Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakterier i "Dynegrøt"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 19:29   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Bakterier i "Dynegrøt"

I dag har jeg lagd god gammeldags dynegrøt til middag. Jeg kokte opp det hele i morges, satte kasserollen inn i stekeovnen på 50 grader, og tok den ut og kokte den kjapt opp når jeg kom hjem 7 timer senere. Da var grøten ferdig.
SÅ begynte jeg å tenke på dette med bakterier i ris som har stått lenge lunken på benken, og lurer på om ikke dette også vil gjelde for denne tilberedningsmetoden? Eller gjelder det bare vanlig kokt middagsris? Noen som vet? Eller som vil synse litt?

Gammel 26-01-09, 19:32   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakterier i "Dynegrøt"

Næsj, jeg er vokst opp med dynegrøt og det har gått bra med meg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:33   #3
Left
Passiv

Standard

Så lenge du koker opp grøten før du serverer den, så er det ingen fare. Men det må koke i noen minutter, slik at alle bakteriene får enveisbillett til bakteriehimmelen.

Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:38   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Dynegrøt?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:39   #5
Merete
Superaktiv

Merete sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vikersund
Merete er litt kulMerete er litt kul
Standard

kremt hva er dynegrøt? *føler seg litt blond nå*

Merete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:40   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi koker den jo alltid en stund før den serveres, uansett.

Gammel 26-01-09, 19:42   #7
Left
Passiv

Standard

Dynegrøt er en stor grøtgryte, hvor man koker opp gryn og melk, og så pakker inn kjelen, slik at den langkoker på egen varme. Da kan man koke opp grøten om morgenen. Slå av plata, og pakke inn grøtkjelen. Når man kommer hjem fra jobb er grøten ferdig. Bare å koke opp og servere.

Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:44   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakk den inn i hva?

Gammel 26-01-09, 19:46   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ei dyne, for eksempel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:46   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Pakk den inn i hva?

Nå heter det jo dynegrøt da.
Mamma har laget dynegrøt, ved å pakke kjelen inn i et ullteppe, og så dyne rundt etterpå.
Jeg er litt skeptisk til å ha stekovn på mens jeg selv ikke er hjemme, så jeg hadde nok skippet stekovnsvarianten.

Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:48   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig har jeg lurt på det samme som HI mange ganger. Vi hadde en hel del om mathygiene i studietiden og dynegrøt strider mot alt jeg har lært om det. Likevel lager jeg det. Jeg kan ikke tenke meg det hjelper nevneerdig å koke den opp før servering. Men det er kanskje ikke så stor bakterieutvikling siden grøten er nokså varm mens den trekker/ sveller? 50 grader synes jeg dog høres litt på kanten ut.

Gammel 26-01-09, 19:48   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter den i kald ovn. Har gjort det sånn i 25 år nå, og ingen er blitt syke enda.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:49   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

I stedet for å pakke kasserollen inn i en dyne, så bruker jeg altså stekeovnen på 50 grader, det blir samme resultat av det. Vi har spist slik grøt mange ganger, aldri blitt dårlig, men begynte å lure litt på dette i dag, men da kan jeg ta det helt med ro da. Godt å høre.

Det er en utrolig kjekk måte å lage risengrynsgrøt på. Jeg fordrar virkelig ikke slike hurtiggrøter på risengryn, syns konsistensen blir så rar. Men når man har det travelt er det ikke tid til å koke grøt i over en time. Da er det kjekt å bruke 10 minutt på morgenen til å forberede, så er maten ferdig på 5-10 minutt når du kommer hjem. :dagens reklame for dynegrøt:

Gammel 26-01-09, 19:53   #14
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forøvrig har jeg lurt på det samme som HI mange ganger. Vi hadde en hel del om mathygiene i studietiden og dynegrøt strider mot alt jeg har lært om det. Likevel lager jeg det. Jeg kan ikke tenke meg det hjelper nevneerdig å koke den opp før servering. Men det er kanskje ikke så stor bakterieutvikling siden grøten er nokså varm mens den trekker/ sveller? 50 grader synes jeg dog høres litt på kanten ut.

I en mikrobiologi-time ble dette med å varme opp igjen mat tatt opp, og foreleseren vår, som forøvrig er leder for laben på sykehuset, kunne fortelle, at det var helt ufarlig hvis man sørget for å KOKE det i noen minutter. Ble det bare varmet opp til spisetemp kunne man være i trøbbel.

Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:53   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nå heter det jo dynegrøt da.
Mamma har laget dynegrøt, ved å pakke kjelen inn i et ullteppe, og så dyne rundt etterpå.
Jeg er litt skeptisk til å ha stekovn på mens jeg selv ikke er hjemme, så jeg hadde nok skippet stekovnsvarianten.

Jeg putter den bare kjelen med lokket på inn i kald ovn. Da er den ferdig etter bare 2-3 timer så den kan kokes opp igjen. Da har jeg kokt opp vann og ris som det står på pakningen først, og så kokt opp med melk og rett i ovnen. Koker opp før jeg serverer.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:56   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg setter på ovnen samtidig som jeg koker opp grøten på ei plate. Straks den koker slår jeg av alt og setter gryta i ovnen. Da er den ferdig etter en time, uten at jeg trenger å passe på den. Og temperaturen er vesentlig høyere enn 50 grader når jeg tar den ut av ovnen.

Gammel 26-01-09, 19:59   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg setter på ovnen samtidig som jeg koker opp grøten på ei plate. Straks den koker slår jeg av alt og setter gryta i ovnen. Da er den ferdig etter en time, uten at jeg trenger å passe på den. Og temperaturen er vesentlig høyere enn 50 grader når jeg tar den ut av ovnen.

Hvor mange grader har du satt ovnen på da før du setter inn grøten og slår av?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 20:01   #18
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg slår den på fullt. Den rekker ikke å varme seg helt opp likevel.

Gammel 26-01-09, 20:03   #19
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg laget dynegrøt i stekeovnen på lørdag, men med høyere temp enn 50 grader. Jeg setter den inn på litt over 100, og da trenger den to timer på å bli ferdig. Jeg har for øvrig ikke kokt den opp igjen før servering en gang (for den er rykende varm når jeg bruker så høy temp), men det burde jeg sikkert...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 21:15   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

I en mikrobiologi-time ble dette med å varme opp igjen mat tatt opp, og foreleseren vår, som forøvrig er leder for laben på sykehuset, kunne fortelle, at det var helt ufarlig hvis man sørget for å KOKE det i noen minutter. Ble det bare varmet opp til spisetemp kunne man være i trøbbel.

Tja. Noen bakterier må koke temmelig lenge for å dø. og ved temmelig høyere temperaturer enn kokepunktet. Noen bakterier overlever jo som sporer opp til flere hundre grader?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.