Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din favorittsuppe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 15:53   #1
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Din favorittsuppe?

Jeg tenkte å lage en god suppe til selskap på søndag Vi blir 15 personer inkl barn, men barnen får (soya)pølser i tilegg.

Har tenkt på potet/purre suppe, soppsuppe (har nyplukket kantarell her), redd rotgrønnsakssuppe eller løksuppe. Til dette, nybakt brød.
Er det noen av disse som du syns passer i bursdag?

Hvilken er din favorittsuppe? Kom gjerne med forslag!

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 16:28   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din favorittsuppe?

Hjemmelaget fiskesuppe er av mine favoritter.
Skulle ønske jeg var flinkere med hjemmelagde supper, så håper det dukker opp noen gode oppskrifter i denne tråden

Gammel 17-10-08, 19:57   #3
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kremet fiskesuppe. Gjerne med ferske blåskjell.

Gammel 17-10-08, 20:02   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskesupper er favoritten. Kremete må de være. Kremete, tykk blomkålsuppe med kjøttboller i er også fantastisk.
Ja, og en av Irmas tomatsupper, den var en stor hit her i huset. Husker ikke hva den heter, men den er i kokeboka hennes og med bilde av suppen med et hardkokt egg oppi.

Gammel 17-10-08, 20:03   #5
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker godt å lage en grønnsaksuppe med grønn paprika, løk, gulrot, squash og annet jeg har for hånden. Krydrer med ingefær, tandoorikrydder, chili og fersk hvitløk og lar det surre i gryta, Så strør jeg på litt mel, heller over vann og en buljongterning og lar det småkoke. Rett før servering heller jeg oppi et halvt beger creme fraiche. God suppe og litt sterk.

Elsker supper og synes det er perfekt bursdagsmat!

Tipper du disker opp med et par av dine fabelaktige kaker så da blir det jo perfekt.

Gammel 17-10-08, 20:11   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg finner Knorr/Toro Skogsoppsuppe er jeg en lykkelig kvinne. Jeg serverer den med stekt sopp, bacon og vårløk i. Og godt brød til.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:43   #7
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kremet fiskesuppe med scampi, blåskjell, torsk, gulrot, vårløk

Akkurat kommet hjem fra Dickens som har en smakfull variant.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:45   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Fersk suppe, med masse deilige rotgrønnsaker i.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:48   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i Hot Kyllingsuppe. Du finner den på Tines hjemmesider + at jeg har lagt den ut her i forumet ihvertfall to ganger. Søk i vei.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:52   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Fransk fiskesuppe. (løk, fennikel, hvitløk, tomater, hvitvin, hvit fisk, rød fisk og reker)

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:00   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulligatawnysuppe! Denne er så god at voksne mennesker gråter nesten:

Oppskrift: nok for 5 personer

2 fedd hvitløk, finhakkes
½ spsk spisskumin
½ spsk nellik
1 ½ spsk karri
½ spsk kayennepepper
1 spsk kardemomme
½ spsk malte korianderfrø

ca 250 g usaltet smør å steke i.

2 grillede kyllinger

4 selleristenger i tynne skiver
2 ½ rødløk, i tynne skiver (ringer)
2 ½ gulerøtter, i tynne skiver
1 stor purre, i tynne skiver, bare det hvite.

Ca 3- 3.5 L kyllingkraft (Best om man lager selv av bena og skinnet)

2 ½ eple, i terninger
½ boks naturell yoghurt
Sitronsaft

1 boks kremfløte
1-2 dl mandelflak

Fersk bladpersille eller koriander eller begge deler.

OG SÅ:

Rens kylling og legg kjøtt til side. Om du skal lage kraften selv: alt slask og ben og slikt legges i kjele og dekkes med vann. Småtrekke i 3-4 timer for å få rågod kraft. Sil av og ta vare på kraften, men det går greit å kjøpe kyllingfond også.

Bland hvitløk og krydder

Smelt smør og stek kylling (antagelig i to porsjoner) sammen med krydder. Kan lønne seg å smake til med krydderblanding slik at det ikke blir for sterkt.

Legg kyllingkjøttet i kjelen med kraft. La det småtrekke i en halvtimes tid, eller så lang tid det tar å hakke alle grønnsakene.

Hakk selleri, gulrøtter, purre og løk og frese lett i stekepanne og så legge i kjelen. Vurder å fylle på mer vann. Ofte må man helle på en halv – en liter for å få nok volum, og er kraften god trenger man ikke å hive i buljongterning eller liknende.

Her kan man dra ned varmen helt og pause til gjestene kommer. Ellers småputre i et kvarter.

Kok ris: på vanlig måte en liten porsjon til hver gjest.
Hell i yoghurt i kjelen.
Epleterninger legges i kjele

Smak til med sitronsaft, men ofte ikke nødvendig, blir fort for surt.

Rist mandlene lysebrune i panne, legg i serveringsskål

Pisk kremfløte med ½ spsk sukker og ca ½ spsk karri, legg i serveringsskål
Hakk koriander/bladpersille og legg i serveringsskål.
Servering: Suppe + ris, legg på krem, koriander og mandler.

Gammel 18-10-08, 22:17   #12
Pong
Fullverdig medlem

Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg liker texmex-suppe godt. Laget med kjøttdeig og lag den tykk med typiske grønnsaker (eller gulsaker vel). Topp off med revet ost og knust chips.
Veldig bra
Hm... tror jeg må lage det i morgen igjen -- får jo besøk.... *nam nam*

Men når jeg har litt tid skal jeg prøve Esme sin
Småputring er viktig!!

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 22:40   #13
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har laget en fiskesuppe ved et par anledninger nå og er veldig fornøyd med hvordan den smaker. Det var opprinnelig en oppskrift funnet et eller annet sted som het laksepanne, men jeg kuttet noen ingredienser og puttet oppi noen andre - og vips; deilig fiskesuppe.

Fiskesuppe - 3-4 porsjoner

300-400g laksefilet
200g store reker
1/2 purre
1 rødløk
1 fedd hvitløk
1 ss smør
1-2 ss tomatpuré
2 dl sterk fiskebuljong el hvitvin (har pr dags dato bare prøvd med buljong)
(2 terninger til 2 dl vann)
3 dl matfløte
salt, pepper, paprikapulver

Kutt purre i tynne ringer og hakk rødløken og hvitløken. Ha smør i en vid kjele/panne og la det surre litt. Ha i purre, hvitløk og rødløk og la det surre med en stund før du tar i tomatpuré, buljong og matfløte. La det koke opp, legg i laksestykker som er delt i porsjonsstykker og la det trekke til fisken er knapt mør. Smak til med salt, pepper og paprikakrydder. Dryss over reker rett før servering. Der bør ikke koke da rekene lett blir seige. Server med loff og godt smør til. Pynt gjerne med dampede blåskjell.

Lagde denne senest i går og da brukte jeg frossen laks og det ble kjempebra resultat. neste gang skal jeg prøve litt chili oppi, bare for å få den bittelitt sterkere. Men den er nydelig som den er også.

Gammel 30-10-08, 17:55   #14
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Jeg har laget en fiskesuppe ved et par anledninger nå og er veldig fornøyd med hvordan den smaker. Det var opprinnelig en oppskrift funnet et eller annet sted som het laksepanne, men jeg kuttet noen ingredienser og puttet oppi noen andre - og vips; deilig fiskesuppe.

Denne suppa lagde jeg i dag, og den er supergod. Jeg hadde oppi litt tomater og litt ekstra buljong, og en blanding av hvit og rød fisk, men ellers stort sett etter oppskriften.

Gammel 30-10-08, 18:53   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Jeg tenkte å lage en god suppe til selskap på søndag Vi blir 15 personer inkl barn, men barnen får (soya)pølser i tilegg.

Har tenkt på potet/purre suppe, soppsuppe (har nyplukket kantarell her), redd rotgrønnsakssuppe (...)

Redde rotgrønnsaker?

Gammel 30-10-08, 19:02   #16
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

blomkålsuppe!!

Sodd!!!

Gammel 30-10-08, 19:04   #17
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tomatsuppe med raviloi og pestobuchetta eller krepsehalesuppe.
Krepsehalesuppe har jeg lagt inn oppskrift på flere plasser her. Den er bare nydelig!

Gammel 31-10-08, 08:09   #18
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Denne suppa lagde jeg i dag, og den er supergod. Jeg hadde oppi litt tomater og litt ekstra buljong, og en blanding av hvit og rød fisk, men ellers stort sett etter oppskriften.

Så hyggelig at den falt i smak.

Gammel 31-10-08, 08:15   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i suppe, men liker godt småsuppe med langkokt kjøtt og en chilisuppe med kjøttdeig, bønner og stangselleri som er knallgod.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 10:54   #20
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mulligatawnysuppe! Denne er så god at voksne mennesker gråter nesten:

Oppskrift: nok for 5 personer

2 fedd hvitløk, finhakkes
½ spsk spisskumin
½ spsk nellik
1 ½ spsk karri
½ spsk kayennepepper
1 spsk kardemomme
½ spsk malte korianderfrø

ca 250 g usaltet smør å steke i.

2 grillede kyllinger

4 selleristenger i tynne skiver
2 ½ rødløk, i tynne skiver (ringer)
2 ½ gulerøtter, i tynne skiver
1 stor purre, i tynne skiver, bare det hvite.

Ca 3- 3.5 L kyllingkraft (Best om man lager selv av bena og skinnet)

2 ½ eple, i terninger
½ boks naturell yoghurt
Sitronsaft

1 boks kremfløte
1-2 dl mandelflak

Fersk bladpersille eller koriander eller begge deler.

OG SÅ:

Rens kylling og legg kjøtt til side. Om du skal lage kraften selv: alt slask og ben og slikt legges i kjele og dekkes med vann. Småtrekke i 3-4 timer for å få rågod kraft. Sil av og ta vare på kraften, men det går greit å kjøpe kyllingfond også.

Bland hvitløk og krydder

Smelt smør og stek kylling (antagelig i to porsjoner) sammen med krydder. Kan lønne seg å smake til med krydderblanding slik at det ikke blir for sterkt.

Legg kyllingkjøttet i kjelen med kraft. La det småtrekke i en halvtimes tid, eller så lang tid det tar å hakke alle grønnsakene.

Hakk selleri, gulrøtter, purre og løk og frese lett i stekepanne og så legge i kjelen. Vurder å fylle på mer vann. Ofte må man helle på en halv – en liter for å få nok volum, og er kraften god trenger man ikke å hive i buljongterning eller liknende.

Her kan man dra ned varmen helt og pause til gjestene kommer. Ellers småputre i et kvarter.

Kok ris: på vanlig måte en liten porsjon til hver gjest.
Hell i yoghurt i kjelen.
Epleterninger legges i kjele

Smak til med sitronsaft, men ofte ikke nødvendig, blir fort for surt.

Rist mandlene lysebrune i panne, legg i serveringsskål

Pisk kremfløte med ½ spsk sukker og ca ½ spsk karri, legg i serveringsskål
Hakk koriander/bladpersille og legg i serveringsskål.
Servering: Suppe + ris, legg på krem, koriander og mandler.

Å, denne skal jeg servere i morgen. Kan jeg lage den i dag, for så og servere i morgen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.