Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 19:32   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Da min far fikk barn broderte han en adventskalender (pakkekalender) som vi tre barna delte. Det var alltid twist som var pakket inn, og tre like biter hver dag, som vi da altså delte. Jeg fikk lov å åpne pakken hver tredje dag - det var et strengt regime. Det var knyttet ufattelig stor spenning til hvilken twistbit som ventet. Vi visste jo at det var twist, men allikevel var innpakkingsritualet hellig og svært hemmelig, det foregikk alltid 30. november etter at vi hadde lagt oss, (i stummende mørke også, innbiller jeg meg) og vi fikk ikke lov til å ta på pakkene som hang på kalenderen for å gjette hvilken sort det var.

I tillegg hadde jeg alltid den kalenderen som fulgte med Donald-bladet. Den hang over sengen min, og det første jeg gjorde da jeg våknet var å åpne dagens luke og titte på bildet. Noen av bildene husker jeg fortsatt, som f eks et bilde av Snipp og Snapp som satt og tittet ut av et vindu. Enkle gleder.

Et par år fikk jeg også en slik tyskprodusert sjokoladekalender som "alle" hadde av besteforeldrene mine. (Den kom da i tillegg til den hjemmelagede varianten - det ville vært utenkelig å legge den bort selv om vi hadde ørtogfjørti andre.) Det var alltid spennende å se hvilket motiv sjokoladen hadde. En gang hadde en venninne sniktittet på sjokoladen som lå i den store julaftenluken, og kunne avsløre at det var et nissefjes. Hun ødela alt.

Vi søsknene har alle gått og siklet på å overta kalenderen pappa laget. Det endte med at søsteren min gav den til sine barn. Gleden var derfor stor da min pappa overrasket oss med å ha sydd en lik til min sønns første adventstid. Så da har vi også fått en slik. Det blir dog ikke twist på denne da. Men etterhvert som han blir eldre og tåler sukker til frokost litt bedre skal jeg vurdere det.

Såh - fortell hvilke kalendertradisjoner dere hadde som barn!

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.