Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengsel for barn og ungdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 15:00   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Fengsel for barn og ungdom

I løpet av inneværende år skal vi få et fengsel for barn og unge i Bergen. Dette blir et av to slike fenglser som skal dekke alle regioner. Hva synes dere, er dette et godt tilbud?

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:03   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengsel for barn og ungdom

Et fengsel for barn og unge? Forklar nærmere.

Gammel 01-02-09, 15:12   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Fengsel for barn og unge som skal ta i mot de såkalte verstingene av disse. Det kan være voldsutøvelse, narkotikaomsetning, innbrudd, voldtekt og andre lovbrudd av varierende alvorlighetsgrad. Pr i dag er det slik at disse ungdommene noen ganger kommer i fengsel med voksne andre ganger blir de plassert på §4-24 på diverse institusjoner.

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:13   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Alder?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:14   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man snakker om fra 16?

I så fall er jeg i utgangspunktet for at de yngste lovbryterne skjermes fra de eldre og mer hardbarka kriminelle.

Gammel 01-02-09, 15:17   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Vil anta at det blir 15-18 år. Kan ikke finne noe konkret i farten desverre.

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:19   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så sant opplegget er bra, ettervernet er bra, ungene har mulighet for utdannelse, psykolog i utstrakt grad osv osv, så kan dette være en fin greie. At de stues inn i fengsler med eldre folk, dop og drit, er ikke så bra.

Gammel 01-02-09, 15:19   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet faktisk ikke hva jeg mener om dette.
Jeg synes barn som begår voldtekt skal ha en annen reaksjon enn strengt blikk og fosterhjem. Og jeg synes ikke unger skal i fengsel på Ullersmo.

Men, jeg er jo mamma også. Jeg vet jammen ikke jeg.

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:24   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg synes det er både og. Det er problematisk at barn får store innskrenkelser i sin bevegelsesfrihet over tid. Traumet er stort også dersom denne innskrenkelsen er for en måned eller to. De langvarige effektene er jeg meget skeptisk til. Det at barn sitter i fengsel sammen med voksne er problematisk og jeg kan garantere at de som gjør det allerede kunne de fleste triksene før de kom dit. Det skal veldig mye til før man setter et barn eller en ungdom i fengsel.

Synes det er bekymringsverdig dersom bevilgningene til driften blir slik den ellers er i dagens barnvern. Videre er det et annet aspekt og det er ettervernet, blir det så mye bedre enn det er i barnevernet? Får de brått mange penger til overs i statsbudsjettet for å drifte disse to fengslene og til å drive ettervern?

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:27   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er jo her det er enorme muligheter for rehabilitering. Jeg er ikke for å stue inn ungdom i en celle 23 timer i døgnet. Opplegget må da være lagt opp annerledes enn ved et vanlig fengsel? Frihetsberøvelse må ikke være en dårlig ting for disse ungdommene, det kan være rammer som gjør at de tvinges inn i en annen tankegang. Som sagt, jeg aner ikke noe om disse fengslene, men ut fra slik som jeg tenker så kan det være veldig positivt om de bare får midler og bemanning nok, samt tenker litt utenfor boksen.

Gammel 01-02-09, 15:31   #11
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er litt delt kjenner jeg. Veldig bra at de skjermes fra de hardbarka kriminelle, men på den andre siden kan det bli ganske katastrofalt om dette blir et kontaktsenter for unge kriminelle.
Flott om det er snakk om tilrettelagt behandling, utdanning, terapi eller andre tilbud som er myntet på å styre ungdommene bort fra det kriminelle liv.
Om det er en plass hvor de kun fjernes fra samfunnet som en straff, er jeg sterkt imot.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:35   #12
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser helt klart fordelen av barne-og ungdomsfengsel, dersom fengsel er eneste utvei. Så unge mennesker har ingenting å gjøre sammen med hardbarka kriminelle.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 16:06   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er alterntaivet til ungdomsfengsel? Hvis svaret er vanlig fengsel, er jeg definitivt for.

En del av "verstingene" skjønner virkelig ikke forskjell på rett og galt, og på en eller annen måte må de skjønne hvor skapet står. Gjerne kombinert med et tilbud som gjør at de ikke føler for gjentagelse når de slipper ut. Både fordi de har lært hva de egentlig skal gjøre og at opplevelsen i seg selv ikke fristet til gjentagelse.

Du er ansvarlig for dine egne handlinger fra du er 14-16.

Gammel 01-02-09, 16:16   #14
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i allefall bra at de yngste "verstingene" kan få et annet tilbud enn å sitte inne med de som er både voksne og "verstinger".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 17:33   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Alternativene pr i dag er institusjonsplassering eller fengsel. Det er mange som får bli i barnevernstiltak slik at man har en større mulighet til rehabilitering.

Dette er ment å være et nytt Bastøy men med bedre fasiliteter og ikke minst med et bedre tilbud.

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 17:38   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man lager et annet tilbud til 14-17 åringer enn det de over 18 tilbys, så høres det ut som noe som kan utvikles til noe positivt. Både for samfunnet som beskyttes mot verstingene og for verstingene som kanskje ennå ikke er blitt hardbarka og inngrodde nok til å kunne rehabiliteres og starte på nytt. Jeg har mye større tro på at de kan få en god fremtid med et tilbud tilpasset dem enn i vanlige fengsler.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 17:46   #17
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så sant det vert bevilga midlar til at det vert gjort ein skikkelig jobb med desse ungdomane, er eg veldig positivt. Ungdomar har ikkje noko i vanleg fengsel å gjere, men heller ikkje i "vanlege" bv-institusjonar, der ikkje kriminelle ungdomar har heimen sin, og skal leve så normalt som mulig.

Gammel 01-02-09, 17:56   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg merker at jeg klarer ikke helt å ta noe klart standpunkt til dette.

Ser jo helt klart fordelen med at de yngste kriminelle ikke havner i fengsel med de mere hardbarka og gjengangerne.

Men hvilket tilbud vil egentlig dette "ungdomsfengselet" gi?

Når man ser hvor elendige de er med å gi et tilbud til de som slipper ut av fengsel i dag, er jeg redd det vil bli noe av det samme her.

Å bli sluppet ut med en søpplesekk med klær og noen få kroner i lommeboka vil jeg tro er enda mere katastorfalt for de yngste.

Gammel 01-02-09, 18:56   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Så sant det vert bevilga midlar til at det vert gjort ein skikkelig jobb med desse ungdomane, er eg veldig positivt. Ungdomar har ikkje noko i vanleg fengsel å gjere, men heller ikkje i "vanlege" bv-institusjonar, der ikkje kriminelle ungdomar har heimen sin, og skal leve så normalt som mulig.

Pr i dag er det lukkede institusjoner som tar i mot denne gruppen med ungdommer. Uten at jeg mener at det nødvendigvis er det riktige. Tror du det er mulig at de faktisk vil bevilge midler tilbehandling når det er såvidt de har midler til driften av de ulike instisusjonene rundt om i landet?

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:10   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette nytt da? Jeg har vokst opp rett over veien for et fengsel for ungdom - i Bergen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.