Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kjeft mindre

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 23:39   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Kjeft mindre

En bok av Erik Sigsgaard.
http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?...r=1&cid=185848
Jeg er ikke engang ferdig med å lese den, men det er en veldig velskrevet bok (selv om det er noen små skrivefeil som ikke har blitt oppdaget i oversettelsen fra dansk til norsk). Den er fornøyelig, viktig og har mange gode poenger og løsningsforslag til foreldre som synes de kjefter for mye og ikke kommer noen vei i hverdagen.

Anbefales til alle som har barn egentlig!

Er det noen andre som har lest denne som har synspunkter?

Gammel 23-11-08, 23:46   #2
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Kjeft mindre

Nei har dessverre ikke lest den, men høres ut som om det er noe jeg kunne trenge å lese. Spesielt så hadde noen gode tips gjort seg etter å ha bedt storesøster for 6 gang om å gå å pusse tenner.. Var ikke blid.

Gammel 24-11-08, 00:00   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Denne skal jeg anbefale til en av mine vikar-kolleger.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:04   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være tingen i julegave til mannen fra ungene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:09   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Du får rapportere om det gir resultater, Elisabet.

Jeg ønsker meg desperat denne boken akkurat nå. :uendelig lei av min egen sure stemme:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:11   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Du får rapportere om det gir resultater, Elisabet.

Jeg ønsker meg desperat denne boken akkurat nå. :uendelig lei av min egen sure stemme:

Jeg kunne sikkert trengt den selv jeg også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 00:12   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, kanskje dette er en lur bok å lese.

Gammel 24-11-08, 01:42   #8
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tror de fleste av oss kunne hatt behov for å få noen tips om hordanman skal unngå å kjefte.
Samtidig vil jeg gjerne ha råd om hordan få en unge til å reagere første gangen man spør om noe og ikke den 20..........

Gammel 24-11-08, 08:42   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det må være tingen i julegave til mannen fra ungene.

:noterer den på listen til eksmannen fra ungene.......:

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 08:50   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Denne kunne jeg tenkt meg å gi til en av lærerne til eldstejenta. Værre kjeftesmelle av en lærer har jeg aldri hørt om. Hun kunne trengt seg noen nye verktøy. (Ja, jeg vet jeg ikke er snill nå, men hun er virkelig ille altså).

Gammel 24-11-08, 08:51   #11
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

En glimrende julepresang til x Den er bestilt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:20   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne skulle jeg gitt i julegave til min svoger, som mener vi kjefter for LITE på jentungen.

Gammel 24-11-08, 12:31   #13
Manitoba
Passiv

Standard

Har lest den og likte den godt. Det er en inspirerende bok. Av og til får jeg små stikk akkurat i det jeg holder på å si nei og ombestemmer meg pga boken. For den handler om mye mer enn å kjefte på barn, synes jeg. Den handler like mye om hvordan man ser på barn og forholder seg til dem.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:14   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere fortelle litt?

Gammel 30-11-08, 22:49   #15
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan dere fortelle litt?

Vil gjerne høre litt jeg også, hvis noen har lyst til å fortelle.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 01:05   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil gjerne høre litt også, jeg vurderer seriøst å kjøpe den nemlig.

Gammel 01-12-08, 07:03   #17
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

jeg og vurdere!!... selges den i bokkbutiker også??

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:22   #18
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan dere fortelle litt?

Det er ikke helt lett, men boken er bygget opp rundt en rekke historier forfatteren forteller. Små fortellinger om episoder med barn. Han stiller spørsmål rundt hver historie som får en til å tenke på hva som egentlig skjedde og hvordan de ulike reagerte.

Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:42   #19
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Et lite eksempel for å se hva slags holdninger/grunnsyn som formidles? :vurderer også anskaffelse:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:19   #20
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Et lite eksempel for å se hva slags holdninger/grunnsyn som formidles? :vurderer også anskaffelse:

Litt vanskelig å utdype synes jeg, men her er hvertfall noen "grunnholdninger":

*Barn skal ta vare på sin kroppslige glede
*Barn av i dag innretter seg veldig etter klokka, institusjonen (barnehage/skole) og må følge et opptråkket spor. Kan vi lempe litt på kravene hjemme?
*Barn som spør og graver gir uttrykk for tillit, lærevilje og nysgjerrighet

Ellers føler jeg vel ikke at det er noen prinsipper som følges, det er små historier til ettertanke, det er jo alltid lettere å være etterpåklok og å se hva andre bør gjøre annerledes.

Kapitlene er:
*Hva får barn kjeft for?
*Hvordan virker kjefting på barn?
*Hvordan unngår man kjefting?
*Mindre kjefting i hjemmet - et støtteprosjekt for foreldre
*Vi skal spise!
*Sov godt!
*Normer og plikter
*Hvem skal bestemme?
*Når skaden er skjedd - om å trøste og hjelpe og om å si unnskyld til sitt barn
*Oppdragelse og kjefting før i tiden og rundt i verden - og perspektiver for morgendagens oppdragelse

Det står også henvist endel til en dansk nettside. Der er endel fakta hentet fra. Jeg har ikke selv lest på denne siden enda.

Dette er vel mest en bok for foreldre som meg som føler at jeg kjefter for mye, men som ikke føler at jeg trenger å endre hele måten og synet på oppdragelse. Den har på en måte bare gitt meg litt ny input. Jeg lånte den forøvrig på biblioteket.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.