|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Blomsterkrukker ute om vinterenVi har noen store blomsterkrukker hvor det er plantet stauder, trær eller en rosebusk. Krukkene har hull i bunnen, så de skal tåle vinterfrost, men hva med plantene/røttene? Hvordan tar man best vare på dette til våren? Vi kan flytte noen av krukkene innendørs, men er det det beste? Og hva gjør vi med klatrerosen som står i potte? Den kan flyttes denne vinteren - og muligens neste, men så blir den nok for stor.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenJeg har et rosetre på stamme som har stått i samme krukken 8-9 år nå. Jeg fyller på litt jord om våren, og gjødsler.Skamklipper busken hver vår, og passer på å ta villskuddene. Urnen står ute hele året, og det har gått bra.
![]() |
![]() |
#3 |
Klar til innsats
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenSå du lar det bare stå slik det er, uten noe isolering? Det er i så fall noe jeg kan få til. :hagenovise:
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinteren
Ja,jeg gjør ingenting med det etter juni. Fortsatt står det på samme plass, og der kommer det til å bli stående noen år til. Jeg pleier forresten å surre noen lysslynger rundt toppen i desember.
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenUten at jeg skal påberope meg ekspertise, vil jeg tro at dette er avhengig av klimaet der du bor, og hvilke planter som er i krukkene. Mye kan nok stå ute dersom du pakker det inn i strie og sørger for at det ikke står utsatt til.
![]() |
#6 |
Klar til innsats
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenTilleggsopplysning: bor i Trondheim.
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenVi har noen frostnatter i løpet av vinteren, men det er ikke så utrolig mange.Knollbegoniane mine står i blomst ennå.
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Blomsterkrukker ute om vinterenJeg har pottehage på verandaen, og hva som overlever fra år til år er veldig forskjellig. Et år døde bringebærende, mens peonene overlevde. Et annet år fikk bjørnebærene seg en trøkk, men de kom seg igjen året etter. De fleste pottene med blomster har tatt kvelden, men det kan også være fordi potten er for liten/har fått vann på seg og dypfrosset. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|