|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fartsfantom
|
![]() Stemmerett til 16-åringer?
Er du enig med kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa og hennes forslag om at 16-åringer bør få stemmerett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Stemmerett til 16-åringer?Personlig syns jeg det virker litt for tidlig å kunne stemme allerede som 16åring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmerett til 16-åringer?De ønsker å øke alder til 20 for å kunne kjøpe røyk men senke alder til 16 for å være med å bestemme hvem som skal styre landet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Stemmerett til 16-åringer?Da Frps ungdomspolitiker argumenterte på en skole her i fjor eller når det var, gikk det i billigere røyk og billigere alkohol. Ganske mange av ungdommen var i fyr og flamme. Senke stemmerettsalderen? Nei takk. For hver oppegående ungdom som tar reflekterte valg ut fra et samfunnsengasjement, så er jeg sikker på at det er 10 som ikke gjør det. Dette gjelder sikkert til en viss grad voksne også, iallfall 25%, men det blir verre å begynne å frata folk stemmeretten.
![]() |
#5 |
Audacious
|
![]() Sv: Stemmerett til 16-åringer?16-åringer kan betale skatt og bli satt i fengsel. De kan altså dømmes etter lover de ikke kan være med å påvirke, og de kan måtte skatte uten å få være med å bestemme hvordan skattepengene skal brukes. Begge deler er brudd på ganske grunnleggende demokratiske spilleregler. Jeg synes det er større grunn til at en 16-åring skal være med og påvirke hvordan samfunnet skal utvikles, enn at en 80-åring skal gjøre det.
![]() |
#6 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Stemmerett til 16-åringer?Det er jo dessverre en del som ikke bruker den heller, så kanskje en trussel om at de ikke får lov til å stemme får dem tilbake til urnene? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|