Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sofies verden

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-08, 13:58   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Sofies verden

Hvor gammel (sånn ca) tror dere at ungene bør være for å ha godt utbytte av denne boken?

Jeg har lest den selv for mange år siden, men greier ikke helt å se for meg om den er passe eller for avansert for min 10 åring. En tiåring som forresten er helt forgapt i bøkene om Dr. Proktor og bøkene om Markus. Bare sånn for å gi en pekepinn på hvor han er.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 14:34   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sofies verden

Tror jeg ville ventet til 13-14 årsalderen. Jeg leste den da jeg var ca 10-11 og skjønte ikke alt, for å si det sånn. Skulle likt å lest den på nytt for en bedre forståelse.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 15:07   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger man å ha "godt utbytte" for å ha glede av å lese en bok da? Det er da bare å gi ham boken og se om han liker den. Liker han den ikke, så setter man den tilbake i hylla og tar den frem igjen om noen år.

Jeg leste mine første skuespill av Ibsen da jeg var ti, og selvsagt skjønte jeg ikke et kvidder av slikt man skulle skjønne for å ha ordentlig utbytte av det, men jeg koste meg med teksten like fullt, jeg. Min erfaring er at noen av de bøkene jeg leste da jeg var definitivt for ung til å lese dem skikkelig, også er noen av de bøkene som har gjort sterkest inntrykk: "Men tankene mine får du aldri" da jeg var omtrent 12, "Fluenes herre" da jeg var 14-15, "Vidunderlige, nye verden" da jeg var 16, osv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 15:08   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser for øvrig ingen grunn til at en tiåring ikke skulle kunne lese Sofies verden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 16:02   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser for øvrig ingen grunn til at en tiåring ikke skulle kunne lese Sofies verden.

Det er jeg helt enig, men jeg synes selv det var litt synd at jeg leste den da, for jeg satt igjen med den oppfatning av at historien var god, men jeg skjønte ikke bæret av de brevene, og mistet mye av boka i det. Når det er sagt, er det mulig at dagens 10-åringer er mer modne for slikt enn det jeg var.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 16:30   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Skjønte heller ikke mye av den da jeg leste den året den kom ut, ga den opp.

Men brukte den flittig da jeg tok ex.phil, var den ikke opprinnelig ment som en lærebok i filosofi?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.