|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Permakulturell
|
![]() Laksen - det rosa gulletHer om dagen så jeg en interessant dokumentar på svensk TV, om oppdrettslaks. Mer info om saken her.
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Laksen - det rosa gullet2,5 kilo er litt lite. 3-4 kilo fisk til pellets pr kilo fisk i oppdrett. I tillegg fiskes denne fisken gjerne andre steder. I Chile, f.eks., der er det nå slik at fiskere enkelte steder ikke får fiske mer enn 1-2 dager pr mnd, for resten av kvotene går til de store skipene, blant annet norske. Så ikke bare er vi, vi som i norske eiere, med på å bidra til oppfiske, vi er også med til å bidra med å ta levebrødet fra mennesker i andre delen av verden.
![]() |
#3 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Laksen - det rosa gulletNei, fordi det ligger enorme summer i dette. Det gir masse penger i statskassa og er veldig god kystpolitikk i forhold til arbeidsplasser.
![]() |
#4 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Laksen - det rosa gullet
Klart det, poenget mitt er at prisen er for høy. Og det vet de, alle som en som driver i næringen. De skjuler seg bak myndighetenes (Norges og Islands spesielt) kvoter, som er langt over det som blir anbefalt, fordi myndighetene er like grådige. Det gjør meg litt forbanna, kjenner jeg.
![]() |
|
|