|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bakterier i "Dynegrøt"I dag har jeg lagd god gammeldags dynegrøt til middag. Jeg kokte opp det hele i morges, satte kasserollen inn i stekeovnen på 50 grader, og tok den ut og kokte den kjapt opp når jeg kom hjem 7 timer senere. Da var grøten ferdig.
![]() |
#2 |
Teller ned
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Næsj, jeg er vokst opp med dynegrøt og det har gått bra med meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Så lenge du koker opp grøten før du serverer den, så er det ingen fare. Men det må koke i noen minutter, slik at alle bakteriene får enveisbillett til bakteriehimmelen. |
![]() |
![]() |
#5 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
![]() ![]() |
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"kremt hva er dynegrøt? *føler seg litt blond nå* |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Dynegrøt er en stor grøtgryte, hvor man koker opp gryn og melk, og så pakker inn kjelen, slik at den langkoker på egen varme. Da kan man koke opp grøten om morgenen. Slå av plata, og pakke inn grøtkjelen. Når man kommer hjem fra jobb er grøten ferdig. Bare å koke opp og servere. |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Ei dyne, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"
Nå heter det jo dynegrøt da. |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Forøvrig har jeg lurt på det samme som HI mange ganger. Vi hadde en hel del om mathygiene i studietiden og dynegrøt strider mot alt jeg har lært om det. Likevel lager jeg det. Jeg kan ikke tenke meg det hjelper nevneerdig å koke den opp før servering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bare sær
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Jeg setter den i kald ovn. Har gjort det sånn i 25 år nå, og ingen er blitt syke enda.
![]() |
#13 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"I stedet for å pakke kasserollen inn i en dyne, så bruker jeg altså stekeovnen på 50 grader, det blir samme resultat av det. Vi har spist slik grøt mange ganger, aldri blitt dårlig, men begynte å lure litt på dette i dag, men da kan jeg ta det helt med ro da. Godt å høre.
![]() |
#14 |
Passiv
|
I en mikrobiologi-time ble dette med å varme opp igjen mat tatt opp, og foreleseren vår, som forøvrig er leder for laben på sykehuset, kunne fortelle, at det var helt ufarlig hvis man sørget for å KOKE det i noen minutter. Ble det bare varmet opp til spisetemp kunne man være i trøbbel. |
![]() |
![]() |
#15 |
Står på egne ben
Jeg putter den bare kjelen med lokket på inn i kald ovn. Da er den ferdig etter bare 2-3 timer så den kan kokes opp igjen. Da har jeg kokt opp vann og ris som det står på pakningen først, og så kokt opp med melk og rett i ovnen. Koker opp før jeg serverer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Jeg setter på ovnen samtidig som jeg koker opp grøten på ei plate. Straks den koker slår jeg av alt og setter gryta i ovnen. Da er den ferdig etter en time, uten at jeg trenger å passe på den. Og temperaturen er vesentlig høyere enn 50 grader når jeg tar den ut av ovnen.
![]() |
#17 |
Står på egne ben
Hvor mange grader har du satt ovnen på da før du setter inn grøten og slår av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bakterier i "Dynegrøt"Jeg laget dynegrøt i stekeovnen på lørdag, men med høyere temp enn 50 grader. Jeg setter den inn på litt over 100, og da trenger den to timer på å bli ferdig. Jeg har for øvrig ikke kokt den opp igjen før servering en gang (for den er rykende varm når jeg bruker så høy temp), men det burde jeg sikkert...
![]() |
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Tja. Noen bakterier må koke temmelig lenge for å dø. og ved temmelig høyere temperaturer enn kokepunktet. Noen bakterier overlever jo som sporer opp til flere hundre grader? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|