Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Ulltøyet mitt lukter svette!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 21:05   #1
Sultana
Fullverdig medlem

Sultana sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sultana har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ulltøyet mitt lukter svette!

Jeg er ganske avhengig av ullundertøy, men nå lukter hvert eneste plagg skikkelig svette under armene, og jeg kan ikke ha dem på...
Kattpiss-svette!
Jeg vasker de som regel på helt vanlig 30graders vask, med parfymefri Milo.
Er ikke allergisk mot parfyme, så kanskje jeg kunne ha prøvd det, men parfyme fjerner vel egentlig ikke lukt...
Kanskje hadde det hjulpet med 40 grader (de tåler det).

Men er det noen som har noen andre råd?
Eller kan det hende jeg må investere i ny ullgarderobe? Dyrt!!

Sultana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:07   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ulltøyet mitt lukter svette!

Opprinnelig lagt inn av Sultana, her.

Jeg er ganske avhengig av ullundertøy, men nå lukter hvert eneste plagg skikkelig svette under armene, og jeg kan ikke ha dem på...
Kattpiss-svette!
Jeg vasker de som regel på helt vanlig 30graders vask, med parfymefri Milo.
Er ikke allergisk mot parfyme, så kanskje jeg kunne ha prøvd det, men parfyme fjerner vel egentlig ikke lukt...
Kanskje hadde det hjulpet med 40 grader (de tåler det).

Men er det noen som har noen andre råd?
Eller kan det hende jeg må investere i ny ullgarderobe? Dyrt!!

Prøv med sitrosåpe eller gallesåpe. Det fikk fjernet lukten på noe av mannens stinketøy som hadde ligget for lenge før det ble vasket.

Ellers har jeg fått tips og prøvd (med hell) en blanding av oppvaskmaskinpulver og sitronsyre. Det blandes sammen med litt lunkent vann og skrubbes på. Det funker veldig bra mot svettelukt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:11   #3
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Hva slags ull er det, da?

Jeg kjører innimellom mine janustrøyer på 60 grader, og det går fint med dem. Ellers går det an å koke opp ull (+ ullvaskemiddel) i en kjele på komfyren. La det ligge helt i ro - ikke rør rundt eller noe, og la det avkjøle seg i vannet igjen før du tar det ut og skyller (ev. skylleprogram i vaskemaskinen). Da drepes bakteriene som lager lukta.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:23   #4
Koiane
hullteppe

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Koiane har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg slutter her og sletter derfor alle mine 21 innlegg

Sist redigert av Koiane : 20-08-10 kl 12:55.
Koiane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 10:29   #5
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koiane, her.

Den blandingen der høres fryktelig sterk ut? Tror ikke jeg tør å prøve det på ullsingleten min. Jeg har bare en, så det går ofte litt lenge mellom hver vask... Men den er i ubehandlet ull (Nøstebarn), og tåler nok ikke så mye som en janustrøye. Koketipset fikk jeg lyst til å prøve. Takk!

Prøv håndvask. Fyll i lunket vann (litt varmere enn 30grader) i vasken, hell oppi en solid dose vaskemiddel gjerne litt mer enn du tror du trenger. Vask godt. skyll godt. Dersom det ikke fungerer kan du prøve oksegalle / sitronsåpe.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 11:48   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Gallesåpe

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.