|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sånn passe sane
|
![]() Vask av Nøstebarn ullfleeceKan den tas i maskin på ullprogram? Det står jo i grunn at den skal vaskes for hånd i vaskeanvisningen, men det hadde vært kjekt å slippe.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg vasker den på 40 graders ullprogram, men jeg har en forholdsvis ny vaskemaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg har alltid tatt ullfleecen fra Nøstebarn på ullprogram 30 grader med Milo. Har funket bra!
![]() |
#4 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleece
OK. Maskinen vår er ca. 1 mnd. gammel, så det skal ikke stå på det. Bruker du bare Milo eller noe annet?
![]() |
#5 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg har vasket på 30 grader men IKKE med milo. Milo er fettløselig og fjerner lanolinen fra ullen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sånn passe sane
|
Hmm.. Hva slags vaskemiddel bruker du da? Jeg har en flaske Sonett Ullkur som jeg har kjøpt på Helios. Foreløpig er jeg litt usikker på om det er et vaskemiddel i seg selv eller om det er noe man bør bruke i tillegg til vaskemiddel. Er ikke så bevandret i denne verden av ubehandlet ull.
![]() |
#9 |
Øyboer
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceBruker nøstebarn sitt akkurat nå fordi jeg har nøstebarn butikk i nærheten. Men de selger ullvaskemiddel på helsekost som ikke fjerner fettet. Ullkur skal vel bare brukes innimellom på undertøy og sånt? Jeg har aldri brukt det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sånn passe sane
|
Ja, det tror jeg egentlig også. Æsj, da ga damen på Helios meg feil, jeg skulle jo ha vaskemiddel, ikke ullkur..
![]() |
#11 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg har også ullkur fra Helios, og har brukt den som vaskemiddel for ull. Tøyet ser og lukter rent, så hvis du ikke er livredd for hva nå enn ullkuren ikke tar knekken på, så ville jeg bare brukt det når du nå først har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg har utført eksperimentet alle venter på, og kan informere om at Nøstebarn Ullbukser krymper fra 92 til 60 dersom man vasker dem på seksti grader og deretter kjører dem i tørketrommelen.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceSå hjelpsomt av deg, Dragen. Og så med tørketromling i tillegg til 60-vask til og med!
![]() |
#14 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceJeg tar det i maskinen, vi har et godt ull/håndvaskeprogram som er veldig skånsomt, har kaldt vann eller 30 grader med samme temp. på skyllevannet og ullvugge.
![]() |
#15 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceVi har forresten ei ullfleecelue fra nøstebarn, den tovet seg ikke når jeg vasket den på ullprogram i maskinen, men den tovet endel når mannen vasket det for hånd. Han har nok vasket den litt ekstra grundig da, det må sies, for den var full av spy.
![]() |
#17 |
Live and let live
|
Våre ull og silkebodyer har bare krympet en størrelse ved samme behandling. :heldig:
![]() |
#18 |
Sånn passe sane
|
Takk for svar.
![]() |
#19 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
![]() Sv: Vask av Nøstebarn ullfleeceHåndvask er rimelig uaktuelt her, så jeg vasker alt fra Nøstebarn i maskin på ullvaskprogram 30 grader. Plaggene kommer ut like fine. Syns forøvrig det går fint å bruke Milo uten parfyme... At lanolinmengden reduseres stemmer nok, men ullen mister ikke sine isolerende egenskaper pga dette? Synes Nøstebarns tanker om kun å lufte tøyet uke etter uke virker rimelig urealistisk. Er forøvrig veldig fornøyd med tøyet derfra, også med redusert mengde ullfett
![]() |
#20 |
Øyboer
Hvorfor synes du det er urealistisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|