Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Elg i boligområder, OK at de skytes?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-09, 20:57   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elg i boligområder, OK at de skytes?

...

Sist redigert av Guava : 23-09-10 kl 22:10.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 20:58   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elg i boligområder, OK at de skytes?

Elger er fine dyr. Jeg skulle gjerne hatt en naboelg.

Gammel 14-01-09, 21:00   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke dyrevernhensyn som gjør at de skyter elg som har forvillet seg? I hvert fall i Osloområdet så trodde jeg at det var dyrevernhensyn (stresset dyr i tillegg til fare for gjentakelse). Eller er jeg latterlig nå?

Gammel 14-01-09, 21:01   #4
mari1974
Fullverdig medlem

mari1974 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
mari1974 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Elg er flotte dyr de, men jeg skjønner at naboer er litt skeptiske. Jeg hadde nok ikke følt meg helt trygg når det er en elg i hagen og jeg skal sende barna til skolen.
Så jeg er nok ikke en av de som gråter.

Men når det er sagt så synes jeg det er viktig at de prøver å jage de inn i skogen igjen før de skyter.

mari1974 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:06   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bedøv - flytt - sett fri.

Gammel 14-01-09, 21:09   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe prinsipielt imot å skyte et par elg, men skjønner ikke helt hvorfor man skal skyte elg som beveger seg blant folk. Har det ikke vært elg i boligområder til alle tider? Selv i Oslo har jeg møtt elg 100 meter unna huset mitt.

*vokst opp på landet*.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:12   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vi skal sende dem hjem dit hvor de kommer fra!

Sist redigert av torsk : 14-01-09 kl 21:19. Årsak: Admin sier det heter «dit hvor». J&$&%# sensurnaziregime!
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:14   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi bor ikke langt fra det aktuelle stedet, og også her i nabolaget vårt har vi elg gående for tiden.

I forrige uke kom guttungen hjem vill i blikket, og delvis skeptisk, for han hadde gått seg på elg. To dager skjedde dette.
Også her i hagen har vi hatt dem gående flere ganger i det siste. Første gangen vi så dem, så var det tre dyr som masjerte opp mellom vårt og naboens hus, før de gikk videre gjennom vår hage. Og i forrige uke hadde et enkeltdyr gått gjennom hagen.

Jeg har hatt min runde med ungene nå, og forklart dem at elgen ikke er farlig, så lenge vi tar våre forhåndsregler. Kommer de feks gående, og møter på elg, så skal de stoppe opp og snu, om veiene deres er i konflikt med hverandre. Og de skal ikke på noe vis nærme seg eller provosere dyret.
Pluss at de ikke får lov til å gå en snarvei gjennom skogen her, på vei til skolen. Spesielt ikke på morgenen, når det er mørkt.

Dette har jeg inntrykk av at ikke har skjedd i den saken som avisen omtaler. Der har folk gått i mot dyrene for å ta bilder, unger har kastet snøball, unger har også kommet så tett på at de har klappet dyret. Da utfordrer man skjebnen, mener jeg...

Så nei, i den saken der er jeg ikke enig i slaktingen. Hadde folk latt dyrene være i fred, så hadde det aldri vært noen fare heller.

På denne siden av byen er vi omringet av skog, og når det er mye snø i marka, så kommer dyrene ned. Sånn er det bare.

Ang dyrene rundt her, så snakket jeg med viltnemda her en dag. Mest for å berolige guttungen, siden han er noe skeptisk. Heldigvis så foretar de seg ikke noe ang dyrene her oppe, siden de ikke oppholder seg blant husene, den går kun forbi, og holder til inne i skogen rett ved her.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:23   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Så fremt ikke dyrene er aggressive, mener jeg at de skal få være i fred.
Min tidligere arbeidsplass, som ligger i et boligstrøk tett inntill marka, var særdeles godt besøkt av elg, særlig om vinteren. Naboene var vant til elg og jeg har kun hørt om ett tilfelle hvor det hadde oppstått en farlig situasjon. Ei elgku med kalv hadde vært inne i en hage og sønnen i huset hadde gått ut for å se på dem. Kua ble stresset og gutten fikk et spark. Det gikk bra, men såklart det var en skremmende opplevelse. I dette tilfelle mener jeg at dyret ikke kan lastes, det følte seg truet og opptrådte deretter.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:28   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til å ha elg i hagen og å stadig møte på de i skogen, så jeg ser ikke helt stresset for menneskenes skyld. Det får da være grenser for pingling, og jaggu burde de ikke heller skutt bier hvis det er faren for mennesker som er greia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:28   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men Carrera. Hvis elgene først er terget kan de jo bli farlige. Det er kanskje det jeg synes er mest ekkelt med elg. Så lenge man treffer på sky elg i skogen er de stort sett ufarlige, men er elgen skremt og litt ute av sitt rette element kan den være ganske farlig.

Normalt så er ikke elgen farlig. Den er vel mer redd oss enn vi den.

Men, som du sier, så hender det jo at de kommer ned i områder som er utenfor dens rette element, og da skal man jo selvfølgelig være på vakt.

De to elgene som var omtalt i adressa, var vel ute av sitt rette element, i den grad det kan sies her oppe. De var på en lekeplass, og så ikke ut til å ta videre notis av folk. Da er det klart at man skal være på vakt.

"våre" dyr derimot, ER i sitt rette element. De holder til i skogen her, og er, så langt jeg har sett, redd for oss. Det eneste de gjør nært oss, er å gå gjennom boligfeltet her.

Og det at ungene har sett dem temmelig nært, er pga snarveier delvis inn i skogen.

Så jeg skiller jo på de to i avisa, og de vi har her. helt klart.

Men samtidig så mener jeg at avliving ikke er riktig. bedøvelse og frakt ut i marka hadde vært mer riktig.

Gammel 14-01-09, 21:34   #12
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg er oppvokst med elg (haha) i både hage og skiløyper. Har aldri hatt noen problemer med dem unntatt en gang på sommeren der jeg møtte en elgku med kalv ute i skogen. Hun sto 20 meter unna og prustet og neide med hodet. Heldigvis så stakk kalven hennes og hun fulgte etter. Da skjønte jeg at en sinna elg er ikke noe morro, og at å huske nødprosedyren for sinna elg ikke er en selvfølge når den ser deg i hvitøyet.
Jeg ser egentlig ingen grunn til avliving bare fordi en elg er i hagen din, men er den ekstremt aggressiv og vill er det vel best å skyte den? Ser også for meg at å bedøve og sette fri er såpass kostbart at man heller sørger for elgbiff til det lokale sykehjemmet.

Gammel 14-01-09, 21:35   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis elgen har blitt mannevond skal den da bedøves og fraktes ut i marka?

Nei, for all del...

Jeg snakket om de to i avisa, og de var ikke å regne som mannevonde. De hadde vel vist aggresjon ved to anledninger, og da rettet mot hunder.

Er det snakk om dyr som viser farlig adferd, så er avliving rett, helt klart.

Det har jo skjedd flere ganger oppe i marka her, hvor elg uprovosert har gått til angrep på folk.

Gammel 14-01-09, 21:37   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundevond elg, altså. Pussige greier.

Og mannevond? Fordi de reagerer i en stresset situasjon? Pffft.

Gammel 14-01-09, 21:37   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanlig å bedøve + sette fri? Eller - om det ikke er vanlig så hender det at det blir gjort?

I de tilfeller hvor det er snakk om tettbygd strøk (jeg tenker altså ikke på noen hus midt i skogen) så finner kanskje elgen like lett tilbake selv om den har blitt bedøvd og tilbakeført? Fremdeles

Gammel 14-01-09, 21:39   #16
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og mannevond? Fordi de reagerer i en stresset situasjon? Pffft.

Jeg blir også mannevond når jeg er stresset. Bør kanskje skaffe meg en sånn t-skjorte der det står "Ikke skyt! Jeg er ingen elg"!

Gammel 14-01-09, 21:39   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Jeg blir også mannevond når jeg er stresset. Bør kanskje skaffe meg en sånn t-skjorte der det står "Ikke skyt! Jeg er ingen elg"!

Lurt. Mangelen på gevir burde kanskje gi et hint, men hvem vet, kanskje du blir tatt for en elgku?

Gammel 14-01-09, 21:41   #18
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh stakkars har de elg i Trheim. Stakkars folk

vi har nå elg rett utfor døra. og ingen som roper hjelp.
Er elg rett atmed barnehagen til turbo. atmed 2-3 barne og ungdoms skoler. men aldri vært snakk om at de må skytes. For elg trekker ned der det er lite snø og mere mat en eks i skogen. Logisk.

Gammel 14-01-09, 21:41   #19
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Lurt. Mangelen på gevir burde kanskje gi et hint, men hvem vet, kanskje du blir tatt for en elgku?

Bare på prustinga.

Gammel 14-01-09, 21:42   #20
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

vi har nå elg rett utfor døra. og ingen som roper hjelp.

Kan elgene deres snakke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.