Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Holdbarhet i fryser

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 18:32   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Holdbarhet i fryser

Hvor lenge holder egentlig mat seg i fryseren? Og er det forskjell på feks kjøtt og gjærbakst som boller osv.

Gammel 17-10-08, 18:35   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet i fryser.

Generelt så har fett begrenset/dårlig holdbarhet i vanlige husholdningsfrysere som bare går ned til -18 grader. Jo fetere mat, jo kortere holdbarhet (fett harskner og smaker vondt). Fet fisk har kortere holdbarhet enn mager fisk. Fett kjøtt kortere holdbarhet enn magert kjøtt.

Gammel 17-10-08, 18:40   #3
Christina
Pauset

Medlem siden: Nov 2007
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Står litt om kjøtt og sånt her: http://www.matprat.net/nyttigomkjott...&mnu1=8&mnu2=6

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:44   #4
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan ta en titt på følgende side: http://www.klikk.no/friluft/jakt/article248827.ece

Gjærbakst holder vel ikke så lenge i fryseren? Det er iallefall min unnskyldning hvis det tilfeldigvis befinner seg boller og annen søt gjærbakst i fryseren.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 18:57   #5
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hvor lenge holder egentlig mat seg i fryseren? Og er det forskjell på feks kjøtt og gjærbakst som boller osv.

Det aller viktigste med fryste varer er at da er godt pakket inn og ikke får luft inn til seg.
Jeg pakker alltid inn i 2 poser, da får jeg også en lapp mellom posene med hva som er i posen og innfrysings måned og år.

Anbefalt fryseholdbarhet ved max -18 grader:

Rødt kjøtt (okse-hval-lam) 12 mnd
Lyst kjøtt (svin-kalv-fugl) 8 mnd
Bakervarer 8 mnd
grønnsaker 8 mnd
ferdig lagde retter (lasagne - kjøttkaker mm). 8 mnd
fisk 6 mnd

men alt er avhengig av temperatur, innpakking og kvaliteten ved nedfrysing.

Gammel 17-10-08, 19:02   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

men alt er avhengig av temperatur, innpakking og kvaliteten ved nedfrysing.

Så hvis jeg fryser ting direkte etter jeg har kjøpt det og det er godt pakket inn enten i pose eller boks så kan jeg forholde meg til den holdbarheten du skrev? Har en "vanlig" fryser + skuffer i kombiskapet.

Gammel 17-10-08, 19:18   #7
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Så hvis jeg fryser ting direkte etter jeg har kjøpt det og det er godt pakket inn enten i pose eller boks så kan jeg forholde meg til den holdbarheten du skrev? Har en "vanlig" fryser + skuffer i kombiskapet.

Ja, så sant datoen er god (har minst en ukes holdbarhet).
Butikkpakket kjøtt mm. er det lurt å ha en pose rundt da folien som brukes ofte er svært tynn.
Temperaturen er også viktig helst ikke over -18 grader (ikke stol på display, det er lurt med et løst termometer i kjøt og fryseskap).

Gammel 17-10-08, 19:31   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Supert! Liker å ha noe konkret å forholde meg til, mer enn at fisk har dårligere holdbarhet enn kjøtt liksom..og det fikk jeg nå!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.