Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Asylmottak i nabolaget

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 13:44   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Asylmottak i nabolaget

Jeg lurer på hva du tenker på om du får et asylmottak som nabo. Hvilke tanker og følelser får du da?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 13:47   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asylmottak i nabolaget

Jeg tror jeg hadde sjekket om det var noen psykotiske advokater blant naboene først.

Gammel 26-11-08, 13:58   #3
TBM
Passiv

Standard

Jeg ville ikke ha reagert - av den gode grunn at vi må ha asylmottak i Norge og de må bli bedre og få bedre lokaler enn hva som ofte er tilfelle i dag - hvor det brukes dårlige lokaler som ligger langt ute på bygda.

Jeg engasjerer meg politisk for at man skal forbedre asylmottakene - slik det er i dag synes jeg vi behandler mennesker skammelig. Men det er en lengre diskusjon...

Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:00   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror jeg hadde sjekket om det var noen psykotiske advokater blant naboene først.

Ehm…

Jeg ville reagert, fordi slik asylmottak og oppfølging av asylsøkere slik det fungerer idag ikke er egnet tett på i vanlige nabolag. Samtidig så er det jo ikke en lukket institusjon, så de går jo uansett hvor de vil, selvfølgelig. Men så mange krigskadde, traumatiserte mennesker på et sted, så er det egentlig helt uforsvarlig med den oppfølging som det virker som de får.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:00   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke likt det, og måtte nok jobbet med mine egne holdninger om det hadde skjedd. For de må jo være et sted, selvsagt! Bare ikke hos meg.. :skammer seg:

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:03   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig.

Den eneste måten jeg hadde brydd meg var nok isåfall at jeg kanskje hadde tatt kontakt for å høre om det var noe vi kunne gjøre for dem.

Gammel 26-11-08, 14:09   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fulgt den debatten på Andøya hvor det er planer om å etablere et VELDIG stort asylmottak i ingenmannsland med en forholdsvis liten lokalbefolkning et stykke unna. Det mener jeg ikke er heldig. Disse asylmottakerne vil jo føle seg fullstendig fengslet og vil ikke ha mulighet til å lære seg noen som helst tilpasning til det norske samfunnet. I tillegg vil de være nesten like mange som lokalbefolkningen og det vil være en uehldig miks.

Et mindre asylmottak i mitt eget nabolag tror jeg ikke at jeg hadde reagert så mye på. Litt skeptisk muligens, men mer basert på at man "internerer" mennesker som befinner seg i en meget vanskelig livssituasjon og som ikke får den hjelpen de trenger. At det ikke går galt for noen, burde ikke komme som en overraskelse på noen.

Gammel 26-11-08, 14:16   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har fulgt den debatten på Andøya hvor det er planer om å etablere et VELDIG stort asylmottak i ingenmannsland med en forholdsvis liten lokalbefolkning et stykke unna. Det mener jeg ikke er heldig. Disse asylmottakerne vil jo føle seg fullstendig fengslet og vil ikke ha mulighet til å lære seg noen som helst tilpasning til det norske samfunnet. I tillegg vil de være nesten like mange som lokalbefolkningen og det vil være en uehldig miks.

Jeg er fra Andøya. I det tilfellet du referer til så er nok den største reaksjonen at kommunen har plassert ungdomsskolen midlertidig der asylmottaket også skal ligge, nå har vel UDI sagt at de skal bistå slik at ungdomsskolen skal kunne flyttes til sentrum igjen. Ja, det er ugunstig om de blir isolert i skarsteinsdalen, men dersom opplegget blir bra så er det ikke sikkert at det er så farlig. Det er snakk om 10 minutter med buss til sentrum så det er ikke lange avstanden. Det var der alle soldatene var plassert/bodde den gang det var full aktivitet.
Nå er det vel snakk om 1000 asylanter som er tenkt plassert der, og det bor litt flere enn det på Andøya

Gammel 26-11-08, 14:19   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg hadde reagert med litt skepsis. Jeg vet veldig lite om asylmottak og hvordan de fungerer, men gjennom media har jeg fått servert historier om vold og drap og jeg vet ikke hva. Og slikt påvirker meg, enten jeg vil det eller ikke, men den regninga må jeg sjøl ta.
Det er viktig for meg å presisere at jeg hadde ønsket tiltaket velkommen, og aldri i livet startet en kampanje for endring av et eventuelt vedtak. Skeptisk på mange måter, ja, men jeg vil veldig gjerne at mennesker på flukt skal få beskyttelse her i landet, og mottak skal like gjerne kunne etableres her som et hvilket som helst annet sted. Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører om nabolag som i fellesskap går ut og erklærer asylsøkere uønsket i nabolaget. Det er sneversynt og egoistisk. En del reagerte sterkt da det ble foreslått asylmottak i et veletablert område her i byen, og blant annet ble det nevnt at eldre mennesker kan bli utrygge. Og da tenker jeg at det er synd for dem, men at det er noe de faktisk må ta på egen kappe.

Høyst sannsynlig er det holdningene mine det er noe i veien med, og ikke det å ha et asylmottak 20 eller 100 meter unna.

Sist redigert av Fadese : 26-11-08 kl 14:27.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:19   #10
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det tror jeg hadde gått helt fint :fordomsfri:

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:21   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt var at et veldig stort asylmottak kan ha en del uheldige effekter, særlig når det plasseres så langt fra folk (Skarsteinsdalen er jo ganske ødeland). Ungdom i førstegangstjeneste er en litt mindre kompleks gruppe enn asylmottakere med litt andre problemer som i tillegg kjenner det norske klimaet. I tillegg trodde jeg at det var snakk om flere enn 1000 asylmottakere slik at forholdstallet til antall beboere på Andøya ville blitt enda skjevere.

Jeg sitter nemlig også inne med litt lokalkunnskap

Gammel 26-11-08, 14:29   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så må jeg legge til at jeg hadde vært spent i positiv forstand også. Jeg har ikke merket meg mange med minoritetsbakgrunn her vi bor nå og småbarn er det heller ikke så mange av, så et asylmottak med mange barnefamilier hadde slett ikke vært å forakte.

Gammel 26-11-08, 14:31   #13
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde tenkt at det sikkert var mer fornuftig å plassere dem her i nærheten av sentrum enn langt ute i gokk med lite service- og fritidstilbud, og få muligheter til å bli skikkelig integrert.

Gammel 26-11-08, 14:34   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg hadde tenkt at det sikkert var mer fornuftig å plassere dem her i nærheten av sentrum enn langt ute i gokk med lite service- og fritidstilbud, og få muligheter til å bli skikkelig integrert.

Dette har jeg tenkt også. Men så var det noen som hadde et motargument som jeg har tenkt en del på. Mange av asylmottakerne skal jo ikke bli i Norge, men sendes tilbake. Trenger de da å integreres i det norske samfunnet?

Noe av forutsetning for å svare "nei" på det spørsmålet er selvfølgelig at avslaget og utsendelsen kommer fort, noe den ikke gjør. Men problemstillingen er kanskje interessant allikevel?

Gammel 26-11-08, 14:35   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville tenkt at de får det trangt - er ikke noen store bygninger rundt her. :useriøs, sorry:

Men helt ærlig så ville jeg kanskje vært noe skeptisk fordi jeg har et muligens dypt feilaktig inntrykk av at det er mye tull på en del asylmottak.

Jeg ville garantert brukt denne skepsisen til å forsøke å finne ut om fordommen var ubegrunnet før jeg luftet den noe sted. Det hender nemlig jeg tar skikkelig feil i det jeg tror.

Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 14:44   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette har jeg tenkt også. Men så var det noen som hadde et motargument som jeg har tenkt en del på. Mange av asylmottakerne skal jo ikke bli i Norge, men sendes tilbake. Trenger de da å integreres i det norske samfunnet?

Noe av forutsetning for å svare "nei" på det spørsmålet er selvfølgelig at avslaget og utsendelsen kommer fort, noe den ikke gjør. Men problemstillingen er kanskje interessant allikevel?

Muligheten til interering og fritidsaktiviteter er nå én ting. Desto viktigere tenker jeg det er at man har nærhet til fagfolk som kan ivareta de helsemessige utfordringene mange av disse menneskene har. Her kommer det traumatiserte mennesker, mange av dem er langt fra familie, noen har ikke familie igjen eller vet ikke om de er i live, og de traumene de har er så grusomme at det i det hele tatt er få fagpersoner som kan særlig mye om behandlingsmetoder (etter hva jeg har hørt av ansatte ved Psykososialt senter for flyktninger). Etablerer man da et mottak langt unna allfarvei og i et område der det er vanskelig å rekruttere fagpersoner innen psykiatri, blir det etter min mening feilslått.

Gammel 26-11-08, 15:17   #17
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må tilstå manglende geografi-kunnskaper, men det var jo et annet sted i Nord-Norge også nå som det skulle etableres et asylmottak på et bittelite sted (mye mindre enn Andøya), og hvor antallet asylsøkere kom til å overstige lokalbefolkningen ganske mye. Kan det ha vært i Finnmark, tro? Foresvever meg at det var en øy.

I alle fall - jeg mener det er åpenbart uheldig for lokalsamfunn at mengden asylsøkere blir stor i forhold til lokalbefolkningen. Og når det kommer til stykket er det sånn det "alltid" blir. Selv om mottaket plasseres i nærheten av en by eller et større tettsted, så blir det et nærområde som får svært mange asylsøkere innen gangavstand.

Jeg mener dette er uheldig, og at det på mange måter skader lokalsamfunnene. (dette gjelder både når lokalsamfunnet er ei lita bygd og når det er et boligområde i en by).

Jeg ville vært svært negativ til å få asylmottak i mitt nærområde, og ville kjempet i mot med nebb og klør. I hovedsak er dette fordi jeg mener hele greia med asylmottak er feilslått. Man stabler sammen en masse mennesker med svært ulik bakgrunn - det eneste de stort sett har til felles er at de er traumatiserte og kommer fra områder i verden hvor man ikke er vant til lov og rett.

Det er klart at dette skaper konflikter, både på mottakene og i forhold til lokalbefolkningen. Det finnes et asylmottak noen mil fra oss, og der har det vært en del bråk. Folk vi kjenner som bor i området klager over at de må holde alt lukket og låst, fordi asylsøkerne rundstjeler dem. Folk er redde for å gå ut, for en del av asylsøkerne ferdes ute i store flokker og det har lett for å bli bråk.

Forøvrig kan jeg ikke forstå hvorfor man i det hele tatt tar inn folk i landet og plasserer dem på asylmottak. Det måtte da gå an å få litt fart på saksbehandlingen slik at de ikke fikk komme hit hvis det ikke var grunnlag for det. Nå strømmer asylsøkerne på og kommunene oppfordres til å skaffe tusenvis av nye plasser i mottak. Og selv om det i teorien skal gå så raskt og greit så viser det seg jo at mange av asylsøkerne blir sittende i mottak i årevis. Skal man integrere, så må man gjøre det. Hvis ikke må man bare snu folk på grensen og ferdig med det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:19   #18
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi får transittmottak like ved. Jeg syns det er verre med et transittmottak midt i et barnevennlig strøk enn et asylmottak. (tror jeg....)
Men uansett så syns jeg det er fint at Norge kan hjelpe folk som trenger det. Vi har ikke akkurat et overbefolket land. Det er plass til mange flere her

Gammel 26-11-08, 15:37   #19
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg må tilstå manglende geografi-kunnskaper, men det var jo et annet sted i Nord-Norge også nå som det skulle etableres et asylmottak på et bittelite sted (mye mindre enn Andøya), og hvor antallet asylsøkere kom til å overstige lokalbefolkningen ganske mye. Kan det ha vært i Finnmark, tro? Foresvever meg at det var en øy.

I alle fall - jeg mener det er åpenbart uheldig for lokalsamfunn at mengden asylsøkere blir stor i forhold til lokalbefolkningen. Og når det kommer til stykket er det sånn det "alltid" blir. Selv om mottaket plasseres i nærheten av en by eller et større tettsted, så blir det et nærområde som får svært mange asylsøkere innen gangavstand.

Jeg mener dette er uheldig, og at det på mange måter skader lokalsamfunnene. (dette gjelder både når lokalsamfunnet er ei lita bygd og når det er et boligområde i en by).

Jeg ville vært svært negativ til å få asylmottak i mitt nærområde, og ville kjempet i mot med nebb og klør. I hovedsak er dette fordi jeg mener hele greia med asylmottak er feilslått. Man stabler sammen en masse mennesker med svært ulik bakgrunn - det eneste de stort sett har til felles er at de er traumatiserte og kommer fra områder i verden hvor man ikke er vant til lov og rett.

Det er klart at dette skaper konflikter, både på mottakene og i forhold til lokalbefolkningen. Det finnes et asylmottak noen mil fra oss, og der har det vært en del bråk. Folk vi kjenner som bor i området klager over at de må holde alt lukket og låst, fordi asylsøkerne rundstjeler dem. Folk er redde for å gå ut, for en del av asylsøkerne ferdes ute i store flokker og det har lett for å bli bråk.

Forøvrig kan jeg ikke forstå hvorfor man i det hele tatt tar inn folk i landet og plasserer dem på asylmottak. Det måtte da gå an å få litt fart på saksbehandlingen slik at de ikke fikk komme hit hvis det ikke var grunnlag for det. Nå strømmer asylsøkerne på og kommunene oppfordres til å skaffe tusenvis av nye plasser i mottak. Og selv om det i teorien skal gå så raskt og greit så viser det seg jo at mange av asylsøkerne blir sittende i mottak i årevis. Skal man integrere, så må man gjøre det. Hvis ikke må man bare snu folk på grensen og ferdig med det.

Jeg er enig med deg i at asylmottak er en dårlig boform, men hva er alternativet, Bina? Når folk av ulike årsaker kommer uten id-papirer og situasjonen i hjemlandet er så uavklart som den i mange tilfeller er, så sier det seg sjøl at saksbehanlinga tar tid. Forhåpentligvis vil det dog gå bedres, for det er på ingen måte bra for folk (og spesielt ikke barn) å bo slik over tid.

Og når du skriver at folk rundstjeles og ikke føler seg trygge ute? Har de faktisk opplevd å bli rundstjålet av asylsøkerene og har de faktisk opplevd å bli gått til angrep på av de som bor på mottaket?

Gammel 26-11-08, 15:39   #20
Left
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke hatt noen motforestillinger mot det. Jeg hadde nok tenkt at det var bra for dem å komme til et sted hvor det faktisk bodde mennesker i nærheten, og hvor de hadde en reell sjanse til integrering.
Det optimale var om de hadde kommet til et asylmottak med en gang de kom til bygda/byen, for å bli litt kjent med systemet, men ganske så fort fikk egne boliger.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.