|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fartsfantom
|
![]() Putinkrati?Jeg hørte på nyhetene i dag at de har vedtatt en lovendring (http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6310520) i Russland der Presidenten kan sitte i 6 år fom neste periode. Putin kan komme tilbake som president etter å ha vært borte i en periode, og kan da sitte i 2 periode altså i 12 år tilsammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Freshman
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Putinkrati?Ja, mest sannsynlig kommer Putin tilbake som President i løpet av få år. Russland styres av en elite bestående av det tidligere toppsjiktet i KGB. Det verste av alt er at de aller, aller fleste russere elsker det og ikke er det spøtt kritiske til at pressen knebles og at opposisjonspolitikere forfølges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tøff
|
![]() Sv: Putinkrati?Dette har jeg i grunnen ventet på. Det forundrer meg at ikke Bush fikk gjennom noe tilsvarende i USA óg.
![]() |
#4 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Putinkrati?Nå sitter vel Putin mer eller mindre på toppen selv om det er Medvedev som er president. Putin har gjort utrolig mye bra for Russland etter kommunismens fall, og det er derfor så mange russere liker ham så godt.
![]() |
#5 |
Freshman
![]() |
![]() Sv: Putinkrati?Verdt å huske at opposisjon og presse har vært kneblet i mange år, ikke kun i det siste. Nå er det faktisk knapt noe igjen. Det er lenge siden Khodorkovsky ble tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Putinkrati?Det er mye takk til Putin at staten Russland sakte men sikkert begynner å se menneskene i Russland.
![]() |
#8 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Putinkrati?
Nei, det er blitt veldig tydelig for meg etter at jeg flyttet til Russland. Vestlige medier gir også veldig ensidige fremstillinger av ting..
![]() |
#9 |
Freshman
![]() |
![]() Sv: Putinkrati?Det finnes ingen realistiske alternativer til demokrati som tillater en fri meningsutveksling/presse, frie valg (der hvem som helst kan stille) og en rettsstat til å stole på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Putinkrati?
Nå har jeg aldri sagt at diktatur er "bra nok", men at han tok tak i det som trengtes da de slet som verst. Og tilnærmet dysfunksjonelt er vel "the understatement of the year"? Er det "tilnærmet dysfunksjonelt" at et brød koster en halv månedslønn? Er det "tilnærmet dysfunksjonelt" at kvinnene måtte stå 6-8 timer i kø hver dag for å i det hele tatt få tak i litt mat? Er det "tilnærmet dysfunksjonelt" å bo 4 familier som er fremmede for hverandre i en 90 kvm leilighet? Dette er bare noen av eksemplene, så at Russland var "tilnærmet dysfunksjonelt" er jeg ikke med på.
![]() |
#11 |
Freshman
![]() |
![]() Sv: Putinkrati?Du kan kanskje finne en annen måte å beskrive det på? "Tilnærmet dysfunksjonelt" er en temmelig sterk nedvurdering for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Freshman
![]() |
![]() Sv: Putinkrati?http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2880576.ece |
![]() |
![]() |
![]() |