|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Hva synes dere om Kjellbjørg Lundes uttalelser? Jeg satt nesten og freste i bilen på vei til jobb (i mitt nye og bedre liv er jeg på jobb kl 8.05 og rekker dermed akkurat nyhetene. Når jeg har fordøyd det litt skjønner jeg ihvertfall hva hun prøver å si. Hva mener dere? Likhetstanken for langt eller smart måte å utjevne sosiale forskjeller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Hvis dette utspillet betyr lengre skoledager og ingen lekser er jeg helt enig. Det er en uting å dra med seg jobb hjem, men jeg velger av og til å gjøre det. Ungene kan ikke velge.
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg synes det er en ganske fornuftig tanke at barna er heller lengre på skolen og så har fri når de kommer hjem.
![]() |
#4 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Ja, jeg er helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig.
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Personlig er jeg veldig uenig i utsagn som at "Skolene overlater for stor del av læringsarbeidet til elevene og foreldre". Jeg merker at jeg får piggene laaangt ut av slike utsagn. Jeg er enig i at man kanskje kan diskutere hvorvidt man skal ha lekser eller ikke, og jeg er helt enig i at lekser forankrer sosiale forskjeller - og jeg er opptatt av alle skal få like sjangser. Men personlig liker jeg leksene fordi jeg opplever at de gir et verdifullt innblikk i skolehverdagen for meg som forelder.
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Skal leksene bort, må skoledagene bli lengre, og/eller skolene må kunne tilby kvalifisert leksehjelp på ettermiddagen. Slik det er i dag, med stappfulle klasser og èn lærer, har man ikke mulighet til å få gått gjennom alt fagstoffet på en forsvarlig måte uten å la elevene jobbe med det på egen hånd (repetere) hjemme. Jeg ser på lekser som en nødvendighet slik skolehverdagen er pr.dags dato. At lekser forsterker de sosiale ulikhetene, er det dessverre ingen tvil om. Sist redigert av rine : 05-02-09 kl 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg tror jeg er enig med Esme, Him og Rine på en gang.
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg har lenge vært for en heldagsskole med matservering og er det nok fremdeles. Og selvsagt ingen lekser.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() |
#11 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg er enig med Sitron, Jeg ønsker meg en leksefri heldagsskole med matservering og rikelig fysisk aktivitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Forvirret
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg er for lengre skoledag med lekser.
![]() |
![]() |
#13 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Jeg er enig med Him. Jeg syns det er greit med lekser, fordi det gir et verdifullt innblikk i hva ungene gjør på skolen. Eventuelt gir det også innblikk i om ungene strever med noe spesielt. Det som kanskje kan diskuteres, er hvor mye lekser ungene skal ha. Det bør ikke være så mye at de bruker "timesvis" på det. Jeg syns forøvrig ikke at leksebyrden til ungene mine er spesielt stor. Mellomsøster i 1. klasse skal lese/leses for hver dag, hvilket vi gjør uansett, og så har hun kanskje et par ark med matte eller norskoppgaver i tillegg, som skal gjøres i løpet av en uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig. Og jeg tror heldagsskolen kommer. Skoledagene er jo allerede vesentlig lengre enn de var da SFO-ordningen trådte i kraft på tidlig nittitall. Og hvor lenge vil foreldre betale dyrt for en dårlig fritidsordning og bortkastede ressurser? De timene kunne vært utnyttet på en mye bedre måte. Gjerne i en heldagsskolemodell. Er selvsagt farget av at vi ikke er helt fornøyd med SFO-tilbudet.
![]() |
![]() |
#15 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?-Lengre skoledag. Mer tid til leksehjelp og individuell oppfølging på skolen
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ser den, men om foreldrene legger litt innsats i det, er det fullt mulig å få et innblikk i hva ungene gjør på skolen uten at det må innebære lekser.
![]() |
#17 |
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Synes det er flott at oppfølgingen kan gjøres på skolen jeg. Det er ikke alle foreldre som er supre i skolearbeid selv og de stiller da ikke like sterkt til å hjelpe barna.
![]() |
#18 |
Leser
|
Jeg er helt enig i at det er mulig å få et innblikk i skolehverdagen til ungene på en annen måte, men jeg er ikke enig i at dette er noe foreldrene kan styre. Du må huske på at hvis barna blir hentet og levert på skolen er det ingen lærer der, så det er ikke mulig å finne det ut via personlig kontakt. Klart at skolen kan kommunisere med foreldrene (via fronter, "ranselpost", e-post, sms), men det vil jeg tro er mye merarbeid for lærerene. Hvis denne informasjonen skal være relevant for mitt barn må den skrives spesifikt., og hvis læreren har 10-15 barn så baller det på seg. Når barna gjør lekser hjemme, så hører jeg hvor godt hun leser, jeg ser om hun regner mye feil etc.
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?Må egentlig skoledagen bli lengre for å få bort leksene?
![]() |
#20 |
Passiv
|
Signerer, kunne ikke sagt det bedre selv! |
![]() |
![]() |
|
|