Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Yogurt - bra eller fy?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 19:52   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Yogurt - bra eller fy?

Vi har så smått begynt å gi storebror kumelk og lurer på å prøve med litt yogurt. Men er det sunt eller ikke? Det blir jo sagt så mye, at man ikke får i seg så mye kalsium alikevel, de er fulle av sukker og tilsetningstoffer osv. Noen barnehager har til og med yogurtforbud.

Noen som vet? Og er det noen merker som er bedre enn andre?

Gammel 18-10-08, 20:17   #2
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Yogurt - bra eller fy?

IKKE gi de som er 0,1 % i alle fall for de inneholder kunstige tilsettningsstoffer. Ellers så ga jeg "Nyt eple og pære" til min datter for det likte hun så godt. Syntes selv det var en veldig god jogurt, så opplyst en venninne meg om at den var en slags dessertjogurt og full av sukker.

Sist redigert av Aiza : 18-10-08 kl 20:44.
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:21   #3
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Youhurt naturell er jo en grei løsning, så kan man alltids tilsette en teskje øko-blåbærsyltetøy eller hva man nå syns passer. Da har du jo litt kontroll over sukkermengdene.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:22   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Naturell yoghurt med bær i er et godt alternativ.

Det er sukkeret i yoghurten som ikke er bra, ikke yoghurten i seg selv.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:24   #5
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her får de litagoyoghurt.
Naturell med bær er et alternativ ja, men den yoghurten er vond...(uten noe annet i)

Gammel 18-10-08, 20:29   #6
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Naturell med bær er et alternativ ja, men den yoghurten er vond...(uten noe annet i)

Den er jo herlig! Og aller best med litt honning i. Selvsagt ikke for barn under 12 mnd, men det trenger jeg vel ikke opplyse om på et opplyst forum.

Gammel 18-10-08, 20:35   #7
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Den er jo herlig! Og aller best med litt honning i. Selvsagt ikke for barn under 12 mnd, men det trenger jeg vel ikke opplyse om på et opplyst forum.

Smaken er som baken..

Gammel 18-10-08, 20:39   #8
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Smaken er som baken..

Spretten?

Gammel 18-10-08, 20:48   #9
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Spretten?

Tja spretten, delt, stor, fjærende osv..

Beklager avsporing HI....

Gammel 18-10-08, 22:03   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemmer i for youghurt naturell. Med eller uten bær. Storebror synes det er fest og stas de gangene han får vanlig youghurt på muslien sin. Når de venner seg til den fra begynnelsen av savner de jo ikke det søte.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 23:04   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Yogurt - bra eller fy?

Vi brukte yoghurt naturell fra begynnelsen, det var godt likt. Både uten noe i, og med bær, frukt, litt sukkerfritt øko-syltetøy el.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 23:08   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Kesamyoghurten er en favoritt her!
og denne som har lite sukker: (men er kesam, smaker som yoghurt)

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 23:11   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi startet med biola naturell vi! - Den har litt sukker, men på langt nær så mye som ordinær yoghurt. Ellers så har naturellyoghurt med fruktmos vært et alternativ.

Nå har gutten med litago relativt ofte. - Ok, så er det sukker i, men det er mange gode og viktige næringsstoffer i også.

Gammel 19-10-08, 00:34   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi startet med biola naturell vi!

Er det ikke noe med at små barn ikke skal ha biola?
Jeg mener å ha hørt det en gang. :må lete etter kilde:

(Mattilsynet advarer ikke mot det, men anbefaler ikke bruk av LGG til små barn.)

Poden har fått enten Litago eller vanlig Tine yoghurt. Ikke noe lett-fjas og ikke noe eu-yoghurt (yoplait :boikottTM: ).

Jeg tror vi begynte med yoghurt naturell.

Poden får for øvrig yoghurt nesten daglig. Det er mulig enkelte synes det er alt for mye, men det gjør ikke jeg (eller barnehagen, som er veldig opptatt av et sunt syn på mat).

Gammel 19-10-08, 01:13   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste et sted at yoghurt og sjokoladepudding var omtrent likt i forhold til sukker og en del andre ting. :kan hende jeg finner en mer fornuftg kilde da jeg blir edru igjen:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 06:36   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:fniser: litt av brisen Bokorm.

I barnehagen der LilleSola skal begynne er det yoghurt-forbud. Det synes jeg er helt greit, for det tok litt av en stund. Når storesøsknene gikk der var det flere barn som ikke hadde med annen mat og da ble det satt en strek. Nå er det en såkalt sukkerfri barnehage. Av den grunn har ikke vi tenkt å introdusere dette på en stund, men ser for meg at det av og til vil dukke opp en naturell-variant med bær i. I periodene hvor Filosofen spiste dårlig var dette en sikker vinner. Da fikk vi han hvertfall til å ta et par skjeer.

Når det er sagt så tror jeg på alt med måte jeg da. Hvis man tenker helhetlig og med noenlunde sunne briller på, så har jeg ingen tro på at barn blir ordentlig skadet av å få en yoghurt eller to i uka.

Gammel 19-10-08, 07:58   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Biola gjør eksplosive ting med magen til storebror i allefall .

Gammel 19-10-08, 07:59   #18
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Youhurt naturell er jo en grei løsning, så kan man alltids tilsette en teskje øko-blåbærsyltetøy eller hva man nå syns passer. Da har du jo litt kontroll over sukkermengdene.

Signerer den jeg. Fungerer bra hos oss.

Gammel 19-10-08, 08:14   #19
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Feks Tine yogurt naturell?

Gammel 19-10-08, 08:16   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Tine yoghurt naturell ja. Den finnes også i pakker med fire små. Perfekt for matboksen(og de på luringens avdeling er allerede tilvent sånne sære sukkerfantatiske foreldre ).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.