|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Fengsel for barn og ungdomI løpet av inneværende år skal vi få et fengsel for barn og unge i Bergen. Dette blir et av to slike fenglser som skal dekke alle regioner. Hva synes dere, er dette et godt tilbud? |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomFengsel for barn og unge som skal ta i mot de såkalte verstingene av disse. Det kan være voldsutøvelse, narkotikaomsetning, innbrudd, voldtekt og andre lovbrudd av varierende alvorlighetsgrad. Pr i dag er det slik at disse ungdommene noen ganger kommer i fengsel med voksne andre ganger blir de plassert på §4-24 på diverse institusjoner. |
![]() |
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomAlder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomMan snakker om fra 16?
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomVil anta at det blir 15-18 år. Kan ikke finne noe konkret i farten desverre. |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomSå sant opplegget er bra, ettervernet er bra, ungene har mulighet for utdannelse, psykolog i utstrakt grad osv osv, så kan dette være en fin greie. At de stues inn i fengsler med eldre folk, dop og drit, er ikke så bra.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomJeg vet faktisk ikke hva jeg mener om dette. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomJeg synes det er både og. Det er problematisk at barn får store innskrenkelser i sin bevegelsesfrihet over tid. Traumet er stort også dersom denne innskrenkelsen er for en måned eller to. De langvarige effektene er jeg meget skeptisk til. Det at barn sitter i fengsel sammen med voksne er problematisk og jeg kan garantere at de som gjør det allerede kunne de fleste triksene før de kom dit. Det skal veldig mye til før man setter et barn eller en ungdom i fengsel. |
![]() |
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomDet er jo her det er enorme muligheter for rehabilitering. Jeg er ikke for å stue inn ungdom i en celle 23 timer i døgnet. Opplegget må da være lagt opp annerledes enn ved et vanlig fengsel? Frihetsberøvelse må ikke være en dårlig ting for disse ungdommene, det kan være rammer som gjør at de tvinges inn i en annen tankegang. Som sagt, jeg aner ikke noe om disse fengslene, men ut fra slik som jeg tenker så kan det være veldig positivt om de bare får midler og bemanning nok, samt tenker litt utenfor boksen.
![]() |
#11 |
Fjott
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomJeg er litt delt kjenner jeg. Veldig bra at de skjermes fra de hardbarka kriminelle, men på den andre siden kan det bli ganske katastrofalt om dette blir et kontaktsenter for unge kriminelle.
![]() |
#12 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomJeg ser helt klart fordelen av barne-og ungdomsfengsel, dersom fengsel er eneste utvei. Så unge mennesker har ingenting å gjøre sammen med hardbarka kriminelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomHva er alterntaivet til ungdomsfengsel? Hvis svaret er vanlig fengsel, er jeg definitivt for.
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomDet er i allefall bra at de yngste "verstingene" kan få et annet tilbud enn å sitte inne med de som er både voksne og "verstinger". |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomAlternativene pr i dag er institusjonsplassering eller fengsel. Det er mange som får bli i barnevernstiltak slik at man har en større mulighet til rehabilitering. |
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomHvis man lager et annet tilbud til 14-17 åringer enn det de over 18 tilbys, så høres det ut som noe som kan utvikles til noe positivt. Både for samfunnet som beskyttes mot verstingene og for verstingene som kanskje ennå ikke er blitt hardbarka og inngrodde nok til å kunne rehabiliteres og starte på nytt. Jeg har mye større tro på at de kan få en god fremtid med et tilbud tilpasset dem enn i vanlige fengsler.
![]() |
#17 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomSå sant det vert bevilga midlar til at det vert gjort ein skikkelig jobb med desse ungdomane, er eg veldig positivt. Ungdomar har ikkje noko i vanleg fengsel å gjere, men heller ikkje i "vanlege" bv-institusjonar, der ikkje kriminelle ungdomar har heimen sin, og skal leve så normalt som mulig.
![]() |
#18 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomJeg merker at jeg klarer ikke helt å ta noe klart standpunkt til dette.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdom
Pr i dag er det lukkede institusjoner som tar i mot denne gruppen med ungdommer. Uten at jeg mener at det nødvendigvis er det riktige. Tror du det er mulig at de faktisk vil bevilge midler tilbehandling når det er såvidt de har midler til driften av de ulike instisusjonene rundt om i landet? |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Fengsel for barn og ungdomEr dette nytt da? Jeg har vokst opp rett over veien for et fengsel for ungdom - i Bergen.
![]() |
|
|