Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dødsulykker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 11:51   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dødsulykker

*link i fjerde innlegg*

Som vanlig er det unge gutter. Omtrent alltid. De dreper seg og de dreper andre fordi de ikke evner å følge reglene satt i trafikken. Jeg syns ikke lenger synd på dem. Så klart på familien som sitter igjen som følge av deres idioti, men jeg har kommet til det stadiet at tankegangen er at det er til pass for dem når de ikke evner å lære at slike ting dreper.

Så hva kan gjøres? 80 % av dødsulykker på norske veier involverer unge gutter. Bør gutter få lappen senere? Bør de få intensive kurs med veldig grafiske bilder og videoer, samt møter med trafikkofre? Eller skal man bare fortsette å stikke hodet i sanden?

Sist redigert av Sitron : 19-01-09 kl 16:05.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 11:55   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsulykker

Jeg har lenge tenkt tanken om at gutter bør få lappen senere. De kunne hvertfall innført det som et prøveprosjekt. Det som da er synd er at mange trenger lappen for å få diverse jobber, og det er jo synd om de fornuftige skal bli straffet for dette. Men hva annet er det å gjøre? Jeg tenker akkurat som deg, dette er så idiotisk at jeg har ikke ord! Det er ALLTID gutter.

Gammel 18-01-09, 11:58   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det må bli lettere å miste bilen. Det svir ikke så mye å miste lappen, for da kjører de bare opp igjen en liten stund senere. Det som virkelig hadde svidd hadde vært å mistet bilen. De legger ned utrolig mye tid og penger i styling, stereoanlegg, tuning og andre ord jeg ikke forstår. Hadde det vært fare for å miste den, tror jeg de hadde passet seg litt mer.

Og så må det være flere kontroller. Det er det eneste som hjelper. Dessverre. Holdningsskapende arbeid når ikke inn.

Gammel 18-01-09, 12:00   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelper ikke å miste bilen om man allerede er død.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=546316

Sist redigert av Sitron : 19-01-09 kl 16:05.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:01   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er jo at de ikke bryr seg om å verken miste bilen, lappen eller livet. De er udødelige, og normale regler gjelder ikke dem.
Det er vel helst rundt på bygdene de verste råkjørerne er, har jeg inntrykk av? Og der er det jo aldri politi heller. Jeg husker godt på Forsand i mine yngre dager, der kunne vi stort sett gjøre hva vi ville. Det fantes ikke noe politi der ute.

Gammel 18-01-09, 12:03   #6
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Mm, vet ikke helt hva jeg skal si.
Denne dødsulykken berører oss personlig.
Selv om jeg er til dels enig med Sitron her greier jeg ikke helt å være enig i at det er til pass for dem, ikke i dag i alle fall.
Noe må gjøres i alle fall, men hva?

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:04   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er trist å høre og jeg beklager om du føler deg ille berørt av dette.

Gammel 18-01-09, 12:04   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Problemet er jo at de ikke bryr seg om å verken miste bilen, lappen eller livet. De er udødelige, og normale regler gjelder ikke dem.

Enig. Det nytter ikke å forklare konsekvenser, eller å lage verre konsekvenser, for det kommer uansett ikke til å ramme dem likevel.

Og det tyder vel på at de ikke er modne for det. Hjernen er ikke utviklet nok enda.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:06   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er trist å høre og jeg beklager om du føler deg ille berørt av dette.

Det går bra, det er en flott diskusjon og ta. Det bare svei litt i magen akkurat i dag fordi situasjonen er som den er.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:10   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

vel, min tantegutt kjørte i fylla. Mange ganger før i følge rykter. Endelig ble han tatt. Etter å ha kjørt i 40 min og med 4 stykk i bilen på svingete ekkel veg. Foreldrene beskytter, mener at vi ikke må dømme han hardt. Jeg derimot mente at dette var på sin plass, han kan godt bli deporimert og angre. Det er meningen. Man skal IKKE ta lett på slik oppførsel. Han kunne drept en familie som kom imot, drept vennene sine og seg selv, skadet alle hardt osv. Da er det forseint å angre.... Dette er nå ett par år siden. Lappen har han ikke enda. Men for noen uker siden snakket vi rundt dette da han og han ene som satt på var innom på besøk. De hadde lært. Det skremmende var at de fortalte at ingen av de som ikke satt på i bilen har lært. De holder visst på som før.... Med drikking og kjøring....

Gammel 18-01-09, 12:11   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Synes det blir litt som " å hive ut alle ytlendingene" fordi de er overrepresentert på krimstatistikken å skulle heve aldersgrensen for førekort for gutter.

Klart man burde jobbe mer med å nå inn med holdninger, men det er nok sånn at ungdom føler seg udødelig, og de er mere redd for å miste lappen eller bilen enn livet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:11   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

De burde vise bilder av kvestede trafikkofre på trafikkskolene. Men i bunn og grunn tror de vel at det ikke kan skje dem selv.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:24   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

De burde vise bilder av kvestede trafikkofre på trafikkskolene. Men i bunn og grunn tror de vel at det ikke kan skje dem selv.

De gjør det. De viser til og med bilder av døde småbarn. Jeg måtte bite meg i leppa for ikke å gråte, og det var flere av jentene der som hadde tårer i øynene. Gutta brydde seg ikke.

Sist redigert av gajamor : 18-01-09 kl 12:29.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:29   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror gutter godt kunne vente noen år lenger før de får lov til å ta sertifikat. Det handler jo tydeligvis ikke så mye om kjøreferdigheter, som det handler om modenhet og ansvarsfølelse. Det siste får jo de fleste med alderen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:32   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Synes det blir litt som " å hive ut alle ytlendingene" fordi de er overrepresentert på krimstatistikken å skulle heve aldersgrensen for førekort for gutter.

Klart man burde jobbe mer med å nå inn med holdninger, men det er nok sånn at ungdom føler seg udødelig, og de er mere redd for å miste lappen eller bilen enn livet.

Her synes jeg du motsier deg selv. Det er ikke en egenskap ved å være utlending at man er kriminell. Men du sier jo selv at det er en egenskap ved å være ung at man føler seg udødelig.

Det er ikke å ta alle urettmessig hvis man hever aldersgrensen for lappen når det er slik at 18 år gamle gutter som gruppe er for unge til å ta inn over seg konsekvensene av sine handlinger.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:34   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Enig. Det nytter ikke å forklare konsekvenser, eller å lage verre konsekvenser, for det kommer uansett ikke til å ramme dem likevel.

Og det tyder vel på at de ikke er modne for det. Hjernen er ikke utviklet nok enda.

Der tror jeg du er inne på noe vesentlig. Jeg så et program for ikke så lenge siden, der de underøkte hjernen til mennesker i forskjellig alder. De fant at hjernen ikke var ferdig utviklet før etter fylte 20, jeg mener å huske det var rundt 23-24-25- års alder.

Gammel 18-01-09, 12:34   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er ALLTID gutter.

Neh det er det ikke bestandig. Jeg vet om flere ulykker der det er jenter som har kjørt.
En ulykke her oppe var en jente, hun var da alene i bilen.
Og en ulykke var en jente\ung dame som kjørte ihjel et par i 60 årene.

Gammel 18-01-09, 12:37   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det handler litt om å kjenne sin egen begrensning jeg.
Og det å virkelig forstå at forskjellig føreforhold krever forskjellig kjøring. Og at en svingete vei med 80-grense faktisk kan bety at man må bremse i svingene, og særlig om man har stått og burnet dekkene i tre uker i strekk så sporene på dekkene er borte.

Jeg tror jenter fortere er bortpå bremsepedalen når de blir usikre, mens mange gutter lar det stå til.

Selvfølgelig handler det mye om fart i den del tilfeller også.

Som den dødsulykken oppi her på nyttårsaften så var det litt sørpete og sporete på veien. De sa jo at ulykkesbilen ikke hadde holdt for stor fart, men det ville vært for stor fart å holde 80 i svingen rett før ulykkesstedet n¨r føret var som det var. Når man i tillegg har en ung sjåfør uten de helt store erfaringene med å få sleng på bilen så er det lett at det kan skje en ulykke.

Hva man skal gjøre vet ikke jeg, men jeg syns generellt sett at det er for lett å få lappen. Det er veldig lite forkus på det ansvaret man har, også når man er ute på veien og prøvekjører. Min mann fikk beskjed om å trykke gassen hardere av sin kjørelærer, og de kjørte mye for fort. Det syns jeg IKKE er med på å skape ansvarsfulle sjåfører...

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 12:40   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg satt på bussen her tidligere i vinter og det var griseglatt. Bussen kjørte ytterst sakte, sikkert ikke mer enn i 40. Noen seter bak meg satt noen som jeg antar var 16 +, siden de snakket om å øvelseskjøre. Gutta satt og snakket drit om sjåføren av bussen, hvordan det i det hele tatt var mulig å kjøre sakte. For nå de kjørte, så kjørte de skikkelig; dvs fort og stødig. Det var nemlig ikke noe problem å holde bilen på veien, så lenge de kjente veien.

Jeg tror slike holdninger er veldig, veldig vanlige. Jeg tror det er flaks som gjør at flere ikke dør pr år.

Gammel 18-01-09, 12:45   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Det står stadigvekk innlegg i avisa om alle dustene som kjører så sakte og skaper farlige situasjoner. De siste par månedene har det vært veldig mye nullføre, og det er daglig oppslag om biler som har kjørt av veien på glatta. Men sammenhengen mellom fart og føre, det ser de ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.