Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pannekaker - oppskrift eller gefühl?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 10:21   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Pannekaker - oppskrift eller gefühl?

Jeg har lovet mine barn pannekaker i dag. Jeg liker ikke pannekaker selv, og det er på lykke og fromme om jeg får dem til. Har kjøpt meg ny steikepanne og satser på at det skal hjelpe litt, men hvordan er det; lager du pannekaker på gefühlen eller har du en bankers oppskrift som du følger slavisk? Og som du kunne tenke deg å dele?

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 10:24   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pannekaker - oppskrift eller gefühl?

På gefühlen, men har sånn ca oppskrift i hodet.
Lykke til med middagen! Det blir sikkert godt

Og her er min ca oppskrift:
1 liter melk
2-3 egg
1 ts salt
1-2 ts sukker
1 ss smeltet margarin
Mel (hvetemel og kanskje litt grovmel) til passe tykk røre.

Gammel 13-01-09, 10:59   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gefühl, definitivt. Men mange egg og ikke så mye melk er mitt mantra.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:00   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

MAnnen tar den på "slumsern" og jeg må ha oppskrift..

Gammel 13-01-09, 11:04   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

På lykke og fromme her og.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:06   #6
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

MAnnen tar den på "slumsern" og jeg må ha oppskrift..

Det er sånn hos oss også, det er han som er Pannekakemesteren i heimen. Men i dag er jeg nødt til å lage røra...

mange-egg-lite-melk
mange-egg-lite-melk
:memorerer:
Takk, Tinetoff.

Gammel 13-01-09, 11:07   #7
Albertine
Passiv

Standard

Jeg er HELT med på mange egg og lite melk. Fløte- og rømmerester går også i røra. Kesam er supert!

Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:10   #8
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er HELT med på mange egg og lite melk. Fløte- og rømmerester går også i røra. Kesam er supert!

Masse kesam som går ut på dato i dag! Takk for tips!

Men altså. MANGE egg. Snakker vi 3? 4? 5? 8? :grønn:

Gammel 13-01-09, 11:12   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker 4 egg til 1 liter væske. Såpass må du iallfall ha, men det er antagelig ikke spesielt mye.
Jeg bruker forøvrig en modifisert variant av oppskriften i Mikke Mus Kokebok .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:13   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker:
3-5 egg
1 liter melk
litt salt
litt sukker
mel til passe tykk røre

Gammel 13-01-09, 11:14   #11
Albertine
Passiv

Standard

Jeg bruker åtte egg til en halv liter melk, omtrent. Vi er fem personer, de små spiser omtrent en pannekake hver.

Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:18   #12
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg bruker åtte egg til en halv liter melk, omtrent. Vi er fem personer, de små spiser omtrent en pannekake hver.

Wo-how - takk for spesifiseringen - jeg hadde aldri hatt fantasi til det blandingsforholdet!

Gammel 13-01-09, 11:21   #13
Albertine
Passiv

Standard

Hvis du skal ha kesam oppi må du selvsagt justere med melk etter behov da. Jeg liker pannekakene litt tykke, andre foretrekker dem tynnere og da trengs mer melk. De oppfører seg litt rart når de inneholder så mye egg, de løfter seg gjerne litt og blir ikke helt jevnt stekt. Bare sånn at du vet det, liksom.

Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:24   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pannekakerører (og vaffelrører og brøddeiger) lages på gefühlen.

Gammel 13-01-09, 11:46   #15
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager også pannekaker på gefühlen. Bruker som regel 4 egg og ca 1 liter melk.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:54   #16
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

skal og ha pannekaker i dag.
bruker 4 egg og en liter melk, litt salt, litt vaniljesukker, halvt om halvt med sammalt og hvetemel. (blir ca en "sikt-full" av hver)
Liker tynne pannekaker vi, så vi spiser mange hver (3-6 stk...)
Så steker jeg litt bacon og lager tomat- eller blomkålsuppe ved siden av.

heldigvis husket jeg å ta opp jordbær og blåbær syltetøy fra fryseren i går

Gammel 13-01-09, 11:55   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ikke pannekaker, mens mannen tar det på gefühlen. Han lager supergode pannekaker.

Gammel 13-01-09, 12:05   #18
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Lager det på slump. Ca 7-8 egg, en liten dæsj sukker, melk og mel til ca 1,7 - 1,8 liter røre. Bruker også litt smør og litt bakepulver i. Lar den stå og svelle en stund for da er det enklere å steke pannekakene selv om røra er litt tynn. Bruker litt forskjellig typer mel, havremel, byggmel blandet med hvetemel eller bare hvetemel innemellom.

Gammel 13-01-09, 12:14   #19
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Gefühl, definitivt. Men mange egg og ikke så mye melk er mitt mantra.

Og har jeg rømme putter jeg det oppi, som regel alltid.

Gammel 13-01-09, 12:20   #20
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Her skal det og stekes pannekaker i dag, de to største skulle ha med venenr hjem, og da er pannekaken standardmiddagen. Jeg må ha oppskrift forann meg, men etter inspirasjon her skal jeg jammen hive kesam oppi. Ser jeg har bacon som gikk ut for 4 dager siden, der kan ikke brukes overhode nå eller? (prøver å slutte å hive mat).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.