|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Anbefal meg en litt lengre kveldsbokVi leser for 3,5åringen om kvelden, og begynner å bli litt lei av alle småbøkene. Jeg kunne tenkt meg å lese en litt lengre bok, gjerne noe litt spennende og eventyraktig, men jeg ender alltid opp med klassikere fra min egen barndom. Ikke noe galt i det, men det hadde vært kjekt med noe nyere litteratur også.
![]() |
#2 |
Peppy!
|
![]() Sv: Abefal meg en litt lengre kveldsbokHva leser du i dag da, som du betegner som kort? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Abefal meg en litt lengre kveldsbokKort tenker jeg pulverheksa og gruffalo og slikt. Hvor hele historien blir ferdig på en kveld. Jeg ser etter en med flere kapitler, hvor man kan bruke flere dager på historien.
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: Abefal meg en litt lengre kveldsbokVet du, da henger jeg meg på spørsmålet ditt. Vi leser ofte slike kapittelbøker, men da er det utelukkende "eldre" litteratur, som de jeg har nevvnt allerede og Ruffen, diverse Astrid Lindgren, Egner og de andre klassikerne vi selv leste som barn. Jeg har et inntrykk av at ny litteratur som passer for tre-fireåringer er mye tynne bøker med mye bilder, typisk Karsten og Petra og Charlie og Lola. Mens de klassikerne som er nevnt kanskje også var myntet på et eldre publikum, men er såpass myke i sitt innhold at de allikevel passer for de små? Og at dagens versjoner er mer krevende i innhold og språk? Jeg tenker da på typisk Kurt-bøkene til Erlend Loe og Nesbøs Prompepulver-bøker. De fikk sønnen min til jul, men det var way above hans kapasitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Peppy!
|
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokHer fant jeg en link med tips til kapittelbøker for de mellomstore: http://www.barnebok.no/main.asp?page_no=3 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokVi har lest Gubben og katten de siste to dagene, og de er perfekt lengde. I går sovnet han rett etterpå, og nå ligger han og er helt segneferdig klar for natten.
![]() |
#8 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokJeg har akkurat lest Den fantastiske Mikkel Rev av Roald Dahl for 5-åringen. Flere kortere kaptiler. Noen "vanskeligere" ord, men det går fint an å bytte ut med noen som er mer aldersvennlige. Kanskje noe annet av Roald Dahl kan fungere? Hvis ikke, så anbefales Ruffen boka, den hvor alle bøkene er samlet i en. Har sikkert flere gode forslag også, men akkurat nå er hodet og nesa tett og jeg klarer ikke å tenke ordentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokJo, Mamma Mø-bøkene! Morsomme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokHvorfor må det være nytt?
![]() |
#11 |
Keep calm and trot on
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbok
Det må ikke være nytt, men om alle alltid bare leser de samme bøkene for barna som de leste selv, blir man jo aldri kjent med ny litteratur. De gamle klassikerene går "av seg selv", så det er den nye litteraturen jeg ønsker tips om.
![]() |
#12 |
Latsabb
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anbefal meg en litt lengre kveldsbokHar dere lest bøkene om Reven og Grisungen av Bjørn F. Rørvik da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|