|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Vi begynner salgsprosessen denne uken, og vil ha anbefalinger. Har aldri solgt før, så vi er ganske ferske på dette her. Noen tips?
![]() |
#3 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Uansett: Ta kontakt med en fire-fem forskjellige meglerkontorer og be om befaring/verdivurdering/salgstilbud fra dem alle sammen. Sammenlign hva de har å si. Hvis én av dem skiller seg veldig fra de andre når det gjelder anslått salgspris, styr langt unna vedkommende.
![]() |
#4 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?
De gikk vel konkurs en gang før jul, gjorde de ikke?
![]() |
![]() |
#5 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Er det ikke borettslag, da? De selger det vel for dere, de har meglerfunksjon? Jeg hadde aldri giddet å bruke en ekstern megler for en borettslagleilighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Gjør de? Dette er helt nytt for meg, jeg tror ikke mannen heller vet om det, så takk for tipset. Jeg skal høre med styreleder og diverse.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 05-01-09 kl 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bork bork bork
|
Det er bare noen av de større borettslagene som har meglertjenester (enten internt eller outsourcet).
![]() |
#8 |
Bork bork bork
|
Morselskapet er konkurs og over halvparten av de individuelle Notar-kontorene har enten mistet bevillingen eller gått konkurs for egen maskin, men noen kontorer driver fortsatt videre, mer eller mindre uavhengig. Jeg tør gjette på at disse stort sett enten vil gå dukken eller kvitte seg med Notar-navnet innen overskuelig framtid.
![]() |
#9 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Tidligere kunne man bruke borettslaget som megler. Det gjorde vi da vi solgte vår borettslagsleilighet (i Sandnes), for noen år siden. Jeg vet ikke hvordan det er nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Ah, takk for oppklaring.
![]() |
![]() |
#11 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Vi er i ferd med å innhente tilbud nå, og ber om tilbud fra Aktiv Eiendomsmegling (de er dyre), Sparebank1/Eiendomsmegler1 og Stor-Bergen. Sistnevnte er boligbyggelagets egen eiendomsmeglertjeneste, og kjenner markedet for vår type leilighet best.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Noen boligbyggelag har egen meglertjeneste. Vi bor i OBOS-leilighet, og de har det. De er jo spesielt gode på dette med forkjøpsrett og slikt, men det er alldeles ikke sikkert at vi kommer til å bruke dem om vi skal selge en gang i fremtiden.
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Ja, jeg tviler egentlig på om borettslaget vårt har egen megler siden alle leilighetene jeg har sett til salgs her i blokkene har vært gjennom eksterne meglere. Dessuten vil jeg ha noen som er flinke, jeg er så engstelig for å ikke få solgt.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?En annen fordel med å innhente tilbud fra flere, er jo å se evt. variasjon i prisantydning.
![]() |
#15 |
Går videre
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Prøv å få tak i gamle prospekter fra andre i blokken. Og når det blir laget prospekt / annonse på nett, be om å lese korrektur før den går i trykken. Som tidligere borettslags leder har jeg sett svært mange feil samt rett og slett dårlige prospekt/ annonse på nett de siste 5 årene. For eksempel så nevner de ikke innlysende positive ting om nærmiljøet, utemiljøet osv. Oppegående folk jeg kjenner har hatt pinlig dårlige prospekt, sannsyngligvis fordi de har stolt fullt ut på at megler gjør en god jobb.
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Takk for verdifullt tips!
![]() |
#17 |
Bork bork bork
|
Ja, det bør man ikke stole på med mindre man kjenner megleren personlig. Og helst ikke da heller.
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er vel ikke vanlig at borettslaget har egen megler, men borettslag er ofte tilknyttet et boligbyggelag, og de har ofte meglertjeneste. Eksempel er OBOS, som mange borettslag i Oslo er tilknyttet, og BBL som mange borettslag her i Bodø er tilknyttet. BBL har egen meglertjeneste. Jeg valgte å bruke dem da jeg solgte borettslagsleilighet for knapt fem år siden, og var godt fornøyd. Jeg vil grovt anslå at de selger rundt 75 % av de av leilighetene her i byen som ligger i BBL-borettslag (ikke alle borettslagene i byen er tilknyttet BBL).
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Vi hadde masse innsigelser både på prospektet og på internettannonsen. Megler sa at han satte stor pris på dette, men at det var ekstremt uvanlig at de som skulle selge kom med innspill. Det kan jeg virkelig ikke forstå. Det ble virkelig mye bedre etter en gjennomgang av oss. Det var megler også enig i. Han var, som sagt, en bekjent av mannen og har fortalt at han etterpå la opp vår annonse som mal for fremtidige annonser.
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvilken megler anbefaler dere når vi skal selge?Det stresser meg litt at jeg har så lite kunnskaper om kjøp og salg. Jeg må lese meg ihjel på dette fremover nå, kjenner jeg, men vi vil selge ganske kjapt (om vi er heldige) så jeg må være rask til å suge til meg info her. Forhåpentligvis er det siste gangen vi skal selge og kjøpe. Stress!
![]() |
|
|