|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Brenner seg ut
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
![]() |
![]() Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Har nettopp byttet ut alle hvitevarene på kjøkkenet. Har tidligere hatt "vanlig" konvensjonell stekeovn, men har nå varmluft i tillegg. har prøvd meg litt frem med litt ymse resultater. Kan noen gi meg tips om når jeg bruker hva... Både baking og matlaging generellt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg har en ovn med 8 forskjellige funksjoner. Varmluft er en av de.
![]() |
#3 |
Brenner seg ut
![]() |
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Hva med temperaturer og steketider? Har opplevd at f.eks fløtegratinerte poteter ble noe mørkere (les:svartere) enn tidligere og ribbesvoren ble sprø lenge før ribba var ferdigstekt. Skal man redusere temp. når man bruker varmluft? Hva med gjærbakst? Blir bollene tørre ved steking i varmluft?
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg bruker varmluft i hovedsak når jeg baker flere brett + lager mye mat.
![]() |
#5 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Etter å ha prøvd å lage en del av de samme greiene både med og uten varmluft (siden nevnte funksjon svikta på ovnen vår en gang i fjor og vi ikke kunne slutte å lage mat bare fordi vi venta på reparasjon), har jeg etablert en empirisk tommelfingerregel: 200 grader med varmluft er ca. ekvivalent med 225 grader uten.
![]() |
#6 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Når man bruker varmluft tar ofte stekingen litt kortere tid. Som KJøkkenskriveren skriver så kan du sette ned tempen ca 10 %. Forøvrig egner varmluft seg godt når du vil steke flere ting samtidig, feks flere bollebrett samtidig, eller kjøtt + fløtegratinerte poteter feks. Varmluft fordeler varmen jevnt i hele ovnen, i motsetning til over/undervarme som er varmere oppe/nede. Ellers må du prøve deg frem.
![]() |
#7 |
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg har også varmluftsovn, og mener det sto en tabell i bruksanvisningen om hvor mye man burde senke temperaturen ved bruk av varmluft kontra vanlig stekeovn. Jeg har aldri fått noe godt resultat med varmluft, så jeg bruker den bare som vanlig stekeovn.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg kjører 20 grader lavere temperatur når jeg bruker varmluft. Jeg bruker forresten bare varmluft.
![]() |
#9 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...:abonnerer:
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Vi bruker nesten bare varmluft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Unik
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Brød og kaker bruker eg stort sett vanlig over- og undervarme. Andre ting blir steikt med varmluft.
![]() |
#12 |
Live and let live
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...
De blir fortere tørre ja. Det er best å bruke over og undervarme på det.
![]() |
#13 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Tørrere boller av varmluft? Niks. Da har man i så fall hatt for høy temperatur eller stekt bollene for lenge eller gjort noe annet rart. Jeg steker flere brett samtidig med varmluft og har full kontroll på gjærbakst.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg bruker oftest varmluft - bortsett fra til kakebunner og slike sjeldne ting - og har gjort det i snart 15 år. Ville ikke vært uten. Jeg bruker forøvrig alle funksjonene på min stekeovn jevnlig.
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Jeg liker ikke varmluft, og bruker kosekvent over og undervarme, grill og pizzafunksjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Brenner seg ut
![]() |
![]() Sv: Varmluft kontra konvensjonell stekeovn ...Tusen takk for gode råd!! Det blir spennende å prøve den nye stekeovnen, den er todelt slik at jeg kan lage to ulike retter med forskjellig temperatur og innstilling. Dette ser ut til å fungere greit, veldig praktisk...
![]() |
|
|