Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Haster! Gulrotkake med bakepulver?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 21:51   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Haster! Gulrotkake med bakepulver?

Jeg skal lage gulrotkake, og ser nå at vi er tomme for natron. Hva skjer hvis jeg bruker bakepulver i stedet? Er det noen som vet hvordan det evt. skal doseres i forhold til natron?

Gammel 02-12-08, 21:52   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haster! Gulrotkake med bakepulver?

Jeg bruker en teskje bakepulver.

Gammel 02-12-08, 21:54   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gjort som sitronen.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:55   #4
Albertine
Passiv

Standard

Ja, en teskje sitron.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:55   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Det står 1 1/2 teskje natron i oppskriften - da tenker jeg at jeg tar en tilsvarende mengde bakepulver.

Gammel 02-12-08, 22:10   #6
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøvde å bytte ut natron med bakepulver en gang, og resultatet ble dessverre ganske flat kake. Håper du er heldigere enn meg!

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:16   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg prøvde å bytte ut natron med bakepulver en gang, og resultatet ble dessverre ganske flat kake. Håper du er heldigere enn meg!

Heldigvis er det snakk om kveldsgjester i morgen, så det er tid til å finne på noe annet. Kaka står i ovnen.

Gammel 02-12-08, 22:16   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pfft, jeg baker alltid med bakepulver og det funker ypperlig. Tror jeg. Jeg har mistet oppskriften.

Gammel 02-12-08, 22:20   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker følgende oppskrift på gulrotkake
3 egg
1,5 dl sukker
1,5 dl smeltet marg
3 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
kanel/kardemomme
5dl gulrøtter
1,5 dl hakkede mandler

200 grader, 35 minutter.

FUnker alltid.

Gammel 02-12-08, 22:21   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri bakt eplekake med annet enn bakepulver.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:22   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at man skal doble mengden bakepulver når man bruker det som erstatning for natron. Men husker ikke.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:23   #12
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Sitat:

Erstatning i oppskrifter

Du kan bruke bakepulver istedenfor natron (du må bruke mer bakepulver, og det kan påvirke smaken), men du kan ikke bruke natron istedenfor bakepulver. Natron alene er ikke syrlig nok til å heve, men du kan selv lage bakepulver ved å blande to deler vinstein (cremor tartari, kaliumhydrogentartrat) og en del natron.

Hentet fra Wikipedia.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:26   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Æsj, jeg brukte samme mengde. Dette ser ikke bra ut foreløpig - den er flat. Her lukter det Toro-muffins lang vei, kjenner jeg.

Gammel 02-12-08, 22:47   #14
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Æsj, jeg brukte samme mengde. Dette ser ikke bra ut foreløpig - den er flat. Her lukter det Toro-muffins lang vei, kjenner jeg.

Mye krem

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 22:48   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Mye krem

Ja, det spørs nok.

Kaka er ferdig! Den ser ikke så aller verst ut, om jeg skal si det selv. Jeg har kanskje sett den høyere på gode dager, men den har da hevet en del. Dessverre er den rund, så jeg får neppe smakt på den i forkant av besøket.

Gammel 02-12-08, 22:55   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pysj. Grav et hull fra undersiden. :løsningsorientert:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 22:39   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Kaka ble faktisk helt utmerket, den, om jeg skal si det selv. Til gjengjeld meldte gjestene avbud pga sykdom, men vi tok med kaka bort på besøk. (Det ble bare en liten flis igjen til dere i morgen, Xian! )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.