|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to århttp://www.nrk.no/nyheter/1.6509343 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg ville ikke hatt poden i barnehage før han var to år, nei. Jeg var hjemme et år ekstra i ulønnet permisjon, men jeg er ikke enig i at vi dermed hadde så veldig god økonomi. Året var godt planlagt og forberedt.
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg ser absolutt poenget. Samtidig er jeg uenig. Min 1-åring stortrivdes i barnehagen fra første stund. Der fikk hun selskap av andre barn og gjorde mange artige aktiviteter. Vi forsøkte dog etter beste evne å gjøre dagen så kort som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årKan være enig i at det er det beste for ungene, men folk flest har ikke økonomi til å gå hjemme et år uten lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg vil ikke ha Lille i barnehage før hun er minimum 2 år, håper vi klarer å få det til økonomisk og praktisk.
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årHar ikke denne artikkelen stått på trykk 59 ganger før?
![]() |
![]() |
#7 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg synes intervjuet suger. Smith kaster ut seg med påstander:
Tenk hvordan han skremmer folk med slike uttalelser? Skulle gjerne likt å lese forskningen som viser at barn som begynner tidlig i barnehage har økt risiko for å utvikle disse sykdommene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg tror det kommer an på både barn, foreldre og barnehagen. De fleste ettåringer trenger vel på ingen måte å gå i barnehage, men at det er de som får ADHD og adferdsproblemer synes jeg er en drøy påstand. Det er tross alt ganske vanlig for ettåringer å gå i barnehage. Og en god barnehage kan skape trygge rammer rundt smårollingene hvis de vil, det har vi selv erfart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
This is normal!
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg synes det er vanskelig å forholde seg til slike artikler når det ikke henvises til konkret norsk forskning. Jeg ser at Lars Smith "støtter seg på internasjonal forskning". Jeg går ut fra at dette utdypes i intervjuet med Apollon (som ikke er tilgjengelig på nett enda), men det interessante er jo om dette er forskning som kan overføres til norske forhold. Det vi trenger er norske longitudinelle studier. Inntil de foreligger, blir det meste synsing, mener jeg.
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
Enig. Barnehage i andre land kan vere noko heilt anna enn barnehage i Norge.
![]() |
#12 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg savner også at disse påstandene blir bakket opp av forskning. Slik det fremgår nå er det jo bare synsing og denne psykologens personlige meninger, og det blir bare for dumt i mine øyne.
![]() |
#13 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årNeivel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg kjenner at jeg får litt klump i magen av sånne artikler. Vi har fått plass til lillesøster fra august, da er hun 15 måneder. Storesøster begynte da hun var 14. For meg er det helt tydelig allerede at lillesøster er et skikkelig sosialt vesen som har stor glede av andre barn, men jeg kan heller ikke vanskelig se for meg at det optimale kanskje ikke er hele dager på 7-8 timer som det fort blir. (Vel, hun sover jo gjerne et par timer også, da.)
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årDe fleste utenlandske barnehager er ganske annerledes enn norske - både med tanke på pedagogisk innhold, arealer, krav, antall barn, antall voksne osv. så jeg syns ikke det nødvendigvis er overførbart til norske forhold.
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#17 |
This is normal!
|
Jeg deler denne bekymringen. Samtidig ser jeg at her vi bor er det nå flere plasser enn barn og foreldrene kan endelig ha et valg i forhold til hvor barna skal gå. Da kan vi velge vekk barnehager som kjører med minimum ift bemanning, som stort sett bare bruker ufaglærte osv.
![]() |
![]() |
#18 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg er drit lei av sånne artikkler. Ingen forskning, ihvertfall ikke i forhold til norske barnehager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJaja. De mener nå så mye rart. Det kommer an på barnet og barnehagen. Eldste kunne kanskje ha hatt fordel av å være hjemme lengre, han var forsiktig av seg og bruke laaaang tid på å bli trygg; men yngste (1,5 år) kjeder vettet av seg og meg når vi er hjemme en dag, og har det bedre i barnehagen med all den stimuli han får der. Det er også en liten barnehage med totalt 27 barn, og stabile voksne. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|