|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Jeg ønsker å gå ned i vekt, men når jeg lager fettfattig mat en periode ser jeg resultater på ungene også og det er ikke meningen. For å kompensere for fettfattigheten i middagene drikker ungene H-melk. Jeg har ikke regnet ut hvor godt dette kompenserer for lite fett i middagen, men noe effekt har det iallfall.
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Jeg vet ikke hvor gamle barn du har, men jeg har en to-åring som skal ha mye fett. Så jeg legger på en god klump med tyrkisk matyoghurt, smørklatt og lignende på maten hans. Blander hans couscous med olje og sånt.
![]() |
#3 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?De er snart 4 år og snart 6,5 år.
![]() |
#4 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Både voksne og born treng feitt (frå sunne feittkjelder), så så lenge du ikkje lagar feittfrie middagar hadde eg ikkje bekymra meg. Gi dei makrell i tomat/kaviar på skiva, fullfeit ost og melk så får dei garantert det dei teng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?
Jeg bekymrer meg når ribbeina synes og kjevebeina er markerte.
![]() |
#6 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?
Vi lever på ingen måte på ein feittfri diett, og ribbebeina viser godt på min 4-åring også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Om du er litt bekymret for at barna dine skal være for magre, hva med å gå til helsesøster og få en vurdering? Om du tar med en typisk dagsdiett så kanskje du kan få noen råd om det også?
![]() |
#8 |
This is normal!
|
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Jeg vet ikke om du har spesielle grunner for å velge fettfattig mat, men hvis ikke anbefaler jeg deg en slankekur ala Grete Roede. Jeg er i gang nå, og det funker veldig bra i forhold til maten resten av familien spiser. Jeg veier maten/porsjonen min uten at barna ser det, men ellers følges vanlig kosthold for oss alle. Jeg har mer grønnsaker på min tallerken og nøyer meg med en porsjon. Barna ser dessuten at jeg spiser regelmessige måltider (frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat), sammen med mye frukt og grønt.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Jeg har ikke akkurat kuttet fett sånn planlagt, men spiser fortsatt litt annen mat enn guttene. Jeg sørger for å lesse matpakkene deres fulle med ting jeg ikke lager til vanlig (som pølse, leverpostei og denslags), og kan fint lage ting til deres middager som jeg ikke nødvendigvis legger på min tallerken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Når jeg er på livsstilsendringskjøret så spiser vi fremdeles samme middag. Jeg dropper ikke fett - bruker fremdeles melk, olje, smør, matfløte, lettrømme og sånt i matlagingen i kontrollerte mengder - hovedsakelig begrenser jeg karbohydratinntaket og erstatter med grønnsaker. Det gir store utslag på det totale kaloriinntaket. I stedet for potetmos så går det i rotmos med bare kålrabi og gulrot (men med matfløte og smør). Begrenser mengden pasta, ris og potet til meg, men selvfølgelig ikke til den unge mannen.
![]() |
#11 |
... med mjuke pigger...
![]() |
#12 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når voksne og barn trenger forskjellig kosthold: hvordan løser vi det?Jeg har også en tynn fireåring, men han er pappaen opp av dage og kommer nok alltid til å være tynn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Er det omega 3 i rapsolje? Jeg vet det er endel i linfrøolje.
![]() |
|
|