Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger oppskrift på lasagne!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-09, 14:28   #1
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Trenger oppskrift på lasagne!

Ønsker meg oppskrift på en god lasagne!

Gammel 01-03-09, 16:27   #2
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på lasagne!

Denne er jeg glad i.
http://www.fullthus.com/blogg/2008/0...laget-lasagne/

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:22   #3
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Denne er jeg glad i.
http://www.fullthus.com/blogg/2008/0...laget-lasagne/

Denne oppskriften, med mannens modifikasjoner som er litt under oppskriften, er ganske lik den jeg bruker.

Jeg har også i revet gulrot, litt fløte og bacon. Med hvitløksbaguetter og salat er det skikkelig godt!!

Gammel 01-03-09, 17:27   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste jeg har smakt, er krystallklart sin. Jeg laget den selv i går og vi har hatt rester i dag.

4-500 gram kjøttdeig
1 hel kinesisk hvitløk, hakket (jeg kan bruke 2, men mannen får litt fnatt da)
1 stor hakket løk
ca. 4 gulrøtter i biter (ikke revet, de skal være i små terninger!)
1 boks flådde tomater
1 liten boks/krukke tomatpuré
1 god ss sukker
Krydder du liker (jeg bruker salt, pepper, basilikum, timian og oregano)

Lag kjøttsaus og la den putre i et kvarters tid, mens du lager den hvite sausen.

Hvis saus lages av mel, melk, meierismør, salt og pepper. Jeg lager av ca. 7-8 dl melk.
Muskat er et must i, men det bruker ikke krystallklart.
Når melsmaken er kokt bort, ha i ca. 2 desiliter revet ost. Mindre enn det er jo bare en vits. La osten smelte godt inn, sausen skal være VELDIG tykk, såvidt flytende.

Legg alt lagvis. Kjøttsaus underst og så lasagneplater - hvit saus over det hele og kjøttsaus over det igjen. Gjenta prosessen i 3-4 lag, før du avslutter med hvit saus - kjøttsaus og revet ost. Jeg liker best Tine 4 oster-pakken oppå.

Stekes på 200 grader i ca. en halvtime. Jeg ha sølvfolie over de første 20 minuttene så ikke osten blir brent.

Gammel 01-03-09, 18:13   #5
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Denne oppskriften, med mannens modifikasjoner som er litt under oppskriften, er ganske lik den jeg bruker.

Jeg har også i revet gulrot, litt fløte og bacon. Med hvitløksbaguetter og salat er det skikkelig godt!!

Åh!
Det skal jeg jammen prøve å legge til neste gang!
(Eller... be mannen om å legge til neste gang han prøver. )

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 18:17   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

4-500 gram kjøttdeig
1 stor hakket løk
1 boks flådde tomater
1 god ss sukker

Lag kjøttsaus og la den putre i et kvarters tid, mens du lager den hvite sausen.

Hvis saus lages av mel, melk, meierismør, salt og pepper. Jeg lager av ca. 7-8 dl melk.
Når melsmaken er kokt bort, ha i ca. 2 desiliter revet ost. Mindre enn det er jo bare en vits. La osten smelte godt inn, sausen skal være VELDIG tykk, såvidt flytende.

Legg alt lagvis. Kjøttsaus underst og så lasagneplater - hvit saus over det hele og kjøttsaus over det igjen. Gjenta prosessen i 3-4 lag, før du avslutter med hvit saus - kjøttsaus og revet ost. Jeg liker best Tine 4 oster-pakken oppå.

Stekes på 200 grader i ca. en halvtime. Jeg ha sølvfolie over de første 20 minuttene så ikke osten blir brent.

Min er lik som denne, utenom at jeg bruker parmasanost og hvitløk smøreost i den hvite sausen

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 18:20   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres fantastisk ut! Jeg har hvitløks-kremost i kjøleskapet (alltid) og tenkte å det i, men det ble ikke noe av. Neste gang skal jeg prøve det. Parmesan er guds gave fra himmelrike. Svigerfar er italiensk og drar med seg halve svære hjul hjem hver gang han har vært "hjemme" i sør.

Gammel 01-03-09, 23:59   #8
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den beste jeg har smakt, er krystallklart sin. Jeg laget den selv i går og vi har hatt rester i dag.

4-500 gram kjøttdeig
1 stor hakket løk
1 boks flådde tomater
1 god ss sukker

Denne skal jeg definetivt prøve neste gang. Får aldri til en ordentlig god tomatsaus, men om denne anbefalingen kommer fra deg, Iset så må den jo være god (Familie og venner *tilber* meg etter å ha smakt Focacciabrød ala Iset)

Gammel 02-03-09, 00:10   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe. Og Focaccia passer utmerket å servere til lasagne. Jeg glemte å ta dem opp av fryseren da vi hadde lasagne i går og i dag. *dåne* Men i morgen tidlig kommer ei venninne hit på lunsj og da skal vi ha det.

Gammel 02-03-09, 06:52   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøttsaus: Karbonadedeig, løk, Coop sine økologiske tomater på boks, revet gulrot, litt tomatpuré, basilikumspesto, salt, pepper og sukker.

Ostesaus: Litt mel og smør, melk, og masse reven parmesan, litt salt.

Lagvis med lasagneplater i ildfast form.

Sist redigert av Niobe : 02-03-09 kl 10:18.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 10:11   #11
sannereg
Aktiv

sannereg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
sannereg er litt kul
Standard

Mulig deter ett dumt spørsmål, men det sto forkokte pasta plater, må man koke dem først, det har jeg aldri gjort

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 10:17   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sannereg, her.

Mulig deter ett dumt spørsmål, men det sto forkokte pasta plater, må man koke dem først, det har jeg aldri gjort

Ikke jeg heller.

Gammel 02-03-09, 10:20   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøttsausen min inneholder: karbonadedeig, hermetiske tomater, tomatpure, hvitløk, løk, revet gulrot, revet sellerirot, litt vann til å koke inn, salt, pepper, sukker, oregano og basilikum. Kok inn en stund. Det blir veldig godt.

Jeg lager hvitsaus uten ost. Lages som med standard hvit saus, men har i godt med både salt, pepper og muskat i. Muskat er virkelig et must.

Jeg forkoker ikke platene. Lasagne kan med hell lages klar dagen i forveien. Da får den satt seg. Så bare strør man godt med ost over rett før den settes i ovnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.