Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tips til en nybegynner?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-09, 14:43   #1
Gammel bruker
Passiv

Standard

Tips til en nybegynner?

Jeg fikk symaskin til jul, må vite, og nå har jeg begynt på nybegynnerkurs på AOF. Jeg har ikke tatt i en symaskin siden barneskolen, og er fremdeles på det nivået at jeg er stolt når jeg får tredd den i riktig.. Men en plass må en jo begynne, ikke sant?

Så til saken: Hva skal jeg sy? Hvilke morsomme og særdeles lette mønster kan dere anbefale? Jeg er nesten ferdig med en soveposeaktig sak til lillegutt i magen, og synes det er gøy hvis jeg kan finne noe annet pent og enkelt å sy til han. Er det vanskelig å sy snekkerbukse, f.eks.?

Blir kjempeglad for tips. Dette er virkelig en ny verden for meg!

Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:47   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en nybegynner?

Så moro at det er enda flere som kommer i gang! Det er ikke så vanskelig å sy snekkerbukse, vil jeg tro - men mønster har jeg ikke peiling på.

Gammel 26-02-09, 16:53   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjellige mønster til selebukser finner du f.eks. på www.ottobredesign.com (der kan du bla deg gjennom årganger og kikke på modellene - du kan kjøpe Ottobre design på Narvesen eller du kan bestille tidligere utgaver på nettsidene til bladet).

Ellers er det kanskje enklere å starte med ribbukser? De er veldig enkle å sy.

http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...y-en-byxa.html

Gammel 26-02-09, 17:57   #4
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg venter på denne boka fra Hobbybokklubben
http://www.hobbyklubben.no/800/800.a...411&typ=normal

Til A sydde jeg leketeppe i lappeteknikk, og det kan f.eks. være et fint nybegynner prosjekt.

Gammel 28-02-09, 14:19   #5
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Om du vil ha noe enkelt å sy til lille i magen og synes fleece er OK, så anbefaler jeg på det aller sterkeste boka "blødt børnetøj". Den kan bestilles blant annet fra capris.no
Fleece rakner ikke og er forholdsvis billig. Det er mange fine mønster i denne boka, og de er enkle. Mange kan også overføres til andre stoff enn fleece når du får litt mer trening.

Gammel 28-02-09, 14:22   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Jeg venter på denne boka fra Hobbybokklubben
http://www.hobbyklubben.no/800/800.a...411&typ=normal

Til A sydde jeg leketeppe i lappeteknikk, og det kan f.eks. være et fint nybegynner prosjekt.

Vet du hvilke størrelser som er representert i boka?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 16:56   #7
Gammel bruker
Passiv

Standard

Takk for tips! Jeg har kjøpt et enkelt mønster på en sparkebukse fra Burda nå, men er ikke helt fornøyd med stoffet jeg endte opp med - dyrt og kjedelig. Dårlig utvalg der jeg har handlet til nå, altså. alt babystoff være rosa eller lyseblått, liksom? Får helt fnatt når alt må være så sukkersøtt.. :traust:

Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 11:22   #8
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Har du vært inne på www.stoffogstil.no ? Der har de stoffer som er litt morsommere, og de er ikke så dyre heller.

Gammel 01-03-09, 13:51   #9
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vil også anbefale Blødt børnetøj som nybegynner bok.
Kjøper du da ribb, fleece, stretch velour på Stoffostil.no så har du myke gode stoffer i mange morsomme farger til å starte med.
Lyse rosa og lyse blått er utrolig kjedelig når vi har så mange friske mye mer morsomme farger å bruke på våre søte små.

Kjøper du deg litt vlisofix/vlideon i tillegg, så kan du bruke morsomme stoffer med mønster på som applikasjon og friske opp plaggene enda mer.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.