|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mailhttp://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=546764 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailAner ikke. Nå har jeg mobil med tvillingabonnement så det kan kanskje være noe for folk som vil ha privatdelen av mobilen sin i fred. Jeg bruker ikke jobbmobilabonnementet, så der må de gjerne lese meldinger som ikke fins om de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ustabil
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailTja, i min tidligere jobb hvor jeg var leder for en del andre skulle jeg et par ganger ønsket at jeg hadde denne muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailSåvidt jeg forstod, så er Datatilsynet fornøyd, fordi dette egentlig bare er å stadfeste det de har anbefalt hele tiden. Og det er at arbeidsgiver skal bare lese ansattes e-post dersom de kan begrunne at det er nødvendig for bedriften eller hvis de har berettiget mistanke til at e-posten har blitt brukt i forbindelse med grove brudd på reglene. Dessuten skal arbeidtaker informeres på forhånd om at e-posten blir lest. Det er fremdeles ikke lov for arbeidsgiveren å lese privat e-post, eller å lese e-post uten begrunnelse eller varsling, så jeg synes ikke dette høres problematisk ut.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailDet er ikke noe problem for meg. Jeg handler ikke i strid med arbeidsgivers interesser hverken i eller utenfor arbeidstiden, så det er ingen grunn til at de skal gå gjennom mailen/meldingene mine. Hvis de likevel skulle gjøre det, så finner de forbausende lite spennende der all den tid jeg bruker privat mailadresse til det som er spennende.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailEt eksempel på at det kan være nødvendig å lese den ansattes e-post er jo hvis den ansatte er syk eller bortreist, og det ligger kundeinformasjon, bestillinger eller møtereferater i vedkommendes e-postboks eller lagret på vedkommendes område på nettverket. Jeg synes det er helt rimelig at arbeidsgiver skal kunne lese dette ved behov, men at de naturligvis skal si fra på forhånd.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailDette skulle jo egentlig bare mangle. Private ting trenger man ikke ta på jobbmobil/pc etc.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailPå min mail har de mye å glede seg til. Not. Uansett må de gjerne lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailDet spiller ingen rolle for meg rent personlig, men jeg kjenner at det gjør opprør i fagforeningsmagen min. Jeg har hatt en sjef som overvåket mailen min og selv om jeg ikke hadde noen ting å skjule, så var det en guffen følelse. Jeg synes nå heller at man burde hente inn en tillatelse i tilfeller der man åpenbart burde få tilgang til å lese en ansatts mail.
![]() |
#11 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mailHvis de leser gmailen min derimot ...
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidgiver lov til å lese dine mail
Det er jo nettopp ikke lov til å "overvåke" mailen. Jeg synes det høres veldig ryddig ut å klargjøre hvor grensene er, også for å si fra om at den typen ting ikke er akseptabelt.
![]() |
#13 |
ctrl+z
|
Eh, ja. *host*
![]() |
#14 |
Populærkulturjunkie
|
Da politianmelder man dem. Det hadde jeg faktisk ikke hatt noen skrupler for. Jeg synes forøvrig at den nye loven virker bra og tror heller at dette vil gjøre ting enklere og mer transparent en dagens situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mailHelt greit for meg. Jeg bruker jobbmailen til jobbrelaterte saker i all hovedsak, så det er helt uproblematisk. Jeg velger å tro at de aller fleste sjefer har skamvettet i behold og ikke misbruker muligheten.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mailJobbmail og jobbmobil kan alle i mitt firma få lese, om de har lyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mailSå lenge de ikke leser privatmailen min så er det samme for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tøff
|
![]() Sv: Fra 1. mars har arbeidsgiver lov til å lese dine mailJeg er så kjedelig at det å gå gjennom min mail eller mine tekstmeldinger, det unner jeg ingen.
![]() |
|
|