|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() De uønskede mødreI tiden etter andre verdenskrig ble det adoptert bort flere norske barn enn noen gang før eller siden. Kvinner som ble gravide utenfor ekteskap ble sviktet av barnefedre, egne foreldre og av det offentlige. Stedet er Norge, 1945-70.
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: De uønskede mødreJa, sånn var det. Jentene ble sendt bort for å føde og ungene ble ofte adoptert bort mot morens vilje. Utenomekteskapelig svangerskap var noe av det mest skamfulle man kunne komme bort i. Og mennene var fratatt ethvert ansvar i godtfolks øyne. Skambyrden lå for en stor del på kvinnen. Det finnes til og med historier om kvinner som har blitt tvunget inn i ekteskap med sine egne overgripere hvis overgrepet har resultert i svangerskap. Det er bedre å leve med en voldtektsmann resten av livet fremfor å være en som har havna i uløkka. Og tenk på alle som ble lemlestet og sterile etter illegale aborter. Tenk hvor viktig det er at vi har en lov om selvbestemt abort som gir kvinner rett til å bestemme over sitt eget liv.
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: De uønskede mødre
Tenk at adoptivforeldre hadde en angrefrist, og at dette ikke ble opphevet før i 1986.
![]() |
#5 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: De uønskede mødreDet er nok av svarte flekker i Norsk etterkrigshistorie ja.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De uønskede mødreJa, det er ille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
Både mental og fysisk sykdom var også ganske skambelagt. Det skulle ikke rare skavanken til før man var outcast.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: De uønskede mødreDet er et sjokkerende og trist bilde artikkelen tegner. Det er virkelig rart å tenke på hvor kort tid tilbake vi egentlig snakker om.
![]() |
#10 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: De uønskede mødreObelix, jeg har ingen problemer med å forstå at det har vært vanskelig for din far, og sikkert også for resten av familien. Jeg tviler ikke på at det var mange menn som ønsket å ta ansvar, ei heller at det var mange kvinner som prøvde oppga feil barnefar av ulike årsaker. Allikevel vil jeg si at det er en annen sak. Artikkelen omhandler systemet norske kvinner møtte hvis de ble gravide utenfor ekteskap. Da er det ikke lenger på individnivå. Jeg synes det er skremmende å lese hvilke holdninger som rådet i forhold til kvinner og barn, helt opp til vår tid. I forhold til dagens debatt om foreldreskap synes jeg det er på sin plass å ha kjennskap til hvordan det har vært.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: De uønskede mødreDa jeg var liten ble mora mi ved en anledning tvangsinnlagt på psykiatrisk. |
![]() |
![]() |
#12 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner det,men følte bare for å si det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#14 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De uønskede mødreHvilket nedverdigende syn på kvinner! De måtte blant annet føde uten bedøvelse og med et laken over hodet
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: De uønskede mødreFor ordens skyld så er det ikke utrolig lenge siden man ikke brukte bedøvelse når man opererte spedbarn heller siden man mente at de ikke kunne føle smerte. :grøss: |
![]() |
![]() |
#16 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At voksne folk kan oppføre seg sånn mot et uskylig barn! Det er så trist, Smilefjes
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: De uønskede mødreFor oss så er det jo klart sjokkerende hvordan det var. Men man må huske på at de fleste av oss hadde nok ment det samme om man levde på den tiden. Og jeg prøver å tenke etter hva er det i nåtiden som vi kommer til å bli dømt for senere, hva er våre fordomsbriller?
![]() |
#18 |
Passiv
|
Plastisk kirurgi hvor litt eldre kvinner holde seg purunge ved hjelp av kirurgen og jevnlige injeksjoner av botox? |
![]() |
![]() |
#19 |
Borte
|
![]() Sv: De uønskede mødreOm femti år så kommer nok etterkommerne våre til å sjokkeres av hvordan vi behandlet narkomane i 2009. Og jeg tipper at også innvandreres stilling i samfunnet kommer til endres mye. Særlig i forhold til deltakelse i arbeidslivet. Psykisk syke er også en gruppe som blir dårlig ivaretatt.
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: De uønskede mødreFor å si det sånn: Hvor mange på FP kan si med hånden på hjertet at de ikke ønsker å trekke seg tusen mil tilbake hvis de finner ut at ungen deres har en venn hvor det er vold i hjemmet? |
![]() |
![]() |
|
|