|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Varmepumpe mot grunnvannEr det noen som har noen erfaringer å dele med det? |
![]() |
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannVi har også planer om å bytte ut oljefyren og satse på jordvarme, så jeg følger med på tråden.
![]() |
![]() |
#3 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannEn vann-vann varmepumpe kan koste opp mot 100 000 i anskaffelse, alt inkludert. Den kan varme forbruksvann i tillegg til oppvarming av hus, har stor kapasitet og virker like bra om vinteren som om sommeren.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannNei, det er kjelen til fyren som har røket, så modifisering på den går ikke. Det vil si - røket og røket - den holder en periode enda, men det går mot slutten siden den lekker litt. |
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannVarmepumpe hvor man borer energibrønn og henter jordvarme (en eller to brønner alt ettersom hvor stort hus man har) koster omtrent 200 000,- inkl.mva. I følge min rørleggermann som har jobbet en del med varmepumper koster bare energibrønnen gjerne 40-50 000,- + mva (noe dyrere hvis man trenger to), elektriker kan kanskje komme på en 10-15000,- + mva., varmepumpe rundt 50-60000 + mva. og i tillegg rørleggerarbeidet som gjerne kan bli rundt 20-25 000 + mva. Skal man ha noen til å fjerne fyrkjelen som løper det på noen tusenlapper der også.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannMin mann sier at enkelte firmaer har beregnet for grunn brønn, noe som har ført til problemer med brønnen etter noen år. Så når man henter inn tilbud hos ulike firmaer må man være obs på at dybden på brønnen påvirker prisen veldig. Varmepumpa og dybde på brønnen bør man be om å få spesifisert, slik at man kan ringe de som produsere varmepumpa for å forsikre seg om at brønnen er dyp nok og at varmepumpa er av riktig type i forhold til størrelsen på huset. Man må også være forberedt på å gjøre noe med varmekildene i huset. F.eks vil tynne radiatorer kunne føre til problemer fordi det lavere temperatur på varmepumpeanlegg enn ved fyrkjele.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannIrma - mannen din - |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannVi har venner som borret brønn samtidlig som de bygget hus for 5-6 år siden, huset er på 3 etg og grunnflate på ca 90 kvm og de klarer seg med 1 brønn
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannBare hyggelig. Varmepumper er noe mannen min er spesielt interessert i å jobbe med, så han kan litt om det. Min mann mener at Normann E-tek er den beste leverandøren i det norske markedet. Han har samarbeidet en del med dem. Ellers er det en leverandør som heter IVT, men disse har mannen min vært lite borti. Det lille inntrykket han har fått er at man får dårlige arbeidstegninger, vanskeligere å få kontakt med dem osv. Finnes sikkert en del andre mindre leverandører på markedet også.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannJeg mener min svigerfar sa at man måtte beregne 100 000. Det kommer an på hvor langt man må bore.
![]() |
#11 |
superbruker
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannNår vi bygde huset og boret etter vann så fikk vi også varmepumpe. Vi boret to hull. Det varmer opp varmtvannet. Vi har vannbåren varme i hele 1 etg. Vi har også lufvarmepumper og peis. Vi har det varmt og godt.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannJeg takker gjerne ja til anbefalinger ja. :neier pent: |
![]() |
![]() |
#13 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe mot grunnvannVi har bergvarmepumpe, slik som du spør om her. Vi innstallerte dette for 2-3 år siden. Før den tid hadde vi også en gammel oljefyr og radiatorer. Jeg husker ikke eksakt, men varmepumpa og boring kostet tilsammen mellom 160.000 og 180.000, tror jeg. Jeg ser du skriver at fjellet ligger opp i dagen, det er bra. Må man bore i løsmasse før man kommer til fjell, blir boringen raskt mye dyrere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|