|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Et spørsmål om orkidéFør vi flyttet glemte jeg å vanne orkidén jeg hadde og blomstene datt av. Jeg har lest at man skal klippe av dem over tredje ledd og ta vare på dem, så begynner de å blomstre igjen. Men hvor lang tid tar det egentlig?
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéDe kommer ikke nødvendigvis med en gang, nei.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéDet Ru sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéDet kan ta ca 6 mnd før en orkidee spirer igjen . Men jeg har opplevd at den kan sette skudd på den gamle stilken også ( den visner ikke ) . Nå ser det ut til at den kommer til å blomstre for 3 gang på samme stilk . |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg klipper den helt av om stilken visner og tørker inn, men ellers lar jeg den være. Noen ganger kommer det knopper på toppen, andre ganger kommer det en ny stilk. Har den stilken kan det ta alt fra en måned til opptil tre ( eller mer ) før det kommer knopper, måtte jeg klippe ned stilken så kan det ta lang tid før en ny stilk kommer.
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidé
Jeg har jo ventet lenge jo! Halvannen måned siden den mistet blomstene, og hele to (!) uker siden jeg fikk rådet om å klippe ned.
![]() |
#7 |
søt
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg har jo 16 stykker og man kan vel si de trives sammen.
![]() |
#8 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg har lært at orkideer vil ha lys på røttene sine - så ett tips kan være å sette dem i gjennomsiktige potteskjulere, eller å ta dem ut av tette potteskjulere.
![]() |
#9 |
Live and let live
|
Hm, de får lys på røttene en gang i uken når jeg lar dem stå i kjøkkenvasken og renne av seg. Men de var ikke visnet i stengene, jeg bare klippet dem fordi det sto det på kortet til den nye jeg fikk at man skulle gjøre det når de sluttet å blomstre. Kanskje jeg har ødelagt den?
![]() |
#10 |
søt
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéDu har ikke ødelagt de selv om du klippet den. Det kan bare ta litt tid før ny stilk kommer.
![]() |
#11 |
--
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg har ikke funnet noe mønster i når de jeg klipper av kommer eller ikke. Noen ganger går det, andre ganger ikke. Jeg mener man ser det ganske kjapt, om det skjer noe. Eller kjapt og kjapt Fru Blom, det tar nok noen uker. Og da hender det at det kommer et nytt skudd ut av leddet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéMine står også over en ovn, og de klarer seg. Men tre døde, for jeg åpnet vindu og det var driiiitkaldt ute. ( glemte hele vinduet, så de dåna alle tre..
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg googlet dette om dagen, og man skal ikke klippe OVER 3. ledd. Dvs at jeg har klippet rett over 4. ledd. Venter i spenning på om det kommet noe.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéJeg har mine over ovn og de er så fine! De får et eggeglass med vann hver mandag og utenom det så lar jeg dem være i fred. Den ene mister blomstene nå, jeg skal altså bare la stilken tørke inn, klippe ned og vente?
![]() |
#17 |
Tilpasser tittel
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéMadam Mim: HVIS den visner, så ville jeg klippet den ned. Ellers ville jeg bare klippet ved tredje leddet, eller over.. Jeg synes tredje ledd er det laveste man kan klippe. Noen ganger starter prosessen allerede ved at jeg bare klipper en liten bit av tuppen.
![]() |
#18 |
guru advisor
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéNå har jeg bare tre, men den eldste har jeg hatt siden høsten 2000. Og den spirer for øyeblikket finere enn noen sinne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Live and let live
|
![]() Sv: Et spørsmål om orkidéDet sto på informasjonspinnen som sto nedi den nye jeg fikk at jeg skulle klippe over tredje leddet.
![]() |
#20 |
Har bakt søte kaker
|
Det har jeg googlet meg frem til også. Jeg klippet så høyt opp jeg kunne uten å gå over 3. ledd.
![]() |
|
|