Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 11:54   #1
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnevernet

borte

Sist redigert av Nora H : 16-08-11 kl 02:25.
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:59   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

i de fleste tilfeller er foreldrene velmenende mennesker som har kommet litt skakt ut. Skal man da rive fra dem barna? Vil ikke det bare skape enda større problemer både for foreldre og barn?

Jeg tror overhodet ikke at i de tilfellene BV går fysisk inn og henter barna på denne måten, at det dreier seg om velmenene foreldre som er kommet litt skakt ut altså. BV går som regel ikke inn og fysisk henter barna uten at det foreligger sterke grunner til det.

Men det er jo tragisk at ungene skal oppleve å bli hentet på den måten. Allikevel kan det være mindre traumatisk enn det å fortsatt bo hos foreldrene, på sikt. Barn har en ufattelig lojalitet overfor foreldrene sine, omtrent samme hva de gjør. Selv et barn som blir mishandlet på det groveste, vil som regel elske foreldrene og nekte å flytte fra dem.

Gammel 28-01-09, 11:59   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror overhodet ikke at i de tilfellene BV går fysisk inn og henter barna på denne måten, at det dreier seg om velmenene foreldre som er kommet litt skakt ut altså. BV går som regel ikke inn og fysisk henter barna uten at det foreligger sterke grunner til det.

Men det er jo tragisk at ungene skal oppleve å bli hentet på den måten. Allikevel kan det være mindre traumatisk enn det å fortsatt bo hos foreldrene, på sikt.

Det som Iset sa ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:00   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og om det hadde vært velmenende foreldre så hadde de vel støttet opp om BV, og forklart ungen hva som skulle skje slik at denne ikke fikk sjokk?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:04   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnevernet setter igang mange tiltak før det er snakk om å hente barn ut med vold. At det dreier seg om "velmenende foreldre som er kommet litt skakt ut" er ikke problemet her i landet. Her står foreldreretten alt for sterkt, voksne mennesker med ansvar for små barn får lov til å ødelegge dem mens årene går før man får hjulpet dem. Og så har man den idiotgjengen til Ole Texmo som mener at foreldre eier barna sine og kan gjøre hva pokker de vil uten at barna skal få hjelp.

Gammel 28-01-09, 12:05   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke se på videoen, men er det i Norge?

Sist redigert av Dixie Diner : 28-01-09 kl 12:14.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:08   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Iset og Esme og syns det er trist at dette klippet ligger her på FP. Jeg ser ingenting positivt i å spre slike linker på nettet, og syns for de involverte barnas skyld at man kan holde seg for god til å bidra til at de blir vist i en så sårbar situasjon.

I de fleste tilfeller der barnevernet tar barn ut av hjemmet i Norge så er det gode grunner til det, og barnevernets største overgrep blir begått mot alle de barna som bor i årevis hos foreldre som gir dem dårlig omsorg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:09   #8
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det annemede, Iset, Esme og Kasia sa, ja. I mine øyne er det foreldrene som svikter i slike situasjoner, som ikke klarer å hjelpe barna sine til å håndtere det som skjer. Dessuten synes jeg faktisk det verste overgrepet her er å publisere slike videoer av barn i veldig sårbare situasjoner - og det er det vel kanskje også foreldrene som har gjort? Jeg tror ikke det er gjort med fokus på barnas behov, akkurat ...

(Edit: Har forresten heller ikke sett på denne videoen, men har kommet over flere slike tidligere. Synes det er trist og vondt å se at slikt ligger ute på nett, og er enig i at det er trist at dette klippet er lagt ut på FP.)

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:10   #9
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Velmenende foreldre legger vel ikke ut slike bilder av barna sine på nettet? Jeg syns heller ingenting om at de spres videre slik at barna blir enda mer eksponert. Forøvrig er jeg enig med Iset og Esme.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:11   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Det annemede sa. I mine øyne er det foreldrene som svikter i slike situasjoner, som ikke klarer å hjelpe barna sine til å håndtere det som skjer. Dessuten synes jeg faktisk det verste overgrepet her er å publisere slike videoer av barn i veldig sårbare situasjoner - og det er det vel kanskje også foreldrene som har gjort? Jeg tror ikke det er gjort med fokus på barnas behov, akkurat ...

Gammel 28-01-09, 12:13   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klippet i hovedinnlegget bør fjernes etter mitt syn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:15   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnevernet

Helt enig med Iset, Esme og Kasia.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:15   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette klippet fra Norge eller USA? Jeg vil ikke se det og synes det er ille nok at noen filmer dette.

Jeg er i utgangspunktet enig med flertallet her og føler ofte at barnevernet gjør for lite. Men i en konkret sak jeg kjenner godt, synes jeg de hentet barnet uten grunn (uten tiltak først) og det har gjort meg ambivalent til barnevernet her i byen.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:20   #14
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil heller ikke se klippet, og ser også gjerne at det blir fjernet. Kan ikke helt skjønne at noen har interesse av å se slike skjebner - langt mindre filme dem og legge dem ut på youtube.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:23   #15
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan heller ikke se at en slik måte å utlevere sine egne barn for å svartmale bv er noe annet enn et overgrep mot barna. Har ikke sett klippet, og synes det skulle fjernes.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:25   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags mennesker er det som filmer dette og legger det ut på YouTube? Dette er et vedtak fattet i Fylkesnemda, det blir rolig orientert om osv. Barnevernet tar ikke barn fra foreldrene uten at det ligger særs gode grunner bak, men det har jo selvfølgelig ikke de mulighet til å legge ut på YouTube...

Gammel 28-01-09, 12:27   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er det som er så tragisk, barnevernet kan ikke gå ut og forsvare seg pga. taushetsplikten, så vi får jo alltid kun servert saken fra EN side. Mange som ikke tenker over dette.

Gammel 28-01-09, 12:29   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Enig med resten.
Har tett kontakt med et annet organ som har forklart meg ganske grundig saksveien i BV, og har fått inntrykk at de prøver de aller fleste tiltak før de fjerner barna fra foreldrene. Heldigvis!

Gammel 28-01-09, 12:29   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med alle de andre. Har ingen ønsker om å se denne videoen og syns det bør fjernes.

Selvsagt vil barn protestere på at de blir fjernet fra foreldre, barn er utrolig lojale uansett.

Gammel 28-01-09, 12:30   #20
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Hva med å heller hjelpe foreldre og barn allerede der de er istedet for å ta barna ut av hjemmene sine og plassere dem i fosterhjem? (...)

Jeg tror at barnevernet setter i verk mange tiltak før de går til det drastiske skrittet det er å frata foreldrene barna sine. Og jeg tror nok dessverre i de fleste tilfeller der barn er skadelidende, griper kanskje barnevernet heller for sent inn enn for tidlig. Barn vil vel nesten uansett være lojale mot sine foreldre, og vil vel alltid protestere på å bli skilt fra dem - uansett grunn.

(fint du fjernet klippet)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.