|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Er althorn stemt i ess?Ja, det lurer jeg på. Jeg skal nemlig øve litt med besetningen klarinett, kornett og althorn. Jatta.
![]() |
#4 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Musikkhøgskolens bibliotek har noter til utlån til de merkeligste besetninger. Hva skal dere spille?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
frakoblet
|
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Takk for tips, Dragen. De skal bare spille en julesang, ikke verre.
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?
Tre kryss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
frakoblet
|
Akkurat. Jeg lurte litt på den, skjønner du. Læreren hadde skrevet fem kryss på hans noter. Stakkars liten, han er bare ni. Tre holder i massevis!
![]() |
#9 |
frakoblet
|
Tenk at du har greie på dette også. Læreren skal spille piano til, og jeg mener hun sa den gikk i C-dur.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Stakkars. Nei, tre kryss er virkelig mer enn nok. (Har spilt altsaxofon og er vant til å spille i A-dur.
Ja, det er utrolig hva et hovedfag i musikk kan brukes til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
frakoblet
|
Hovedfag i musikk, ja. Forklarer endel.
![]() |
#13 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Ikke mye til hjelp- jeg ville bare si at jeg syntes det var en dum toneart det lå i, dersom det er små barn som skal spille dette. Korpsmusikere er oftest mere glade i b-tonearter.... Det vil sannsynligvis være lettere å transponere pianostemmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
frakoblet
|
Åh. Kanskje han ikke klarer å treffe tonene, da? Meningen er at de skal spille unisont, og grunnen til at det går i akkurat den tonearten er fordi utgangspunktet er pianonotene.
![]() |
#15 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Jeg skjønte det, men når det er læreren som skal spille piano, så er det nok enklere for han/henne å transponere sin stemme ned en hel tone, enn å få barna til å spille c-dur natura
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Dessuten så kommer det jo selvfølgelig også an på hvilken sang det er de skal spille. Det er jo ikke alle julesangene som har så stort register...-så kanskje blir det ikke noe problemer med hornets register ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
frakoblet
|
Jeg kan nok være enig. Dette er ikke min greie i det hele tatt, jeg ble forespurt av læreren om å hjelpe til med å øve med blåsere til juleavslutningen, fordi enern har fortalt at jeg øvde sammen med henne hjemme.
![]() |
#18 |
frakoblet
|
Det er den til Bjørn Eidsvåg - Tenn Lys. Hvis jeg ikke husker feil, så er det ikke mange tonene den spenner mellom.
![]() |
#19 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Er althorn stemt i ess?Tipper du klarer å få det fint, jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|