg selv hvor mange dager de overlever uten søl..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:09   #19
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Her også går vaskemaskinen så og si daglig. Hender jeg tar en to-tre på samme dag. Spesielt når det skiftes på senga.

Gammel 16-10-08, 15:23   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Tja, vi vasker vel klær 1 gang i uka. Da er det 2-3 maskiner, pluss ullvask. Vi er 2 voksne og 1(3) barn.

Kanskje dette egentlig sier at vi har for mye klær?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.