Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husk demonstrasjonen i dag, da!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 08:53   #1
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk demonstrasjonen i dag, da!

Det er oppmøte klokka 14.00 utenfor Stortinget, hvor det blir appeller:

• Tor-Arne Solbakken, LO-sekretær
  • Erik Hillestad, Kirkelig Kulturverksted
  • Heikki Holmås, stortingsrepresentant, SV
  • Gada Azam, Fellesutvalget for Palestina
  • Khalid Tobi, talsmann for Touba-moskeen
  • Dikt v/ forfatter Torgeir Schjerven
Etter møte foran Stortinget går vi rolig sammen til den israelske ambassaden, hvor markeringen avsluttes. Arrangørene har mobilisert interne vakter fra ulike miljøer – bl.a. Rabita-moskeen, solidaritetsbevegelsen og flere tilsluttede organisasjoner.

Paroler for markeringen:

LA GAZA LEVE!
  • Stopp massakrene – Israel ut av Gaza NÅ!
  • Kollektiv avstraffelse er et brudd på folkeretten
  • Okkupasjon skaper hat – ikke fred
  • Opphev blokaden!

Gammel 10-01-09, 10:54   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husk demonstrasjonen i dag, da!

Har sett litt på tv.. og enkelte "fagfolk" mener at denne dagen også vil bli preget av uroligheter. Blitz og en del grupperinger som er kjent for å være bråkete har gitt uttrykk for at de kommer. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg.
Krimeksperten på tv2 sa at de såkalte "fotballpøblene" til og med hadde deltatt i bråket på onsdag. Jeg tror at slike demostrasjoner trekker til seg folk med mye aggresjon som vil markere seg, og da dessverre med bråk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 11:11   #3
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Liker ikke tåregass, så jeg holder meg hjemme. Dette har tatt av i helt feil retning uansett.

Gammel 10-01-09, 11:14   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Liker ikke tåregass, så jeg holder meg hjemme. Dette har tatt av i helt feil retning uansett.

Ja, det tror jeg og. Jeg tror dette "trigger" folk som ønsker oppsøke opptøyer.

«Men Blitz støtter og hilser opprørerne velkommen og ser fram til å delta i videre kamper mot okkupasjonen av Palestina».

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=546028

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 11:54   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Demoledelsen er forberedt, de har en dialog med politiet, det er mobilisert godt med demovakter fra forskjellige organisasjoner. Ja, det kan blir noe bråk, men det er jo også den håndfullen som bråker som vg, tv2 osv. er interesserte i å skrive om. Jo flere "vanlige mennesker som kommer", folk i alle aldersgrupper, småbarnsforeldre med unger osv. jo vanskeligere er det for dem å dominere, jo mindre "politi vs. demonstrant"-stemning blir det.

Gammel 10-01-09, 11:58   #6
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ingen mulighet selv, men to av barna mine skal ned sammen med faren sin.
Må innrømme at jeg er bittelitt skeptisk til å sende 6 åringen dit, men regner med at faren passer godt på de.

Gammel 10-01-09, 12:00   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dit skal jeg ikke, av fare for hva som skjedde under siste demonstrasjon.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:11   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal dit, og vi skal ha med snart 3 åringen. Hvis det blir bråk trekker vi oss unna, men jeg tror det kommer til å bli rolig. Blitz hadde lovet og holde seg i skinnet hørte jeg en plass. (Men tiden vil vise)

Gammel 10-01-09, 13:41   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unnskyld meg, men er dere helt sprø? Ta med barn ned i sentrum i dag? Har dere ikke fått med dere hvordan det utviklet seg på torsdag?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:43   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke snakk om at jeg skal dit.

Fikk helt avsmak for å støtte noe som helst etter det som skjedde sist.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:45   #11
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Demoledelsen er forberedt, de har en dialog med politiet, det er mobilisert godt med demovakter fra forskjellige organisasjoner. Ja, det kan blir noe bråk, men det er jo også den håndfullen som bråker som vg, tv2 osv. er interesserte i å skrive om. Jo flere "vanlige mennesker som kommer", folk i alle aldersgrupper, småbarnsforeldre med unger osv. jo vanskeligere er det for dem å dominere, jo mindre "politi vs. demonstrant"-stemning blir det.

Ærlig talt. Jeg hadde ikke giddet bruke eget barn til dette formålet.
Litt sjokkert over at det oppfordres til dette og at man er villig til å ettergi dette ønsket jeg.

Gammel 10-01-09, 13:48   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sa fra til min eks at jeg ikke haddehelt sansen for at han tok med ungene.
Men samtidig vet jeg at han har vett nok til å trekke seg unna dersom det blir bråk.
Han har reist rundt endel i Europa og deltatt i demostrasjoner (via fagforeninga).
I flere av de har det oppstått mye bråk, men han har aldri hanet oppi noe av bråket.

Gammel 10-01-09, 13:53   #13
Euripides
Freshman

Euripides sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Euripides har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg mener det er helt vanvittig med viten og vilje å ta barn med på demonstrasjonen idag. Med torsdag friskt i minne er det ikke akkurat liten sannsynlighet for at det blir bråk igjen. Å bevisst ta sjansen på at sine barn kan utsettes for tåregass, se vold på nært hold, og i det hele tatt befinne seg i en tett folkemengde der det ikke alltid er enkelt å flykte, det kaller jeg uforsvarlig og uansvarlig.

Foreldre har det fulle ansvaret for sine barns sikkerhet, og dette bør de slippe å være med på.

Forøvrig: Nå er jeg politisk enig med demonstrasjonen (antar jeg, har ikke lest parolene), men jeg synes ikke barn skal delta i en politisk markering før de selv melder seg inn i et ungdomsparti. De har ikke forutsetning for å skjønne hva de er med på å støtte. Foreldre får heller skaffe barnevakt

Euripides er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:53   #14
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg sa fra til min eks at jeg ikke haddehelt sansen for at han tok med ungene.
Men samtidig vet jeg at han har vett nok til å trekke seg unna dersom det blir bråk.
Han har reist rundt endel i Europa og deltatt i demostrasjoner (via fagforeninga).
I flere av de har det oppstått mye bråk, men han har aldri hanet oppi noe av bråket.

Om han mener han kan forutsi hva som vil skje så er det sikkert en god tanke. Jeg mener man ikke kan det.

Men man får jo ta avgjørelsen selv. Jeg ser ikke hva små barn har å gjøre i en demonstrasjon.

Gammel 10-01-09, 13:54   #15
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Fakkelmarkeringen på torsdag gikk da helt rolig for seg. Det var jo rampen som kom under pro Israel demoen som lagde bråk. Det eneste jeg tenker kan bli problematisk er at det skal avsluttes ved den israelske ambasaden. Der har det vel en tendens til å bli bråk ...

Jeg håper at dette blir en rolig demonstrasjon, hvor pøblene og bråkmakerne holder seg unna.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:54   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner at jeg kanskje ikke har så mye jeg skulle ha sagt om saken, ,men jeg har ikke den helt store forståelsen for hvorfor man skal ta med barna på slike ting altså.
Det er ikke akkurat noe barnevennlig arrangement dette vel?

Tenk om det skjer noe da? Huff, jeg hadde ikke tatt sjansen.

Gammel 10-01-09, 13:54   #17
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at 2 voksne bekjente endte opp i en sky av tåregass (!) da de bare skulle på kino på torsdag, hadde jeg ikke vurdert å ta turen til sentrum MED barn....

Gammel 10-01-09, 13:55   #18
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Etter at 2 voksne bekjente endte opp i en sky av tåregass (!) da de bare skulle på kino på torsdag, hadde jeg ikke vurdert å ta turen til sentrum MED barn....

Det skjedde en jeg kjenner også. Han deltok ikke, men havnet midt i. Og det skjedde så fort at han ikke fikk sukk for seg.

Gammel 10-01-09, 14:00   #19
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg skjønner at jeg kanskje ikke har så mye jeg skulle ha sagt om saken, ,men jeg har ikke den helt store forståelsen for hvorfor man skal ta med barna på slike ting altså.
Det er ikke akkurat noe barnevennlig arrangement dette vel?

Tenk om det skjer noe da? Huff, jeg hadde ikke tatt sjansen.

Vi hadde med barna i fakkeltoget på torsdag, og jeg ser absolutt verdien av å inkludere barna i en slik markering. Spesielt han på 8, han har jo fått med seg at noe skjer, og da er det like greit å gi han en skikkelig forklaring. Jeg mener at barn har godt av å delta på ting som ikke alltid er lagt opp på deres premisser (altså barnevennlig), og selvfølgelig tenker vi alltid på sikkerhet først. Det er jeg sikker på at alle som tar med barna på demonstrasjonen i dag også gjør.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:02   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om han mener han kan forutsi hva som vil skje så er det sikkert en god tanke. Jeg mener man ikke kan det.

Men man får jo ta avgjørelsen selv. Jeg ser ikke hva små barn har å gjøre i en demonstrasjon.

Han kan nok ikke forutse ha som kan skje, men har litt erfaring.
Hadde jeg hatt ungene hadde det ikke vært aktuelt å ta de med ned i byen i dag, men de er hos faren.
Jeg fikk sagt i fra at jeg ikke ønsket at de skule være der, men kunne ikke nekte han. Han hørte ikke på hva jeg sa (bombe....)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.