Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vet alle hvem Pollyanna er?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 11:42   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Vet alle hvem Pollyanna er?

Jeg leser ei amerikansk bok om genetisk veiledning, og der står det beskrevet en del situasjoner hvor folk tenker "Pollyanna-ish". Jeg synes jo det er en ganske god beskrivelse, men er det sånn at alle vet hvem Pollyanna er?

Gammel 28-01-09, 11:44   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet alle hvem Pollyanna er?

Ja, selvfølgelig. Eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:44   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir kanskje litt som å referere til Kardemomme by i Norge?

Gammel 28-01-09, 11:44   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er flere her på FP som vet hvem Pollyanna er enn ellers i befolkningen. Om det er fordi vi er så hyggelige og positive eller om det er fordi vi er så eldgamle er forbudt å diskutere.

Gammel 28-01-09, 11:45   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Eller, rettere sagt, etter å ha vært her inne, så har jeg begynt å skjønne hva som ligger i begrepet. Men jeg kjenner ikke til boka eller romanfiguren. Og det er egentlig litt rart, for jeg leste MASSE i barne- og ungdomsårene.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:49   #6
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg trodde alle visste det fortsatt. :ikke eldgammel:

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:49   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma leste Pollyanna for meg da jeg var liten og hadde knekt foten, hun syntes jeg sutret for mye.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:50   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror det er flere her på FP som vet hvem Pollyanna er enn ellers i befolkningen. Om det er fordi vi er så hyggelige og positive eller om det er fordi vi er så eldgamle er forbudt å diskutere.

Tydeligvis fordi vi er hyggelige og positive. :datapunkt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:51   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste ei bok da jeg gikk på barneskolen, hadde helt glemt den ut før denne tråden. Husker nesten ingenting fra den, erindrer bare noe om musefletter.

Gammel 28-01-09, 11:51   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det blir kanskje litt som å referere til Kardemomme by i Norge?

Ja, jeg tror det. Skikkelsen og tankegangen er veldig velkjent i USA, og det er helt vanlig å bruke navnet som betegnelse på "over-optimistiske" personer. (Det står til og med i engelsk-/norsk-ordboken min.) Jeg har ellers aldri lest noen av bøkene; jeg har fått med meg hva uttrykket betyr ved å ha sett det i utstrakt bruk i amerikansk engelsk.

Gammel 28-01-09, 11:53   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Polyanna ja? Er ikke hun med oss her på fp da? :ikke så belest:

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:55   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er Polyanna med en l. Pollyanna med to l'er er en figur fra bøker. Litt sånn fredrikstading. "Det årner sæ!"

Gammel 28-01-09, 11:56   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har etter hvert lært at det er mye jeg må være forsiktig med å henvise til hvis jeg vil bli forstått.

Være-glad-leken har jeg sluttet med. Jeg prøvde meg med "og forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges" her om dagen, det gikk ikke det heller.

Men høydepunktet var den gangen en fyr jeg såvidt hadde truffet var blitt veldig forelsket i meg, og litt vel intens, han unnskyldte seg og jeg sa det var greit så lenge han ikke kokte kaninen min. Han skjønte ikke hva jeg mente.

"Bare en liten after-dinner mint" var tydeligvis heller ikke noe alle skjønte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:58   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ikke slutte med sånt, allium. Det gjør da ikke noe at ikke alle skjønner det - og tenk så kult det er de gangene noen faktisk gjør det!

Gammel 28-01-09, 11:58   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men høydepunktet var den gangen en fyr jeg såvidt hadde truffet var blitt veldig forelsket i meg, og litt vel intens, han unnskyldte seg og jeg sa det var greit så lenge han ikke kokte kaninen min. Han skjønte ikke hva jeg mente.

Det er perler for svin per definisjon heretter!

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:00   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet iallefall veldig godt hvem Pollyanna er og blir nesten vemodig når jeg tenker på den påsken mamma ga meg Pollyanna-bøkene for at jeg ikke skulle kjede meg. Sammen med to Nancy Drew-bøker.

Jeg tror også uttrykket brukes over there som kardemommeloven brukes i Norge, og at det er vanlig både i dagligtale og ellers.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:00   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pollyanna har jeg forøvrig aldri hørt om. Jeg leser ikke bøker med henvisning til så avanserte greier jeg. Eller så skjønner jeg ikke det jeg leser - er ikke godt å si egentlig.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:02   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg prøvde meg med "og forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges" her om dagen, det gikk ikke det heller.

Jo! Jeg var jo superhappy resten av dagen fordi jeg hadde lært noe nytt og kult!

Gammel 28-01-09, 12:05   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har etter hvert lært at det er mye jeg må være forsiktig med å henvise til hvis jeg vil bli forstått.

Være-glad-leken har jeg sluttet med. Jeg prøvde meg med "og forøvrig mener jeg Kartago bør ødelegges" her om dagen, det gikk ikke det heller.

"Bare en liten after-dinner mint" var tydeligvis heller ikke noe alle skjønte.

Enig med Skilpadda, det er jo gjennom slike kommentarer at man finner de besteste kjærestene og vennene!

Gammel 28-01-09, 12:07   #20
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Jeg mener å huske at jeg mislikte Pollyanna meget sterkt da jeg leste en eller to bøker en gang.

Emneord
gladkristne barnebøker, perler for svin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.